کرج آلوده‌ترین کلانشهر شد، آلودگی تهران به هفتمین روز رسید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه پیام ما ،بر اساس اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، از هشت کلانشهر کشور دیروز (۲۲ آذر) کرج در جایگاه آلوده‌ترین کلانشهر با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون و رسیدن به عدد ۱۶۱ در وضعیت ناسالم برای همه شناخته شد. پس از آن اهواز با رسیدن به عدد ۱۵۸ و شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون، آلودگی هوا برای همه گروه‌ها را تجربه کرد.

همچنین تهران، تبریز، مشهد، اراک و شیراز آلودگی برای گروه‌های حساس را با رسیدن به عدد ۱۴۲، ۱۳۹، ۱۲۳، ۱۰۸ و ۱۰۶ و آلاینده شاخص دی‌اکسیدنیتروژن برای اراک و ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون برای چهار کلانشهر دیگر تجربه کرده‌اند. هوای اصفهان نیز با رسیدن به عدد ۸۰ در وضعیت قابل قبول قرار گرفته‌ است. آلاینده شاخص هوا در این کلانشهر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌ رنگ از تداوم پایداری جو، آلودگی همراه با انباشت آلاینده‌های هوا، سکون هوا، پیش‌بینی افزایش شاخص و کاهش کیفیت هوا از چهارشنبه (۲۳ آذرماه) تا پنج‌شنبه (۲۴ آذرماه) در تهران و کرج خبر داد. بر اثر این مخاطرات احتمال افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از پایداری نسبی جو و آلودگی هوا سکون نسبی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی خبر داد.
این وضعیت روز چهارشنبه (۲۳ آذرماه) در سمنان، مشهد، اصفهان، قم، تبریز و ارومیه و روز پنج‌شنبه (۲۴ آذرماه) در سمنان، مشهد، اصفهان، قم، تبریز، ارومیه و اراک احتمال می‌رود.

بر اثر چنین وضعیتی احتمال افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد ناسالم وجود دارد.