راهکاری ساده که از ابتلا به کووید پیشگیری می‌کند - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
راهکاری ساده که از ابتلا به کووید پیشگیری می‌کند

بر اساس نتایج بررسی‌های تحقیقاتی اخیر فعالیت بدنی منظم ممکن است به محافظت از افراد در برابر کووید ۱۹ شدید کمک و حتی می‌تواند از آلوده شدن نیز پیشگیری کند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایسنا، یاسمین عزتوار، فیزیوتراپ و مربی پرستاری در دانشگاه والنسیا اسپانیا، اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده که ورزش را به عنوان دارو در نظر بگیریم زیرا شواهد بیشتری برای تایید واقعی آن وجود دارد.

محققان ۱۶ مطالعه منتشر شده پیشین را که به دنبال ارتباط بین فعالیت بدنی و پیامدهای کووید بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مطالعات در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون بزرگسال را شامل می‌شد که بیشتر آن بر اساس اظهارات شرکت‌کنندگانی بود که عادات ورزشی خود را گزارش ‌کردند. بیشتر مطالعات در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ انجام شد؛ درست قبل از اینکه واکسن‌های کووید ۱۹ به‌ طور گسترده در دسترس قرار گیرند.

در مقایسه با کسانی که زیاد ورزش نمی‌کردند، افراد فعال حدود ۳۶ درصد کمتر در بیمارستان بستری می‌شدند و در صورت ابتلا به ویروس احتمال مرگ ۴۳ درصد کمتر بود.

محققان دریافتند کسانی که حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ‌یا ۷۵ دقیقه حرکت شدید در هفته انجام می‌دهند(مقدار توصیه شده توسط مقامات بهداشت عمومی ایالات متحده) بهترین محافظت در برابر ویروس کرونا را داشتند.

از برخی جهات این یافته بدیهی است؛ ورزش به طور مداوم با سلامت و طول عمر مرتبط است و می‌تواند به پیشگیری یا مدیریت شرایط مزمنی که افراد را در معرض خطر عوارض کووید قرار می‌دهد مانند دیابت و بیماری قلبی کمک کند.

به‌ طور شگفت‌انگیزی محققان نتیجه گرفتند که افراد فعال در مقایسه با افرادی که کم‌تحرک‌تر بودند، حدود ۱۱ درصد کمتر احتمال دارد به عفونت مبتلا شوند. این موضوع نشان می‌دهد ورزش ممکن است محافظ در برابر ابتلا به کووید باشد.

محقق این تحقیق می‌گوید: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به پاسخ ایمنی موثرتر کمک کند. ورزش می‌تواند ایمنی را در برابر بسیاری عفونت‌ها نه‌تنها کووید افزایش دهد.

این مقاله مدرکی ارائه نمی‌کند که ورزش باعث ایجاد این اثرات می‌شود؛ فقط این مطلب را تایید می‌کند که با نتایج بهتر در برابر کووید مرتبط است. ممکن است توضیحات دیگری نیز برای این روند مانند تفاوت در سبک زندگی، قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بین افراد فعال و کم‌تحرک وجود داشته باشد.

بسیاری از مطالعات بررسی شده در این تحقیق نیز قبل از غالب شدن امیکرون و زمانی است که اکثر افراد واکسینه نشده بودند؛ بنابراین تعمیم یافته‌ها به امروز دشوار خواهد بود.

یک هشدار احتمالی دیگر این است که اگر در کنار فردی که مبتلا به کووید ۱۹ است ورزش می‌کنید، روال تمرینی شما ممکن است شما را از بیمار شدن نجات ندهد. نتایج مطالعه‌ای کوچک که در ماه مه منتشر شد، نشان داد کسی که ورزش‌های شدید انجام می‌دهد حدود ۱۳۲ برابر در هر دقیقه بیشتر از زمان استراحت ذرات معلق در هوا منتشر می‌کند و اگر فردی که در کنار شما با تردمیل ورزش می‌کند به این ویروس مبتلا باشد، خبر بدی است.

با این حال ورزش برای اکثر مردم به میزان ۱۰۰ درصد توصیه می‌شود. ورزش برای سلامتی شما خوب است نه تنها برای محافظت در برابر کووید بلکه برای سلامت روان و سلامت جسمی شما نیز مفید است.

نتایج این تحقیق در نشریه بریتانیایی Sports Medicine منتشرشده است.