توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اصفهان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اصفهان

برخلاف تهران که بیشتر آلودگی آن مربوط به خودروها است، عمده آلودگی اصفهان بسیار خطرناک‌تر و ناشی از فعالیت کارخانه‌ها و نیروگاه‌های مختلف در این استان است اما آنچه هر ساله نگرانی‌ها را تشدید می‌کند، احتمال استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها در زمستان است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه ایران ،مسئولان استانی اصفهان اعلام کرده‌اند با به‌کارگیری تمهیداتی از جمله جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها، پایش‌های مستمر مراکز و مجتمع‌های صنعتی، افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و… سعی خواهند کرد تا جای ممکن از افزایش آلاینده‌های هوای اصفهان جلوگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه امسال تاکنون در اصفهان مازوت مصرف نشده است و نباید در پالایشگاه‌ها از آن استفاده شود، اظهار داشت: در سال‌ جاری مازوت مصرف نشده و تأکید بر این است با صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق، گاز نیروگاه‌ها تأمین شود، همچنین از وزارت نفت و نیرو درخواست کرده‌ایم تأمین گاز برای نیروگاه‌ها را در اولویت قرار دهند.

ابلاغ تکالیف دستگاه‌ها

منصور شیشه‌فروش افزود: شرکت نفت اصفهان موظف است در همه جایگاه‌های سوخت، بنزین یورو۵ توزیع و محیط‌زیست بر آن نظارت کند و برای سوخت دیزل و گازوئیل هم باید سوخت پاک توزیع شود. همچنین در این مدت محیط‌زیست پایش‌های شبانه را انجام داده و گزارش شده بیش از ۵۰۰ مورد پایش انجام گرفته است و همچنین از دادستانی حکم گرفته در این مدت برخوردهای لازم را داشته باشد که در این رابطه بیش از ١٠ واحد متخلف پلمب شده است.

به شهرداری‌ها نیز اعلام شده است پسماند، زباله و شاخ و برگ درخت‌ها را نسوزانند، عملیات خاکبرداری در روزهای اضطرار ممنوع و ۴٠٠ واحد آلاینده اطراف اصفهان و در شعاع ۵٠ کیلومتری شناسایی شد که مرتب رصد و پایش می‌شوند و پایش این موارد با محیط‌زیست است.

این مسئول با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر مطالعات ویژه‌ای برای پیشگیری و کنترل آلودگی هوا از سوی دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و سازمان محیط‌زیست با تدوین برنامه‌هایی به منظور اجرای طرح‌های مهار آلایندگی صورت گرفته است، بیان داشت: با ابلاغ آیین‌نامه قانون هوای پاک، نقش و وظایف هر یک از دستگاه‌ها در استان تعیین شده است و در شرایط فعلی نیازمند چاره‌اندیشی و حمایت جدی سازمان محیط‌زیست کشور و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های پایش کیفیت هوا، تقویت نیروها و تجهیز امکانات استان هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه برای کنترل آلایندگی‌های اصفهان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته است، عنوان کرد: تسریع و اجرای خط سوم متروی اصفهان، خروج خودروهای فرسوده شخصی از چرخه ناوگان حمل‌ونقل و انتقال کوره‌های گچ و مصالح به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان از جمله تمهیداتی است که بخشی از آن با توجه به وظایف سازمان صنعت و معدن اجرایی شده است و مابقی نیز باید پیگیری شود.

۱۳۰ روز هوای نا سالم در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان به دلیل وجود ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ، آلوده‌ترین شهر کشور است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون شهر اصفهان با ۱۳۰ روز شرایط ناسالم و نداشتن شرایط هوای پاک، رکورد دیگری را به ثبت رساند. یکی از عوامل آلودگی هوای شهر اصفهان در ۶ ماهه اول سال، خشکی رودخانه زاینده‌رود و همچنین وجود کانون‌های گردوغبار است که به‌ علت عدم بارش و رها شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سبب شده است گردوغبار به صورت نقطه‌ای بلند شود.

عامل دیگر آلودگی هوا در ۶ ماهه دوم سال انتشار آلاینده‌ها از منابع ثابت و سیار است که از جمله آنها خودروها و صنایع هستند که به علت عدم وزش باد قابل‌توجه و سکون نسبی هوا در مناطق مرکزی و کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی، انباشت مواد آلاینده همچنان تداوم خواهد داشت.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ضروری است سازمان محیط‌زیست کشور توجه ویژه‌ای به استان اصفهان داشته باشد، افزود: ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر اصفهان وجود دارد که ۹ ایستگاه در اختیار محیط‌زیست قرار دارد که از این تعداد ۴ ایستگاه فعال و ۵ ایستگاه دیگر از رده خارج هستند که ضروری است نسبت به رفع فرسودگی و بازسازی این ایستگاه‌ها اقدامات لازم انجام شود.

از مجموع ۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در سطح استان، ۴۹۵ واحد در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد که در واقع ۸۲ درصد صنایع آلاینده را شامل می‌شود. در اصفهان ۷۰ درصد کل صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان واقع‌ شده است که بین آنها ۱۰۰ واحد تولید گچ و ۵۰ واحد تولید قیر سنتی، ۳۵۰ واحد تولید آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی وجود دارد.