رستوران ها عامل شیوع بیماری مرگبار - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
رستوران ها عامل شیوع بیماری مرگبار

گزارش های رسمی در ایالات متحده نشان می دهد: باکتری لیستریا در شش ایالت این کشور مشاهده شده که باعث بیماری در ۱۶ نفر، و یک مورد سقط جنین و یک مورد مرگ را به همراه داشته است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سیناپرس از thehealthsite، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده خبر از شیوع باکتری لیستریا در این کشور داده و اعلام کرد: تاکنون ۱۶ نفر به این آلودگی مبتلا شده و ۱۳ نفر در بیمارستان بستری شده اند.

بر اساس گزارش‌ ها، مصرف پروتئین های فرآوری شده از جمله هات داگ و پنیر می ‌تواند منبع احتمالی شیوع این بیماری باشد. با این حال، مقامات بهداشتی ایالات متحده در حال بررسی علت اصلی انتشار ناگهانی این باکتری هستند.

تاکنون هفت مورد در نیویورک، سه مورد ابتلا شامل یک مورد فوت در مریلند، یک مورد در نیوجرسی، دو مورد در ماساچوست، دو مورد در ایلینوی و یک مورد در کالیفرنیا گزارش شده است. نکته جالب در این میان، گستره محدود نژادی افراد مبتلا بوده و بر اساس اطلاعات موجود، اکثر افراد آلوده یا از نژاد اروپای شرقی هستند یا به زبان روسی صحبت می کنند.

به گفته آژانس بهداشت آمریکا، تعداد واقعی موارد بیشتر از تعداد گزارش های رسمی است و احتمالا ایالت های دیگر نیز درگیر این باکتری هستند. عامل اصلی شیوع بیماری، اغذیه فروشی و رستوران بوده، زیرا باکتری لیستریا می تواند به راحتی در میان غذاها روی پیشخوان ها، سطوح و حتی از طریق دست پخش شود. متاسفانه حذف میکروب لیستریا پس از ورود به غذای اغذیه فروشی دشوار است، زیرا این باکتری می تواند حتی در دماهای بسیار سرد نیز زنده بماند.

لازم به ذکر است که لیستریوز که توسط باکتری به نام لیستریا ایجاد می شود، یک عفونت غذایی است که می تواند باعث بیماری های جزیی تا شدید در انسان شود. افرادی که در گروه پر خطر قرار دارند می توانند تحت تأثیر عوارض شدید عفونت قرار بگیرند و متاسفانه این بیماری دارای نرخ مرگ و میر بالایی است. به گفته پزشکان، این عفونت یک تهدید بزرگ برای زنان باردار، افراد مسن و افرادی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

علائم لیستریا

طبق گزارش‌ها، علائم اولیه لیستریوز می ‌تواند مورد توجه قرار نگیرد، زیرا این بیماری دوره‌ه ای نهفتگی وسیعی از ۱۱ تا ۷۰ روز دارد. اما مهمترین علائم لیستریا عبارتند از:

• دردهای عضلانی
• تب
• علائم شبیه آنفولانزا
• حالت تهوع
• اسهال
• سردرد و گیجی

این بیماری در برخی افراد با سیستم ایمنی قوی ممکن است بدون هیچ گونه عارضه ای از بین برود، اما برای برخی، می تواند منجر به شرایط خطرناکی مانند فلج، لرزش، عفونت خون و مننژیت شده و همچنین می تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.