راه‌های تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
راه‌های تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی در فصل تابستان یک بیماری رایج است که درمان آن راه‌های متفاوتی دارد.
به گزارش بانک پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر پیتر مرنکوف، متخصص پوست در روسیه اعلام کرد که گذاشتن ماست و روغن روی ناحیه سوخته پوست اشتباه است.

این متخصص روس توضیح داد افرادی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوند اغلب از این آسیب غفلت می‌کنند، اما برای جلوگیری از عوارض آن لازم است فوراً درمان ناحیه آسیب دیده آغاز شود.

علائمی که نشان دهنده آفتاب سوختگی هستند عبارتند از:

پوست داغ می‌شود.
قرمزی پوست و هنگام فشار دادن روی ناحیه سوخته، یک لکه سفید روی پوست باقی می‌ماند.
لمس محل آفتاب سوخته، دردناک و ناراحت کننده است.
احساس اینکه محل آسیب دیده می‌سوزد.
ظهور تاول روی پوست؛ بنابراین در صورت بروز هر یک از این علائم باید سریعاً به مکان سایه رفته و پوشش سرد روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید یا آن را با آب سرد بشویید و برای جلوگیری از عفونت ترجیحاً از داروهای مسکن استفاده کنید.

مرنکوف می‌افزاید: قرار دادن لبنیات، روغن نباتی، ژله نفتی، گلیسیرین یا هر چیزی که حاوی چربی باشد بر روی ناحیه آسیب دیده اکیدا ممنوع است، زیراین کار مانع از تخلیه گرمای پوست می‌شود و این منجر به عفونت خواهد شد.

او می‌گوید: «اسیدی بودن لبنیات روی پوست آسیب‌دیده تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه اگر در نظر بگیریم که این مواد معمولاً به مکمل‌های غذایی اضافه می‌شوند. بزرگ‌ترین بدشانسی این است که برخی از مبتلایان با این اعتقاد که دوش گرفتن برنزه شدن پوست را «از بین می‌برد»، دوش آب گرم می‌گیرند، اما در واقع این کار سلامتی آن‌ها را بدتر می‌کنند و باعث تورم بافت نرم می‌شود.

این متخصص روس گفت: استفاده از محلول‌های حاوی الکل نیز برای درمان این سوختگی‌ها ممنوع است، زیرا باعث خشکی پوست و تشدید وضعیت آن می‌شود. همچنین شستن این ناحیه با صابون و زدن کرم‌های روغنی روی آن توصیه نمی‌شود.

مرنکوف توصیه کرد که ناحیه آسیب دیده باید با استفاده از گاز و پوشیدن لباس‌های سبک و گشاد از بافت طبیعی محافظت شود و بعداً می‌توان آن را با پماد طبی برای تسریع بهبودی درمان کرد.

وی گفت: برای جلوگیری از آفتاب سوختگی توصیه می‌شود بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ در محیط باز قرار نگیریم، زیرا در این ساعات سطح اشعه ماورای بنفش خورشید افزایش می‌یابد.

منبع: ریانووستی