توصیه های دارویی در ماه رمضان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
توصیه های دارویی در ماه رمضان

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اعلام کرد: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می نمایند همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری چگونه باید باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا جابجایی زمان مصرف دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر.

به گزارش  بانک پزشکان به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ،الناز بهروز، در خصوص رعایت توصیه های دارویی در ماه رمضان اظهار داشت: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف نمایند. رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

دکتر الناز بهروز در ادامه گفت :مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضدفشارخون نشان می دهد که روزه داری تأثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد.

وی افزود:هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است.بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم می باشد.

وی در خصوص حفظ سلامت بانوان نیز توصیه هایی داشت و گفت: استفاده خودسرانه از داروهای ضدبارداری ترکیبی مانند LD جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، چرخه هورمونی مصرف کننده دارو را مختل خواهد کرد و تبعات خطرناکی مانند اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندامهای تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.

دکتر بهروز در ادامه افزود:شیوع این عارضه با افزایش سن افزایش می یابد و این امر هشداری است برای بانوانی که در سنین بالای ۳۵ سال هستند و همچنین دارای اضافه وزن و سابقه ترومبوز و یا سیگاری هستند و قصد مصرف داروهای ضدبارداری بدون تجویز پزشک را دارند. لذا توصیه می شود در هر زمینه خصوصاً مصرف دارو با پزشک و داروساز مشورت شود.

وی در پایان به عموم همشهریان محترم توصیه کرد:در صورت مشاهده هرگونه مشکل در خصوص تهیه و توزیع دارو و همچنین سئوالات تخصصی دارویی می توان در ساعات اداری به غیر از روزهای تعطیل با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس حاصل فرمایند.