لوچیا چیست؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
لوچیا چیست؟

لوچیا یک مایع طبیعی است که پس از زایمان از طریق واژینال دفع می‌شود. این روش بدن شما برای خارج کردن خون و ترشحات اضافی از رحم پس از زایمان است. خون عمدتاً از ناحیه‌ای می‌آید که جفت از دیواره رحم جدا شده و زخم خامی بر جای می‌گذارد که باید بهبود یابد.

در طول نه ماه بارداری رحم یک پوشش ضخیم به طور خاص برای تغذیه و رشد کودک ایجاد می‌کند. گاهی اوقات گرفتگی‌های قاعدگی یا انقباضات کوچک می‌تواند همراه با لوچیا باشد به خصوص اگر شیر می‌دهید زیرا به رحم کمک می‌کند تا به اندازه طبیعی خود منقبض شود.

رحم به حالت عادی کوچک می‌شود و جای نگرانی نیست. آن‌ها زمانی رخ می‌دهند که زنان افزایش هورمون اکسی توسین را تجربه می‌کنند. بلافاصله پس از تولد خونریزی می‌تواند شدید باشد بنابراین برای جذب آن باید از پد‌های حاملگی یا آستر‌های فوق‌العاده ضخیم شورت استفاده کنید. در این زمان نباید از تامپون استفاده کرد زیرا محافظت داخلی می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

 

مراحل لوچیا به چه صورت است؟

لوچیا روبرا:

در روز‌های دوم تا پنجم رخ می‌دهد و زمانی است که خونریزی در شدیدترین حالت خود است. خون شما قرمز و بسیار سنگین خواهد بود. همچنین دیدن لخته در این مرحله طبیعی است. با این حال لخته‌ها نباید بزرگتر از یک آلوی کوچک باشند بنابراین اگر اندازه لخته‌های شما در حال افزایش است توصیه می‌شود در اسرع وقت از یک ماما، پزشک عمومی یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشاوره بگیرید.

لوچیا آلبا:

معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد و حدود روز چهارم پس از زایمان شروع می‌شود. این مخلوط خون و ترشح به صورتی آبکی روشن تبدیل می‌شود. نسبت به روز‌های قبل کمی سبک‌تر خواهد بود. با این حال از آنجایی که زخم جفت هنوز در حال بهبود است خون همچنان آزاد خواهد شد.

لوچیا سروزا:

لوچیا آلبا از حدود هفته دوم شروع می‌شود و تا شش هفته پس از زایمان ادامه می‌یابد. هنگامی که به این مرحله رسیدید رنگ لوچیا از صورتی به زرد و سفید تغییر می‌کند و فقط گاه به گاه لکه‌های خونی وجود دارد. این ترشحات عمدتاً از گلبول‌های سفید تشکیل می‌شود که پس از زایمان از بدن خارج می‌شوند.

 

آیا لوچیا بو می‌دهد؟

لوچیا خون است بنابراین بویی وجود خواهد داشت که باید ملایم باشد. بوی لوچیا شبیه بوی مایع قاعدگی طبیعی است. از دست دادن خون واژن بوی کمی فلزی دارد با این حال این نباید آنقدر قوی باشد که باعث ناراحتی شما شود.

 

لوچیا چیست؟

چه چیزی باعث بوی بد لوچیا می‌شود؟

لوچیا با بوی بد با بوی ماهی یا لوشیای مایل به سبز می‌تواند نشانه‌ای از آلودگی یا عفونت باشد. با یک دوره آنتی بیوتیک قابل درمان است.

سایر علائم عفونت عبارتند از: لرز، ضربان نبض سریع، درد یا حساسیت در شکم و درجه حرارت بالا. اگر لوشیای شما بوی ناخوشایندی می‌دهد ممکن است نشان دهنده عفونت باشد چه در رحم یا اطراف هر گونه پارگی واژن که ممکن است در طول زایمان دچار شده باشید. اگر عفونت‌ها درمان نشوند ممکن است خطرناک شوند به خصوص اگر ناحیه عفونی اطراف رحم شما باشد زیرا این امر می‌تواند منجر به عوارضی مانند لخته شدن خون یا عفونت مثانه شود.

 

لوچیا چقدر طول می‌کشد و چه زمانی باید متوقف شود؟

مدت خونریزی پس از زایمان برای هر مادر جدید متفاوت است. با این حال تقریباً شش هفته طول می‌کشد. گاهی اوقات لوچیا ممکن است به طور کامل در عرض دو هفته برطرف شود یا ممکن است تا ۱۰ هفته باقی بماند. پس از سزارین بهبودی لوچیا کمی بیشتر طول می‌کشد زیرا رحم ممکن است کمی کند باشد که به معنای بازگشت به اندازه طبیعی است. در حالی که لوشیا بی‌ضرر است خونریزی شدید را نادیده نگیرید. اگر خونریزی برای مدت طولانی ادامه یابد و به طور فزاینده‌ای شدید شود، این می‌تواند نشانه خونریزی پس از زایمان باشد.

 

چه راهنمایی‌هایی برای لوچیا وجود دارد؟

بعد از یک روز مادران می‌توانند انتظار از دست دادن خون قرمز تازه یا قهوه‌ای مایل به قرمز را داشته باشند. جریان خون ممکن است بسیار سنگین باشد و هر چند ساعت یک بار یک پد زایمان را خیس کنید. ممکن است یک یا دو لخته خون بسیار بزرگ را دفع کنید. آن‌ها ممکن است به بزرگی یک آلو باشند یا ممکن است چند عدد کوچکتر به اندازه انگور را کنار بگذارید. این‌ها فقط بقایای جفت شما هستند.

بعد از یک هفته:

خون شما اکنون باید به رنگ قهوه‌ای صورتی تبدیل شده باشد. انتظار داشته باشید لکه روی پد‌های شما کوچکتر و سبک‌تر شود. ممکن است لخته‌های خون کمی را دفع کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است بعد از یک هفته خون زیادی از بدنتان خارج شود به ماما اطلاع دهید.

بعد از سه هفته:

از دست دادن خون در این مرحله باید زرد مایل به سفید کم رنگ باشد یا ممکن است متوجه شوید که اصلاً خون وجود ندارد. اکنون رحم شما باید تقریباً به اندازه قبلی خود بازگردد. گرفتگی یا انقباضات نیز باید به پایان برسد.

بعد از شش هفته:

برخی از زنان ممکن است تا شش هفته پس از زایمان مقدار کمی ترشحات قهوه‌ای، صورتی یا سفید متمایل به زرد را تجربه کنند. این مرحله نهایی ترشح لوچیا خواهد بود و نباید بیش از شش هفته طول بکشد.

منبع:

www.goodto.com