زیرشاخه امیکرون در کمین کودکان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
زیرشاخه امیکرون در کمین کودکان

یک متخصص ویروس شناسی می گوید زیر شاخه امیکرون BA5 در کودکان بیشتر بوده و قابلیت سرایت بالایی داردشیوع علایم گوارشی زیر شاخه جدید امیکرون در کودکان بیشتر است. آذرخش آذران، متخصص ویروس شناسی پزشکی می‌گوید:«زیر شاخه امیکرون BA5 در کودکان بیشتر است و بسیار عفونی و با قابلیت سرایت بالاست و بیشتر سیستم تنفسی فوقانی و سیستم گوارشی را درگیر می‌کند.»

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان، شیوع علایم گوارشی واریانت امیکرون در کودکان بیشتر است که تهوع، استفراغ، اسهال و شکم درد را شامل می‌شود.علایم تنفسی امیکرون هم در برخی کودکان و نوزادان تا حدودی شدید است که علت آن باریک بودن مجاری تنفسی کودکان و به ویژه نوزادان است که بر اثر التهاب دچار گرفتگی می شود و ورود و خروج هوا را مختل می‌کند. بیشتر کودکان مبتلا به امیکرون علایمی همچون خروسک و گلودرد دارند.

خروسک حالتی از گرفتگی گلو و مجاری هوایی است که در آن به دلیل ملتهب شدن راه‌های هوایی صدای کودک خشن می شود و نفس کشیدن او با خس خس و صدای سوت همراه است.

مهم ترین علایم امیکرون در کودکان عبارت اند از:

آبریزش بینی
عطسه
تهوع، استفراغ، اسهال و شکم درد
درد عضلانی
خستگی و بی‌حوصلگی
خروسک مثل صدای خشن و سرفه‌های خشک
گرفتگی صدا و ملتهب شدن حنجره
در صورت بروز چنین علایمی کودک باید سریع‌تر توسط پزشک معاینه شود تا داروهای ضد التهابی و تقویتی برای او تجویز شود.
با توجه به افزایش شیوع و بستری ناشی از این زیر سویه در کودکان متخصصان توصیه می کنند خانواده ها برای تزریق واکسن به کودکان به ترتیب اولویت سنی به خانه های بهداشت و مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.