مضرات شیرین کننده‌های جایگزین قند بر روده - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
مضرات شیرین کننده‌های جایگزین قند بر روده

محققان در جریان مطالعات خود دریافتند برخی از جایگزین‌های قند بر گلوکز خون و باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از scientificamerican، در یک مطالعه جدید شرکت‌کنندگانی که جایگزین‌های قند مصرف کردند، میکروبیوم تغییر یافته و افزایش گلوکز خون را نشان دادند.

در یک مطالعه جدید روی چهار جایگزین قند، محققان دریافتند که نباید از کنار مضرات شیرین کننده‌های غیرمغذی بی‌توجه عبور کرد. نتایج مطالعه که در ۱۹ آگوست در Cell منتشر شد، نشان داد افزایش سطح گلوکز با دو مورد از شیرین‌کننده‌ها شامل ساخارین و سوکرالوز مرتبط بوده و هر چهار مورد پروفایل میکروب روده را تغییر می‌دهند. این که آیا این یافته‌ها به دردسر تبدیل می‌شوند، فایده دارند یا هیچکدام، هنوز مشخص نیست و طرفداران نوشیدنی‌های رژیمی هنوز می‌توانند از این نوشیدنی مورد دلخواه خود بنوشند.

در سال ۲۰۱۴، محققان ارتباطی بین تغییرات میکروبیوم و پاسخ‌های گلوکز خون در موش‌ها پس از مصرف جایگزین‌های قند پیدا کردند. دانشمندان برای اینکه ببینند آیا همان پیوندها در مورد انسان‌ها در مطالعه جدید هم صدق می‌کند یا خیر، شرکت کنندگان را از یک مجموعه بالقوه بیش از ۱۳۷۵ نفر انتخاب کرده و هر کسی را که شیرین کننده‌های بدون کالری در زندگی روزمره خود مصرف می‌کرد، رد کردند. برخی ناخودآگاه این کار را از طریق پودرهای پروتئینی، آدامس جویدنی، تنقلات یا دسرهای کم قند انجام داده بودند.

محققان ۱۲۰ شرکت‌کننده نهایی را به شش گروه ۲۰ نفری تقسیم کردند. در چهار گروه، شرکت‌کنندگان بسته‌های تجاری یکی از چهار شیرین‌کننده را در سطوح کمتر از حد مجاز روزانه مصرف کردند. گروه پنجم فقط پرکننده مورد استفاده در این بسته‌ها را مصرف کرد که معمولا برای بزرگ کردن مقدار ناچیز جایگزین شکر در آن‌ها اضافه می‌شود. گروه ششم مداخله‌ای نداشتند.

در طی دو هفته‌ای که شرکت کنندگان شیرین کننده یا پرکننده تعیین شده خود را مصرف کردند، آزمایش‌های تحمل گلوکز خوراکی را نیز انجام دادند که برای اندازه گیری پاسخ بدن به قند استفاده می‌شود و می‌تواند برای تشخیص برخی از اشکال دیابت استفاده شود. برای این آزمایش‌ها، آن‌ها هر روز صبح به طور ناشتا محلول گلوکز می‌نوشیدند و از مانیتورهای مداوم گلوکز خانگی برای ردیابی سطح گلوکز خونشان استفاده می‌کردند، محققان همچنین نمونه‌های دهان و مدفوع شرکت‌کنندگان را برای تجزیه و تحلیل گونه‌های میکروب‌هایی که میزبان آن‌ها بودند، جمع‌آوری کردند، علاوه بر این سطوح برخی از محصولات متابولیسم در آن‌ها نیز اندازه‌گیری شد.

برای تایید ارتباط بین پروفایل‌های میکروبی و پاسخ‌های گلوکز خون، محققان میکروبیوم‌هایی را که از شرکت‌کنندگان انسانی با بالاترین و کمترین افزایش گلوکز خون پس از مصرف شیرین‌کننده گرفته شده بود، به صورت خوراکی به موش‌های بدون میکروب تزریق کردند.

Eran Elinav، نویسنده این مطالعه می‌گوید: موش‌هایی که در معرض میکروبیوم‌های انسانی «پاسخ‌دهنده‌های برتر» قرار گرفتند، تغییراتی را در گلوکز خونشان نشان دادند که به‌طور قابل‌توجهی منعکس‌کننده گلوکز افراد اهداکننده بود. اثرات شیرین کننده‌ها بر روی گلوکز خون احتمالا بسیار شخصی است، اما نتایج نشان می‌دهد که این ترکیبات فقط از طریق بدن عبور نمی‌کنند، همانطور که برخی در ابتدا تصور می‌کردند.

مکی می‌گوید بخشی از پاسخ شخصی به سلامت فرد درگیر مربوط می‌شود. این یافته‌ها نمی‌تواند به افرادی که ممکن است اضافه وزن یا چاقی یا اختلال در تحمل گلوکز یا دیابت نوع ۱ یا ۲ دارند، تعمیم یابد.