اصلاح سبک زندگی چاره درمان پوکی استخوان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
تراکم استخوان

رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت گفت: بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه حاجی ولی زاده گفت: درمان پوکی استخوان شامل توصیه‌هایی برای کاهش عوامل خطر، اصلاح سبک زندگی و نیز درمان داروئی است. مصرف کافی کلسیم، پروتئین، ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات بخشی از پروتکل درمان محسوب می‌شود.

به گفته وی شکستگی ناشی از پوکی استخوان عمدتا در مچ دست، لگن و مهره‌ها رخ می‌دهد. شکستگی لگن جدی‌ترین و خطرناک ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می‌تواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت و حتی مرگ شود.

او افزود: افراد بالای ۵۰ سال برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای ارزیابی ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می‌کند و با استفاده از آن‌ها خطر شکستگی را تخمین می‌زند. در صورت نیاز ممکن است سنجش تراکم استخوان هم نیز توصیه شود.

حاجی ولی زاده می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که شیوع استئوپروز در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع استئوپنی معادل ۵۱ درصد است. این بدان معناست که بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

او ادامه داد: شکستگی اغلب اوقات متعاقب سقوط رخ می‌دهد، ولی حتی ممکن است به دنبال خم شدن برای بستن بند کفش هم شکستگی در ستون مهره‌ها اتفاق افتد. انحنای ستون فقرات و یا کوتاه شدن قد بیش از ۳ سانتی متر از علائم هشدار دهنده شکستگی در مهره‌ها است.

او گفت: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی از جمله عواملی است که افراد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می‌کند.