نسل جدید واکسن کرونا بصورت اسپری بینی خواهد بود؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
نسل جدید واکسن کرونا بصورت اسپری بینی خواهد بود؟

بهترین تقویت کننده برای واکسیناسیون کووید ممکن است واکسن دیگری نباشد، یک اسپری بینی باشد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث دی از همان اوایل بیماری همه گیر، برخی از محققان حدس می زدند که موثرترین راه برای مبارزه با کووید از طریق واکسن هایی است که نه تنها باعث تحریک پاسخ ایمنی در خون، بلکه در غشای مخاطی بینی و بقیه دستگاه تنفسی می شود.

آن نوع پاسخ ایمنی، که ایمنی مخاطی نامیده می شود، با ویروس ها در نقطه ورود به بدن ملاقات می کند.

جی سان، محقق ارشد این مطالعه جدید توضیح داد: در تئوری، واکسن اسپری بینی می‌تواند به بدن کمک کند تا دفاع اولیه قوی‌تری در برابر SARS-CoV-2 ایجاد کند – و مانع از نفوذ آن به بدن شود.

سان، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا گفت: چنین واکسنی که پس از واکسیناسیون mRNA به عنوان یک تقویت کننده داده می شود، به طور بالقوه می تواند از عفونت های “سریع” و انتقال ویروس جلوگیری کند.

سان گفت: «واکسن‌های mRNA فعلی ما برای محافظت در برابر کووید شدید، از جمله بستری شدن در بیمارستان و مرگ، عالی هستند.یعنی پاسخ ایمنی جرقه‌ای در خون – از جمله انواع سلول‌های متعددی که با ویروس مبارزه می‌کنند – هنوز در مهار عفونت بسیار خوب عمل می‌کند.

اما از آنجایی که SARS-CoV-2 جهش یافته و گونه های جدید غالب شده اند، واکسن های mRNA موجود در پیشگیری از بیماری های خفیف تر و انتقال موثرتر شده اند.

در مطالعه جدید که اخیراً در مجله Science Immunology منتشر شده است، سان و همکارانش کاستی‌های واکسن‌ها را در مورد ایمنی مخاطی نشان دادند.

محققان ۱۹ نفر را که در هشت ماه گذشته علیه کووید (بیشتر با واکسن‌های mRNA) واکسینه شده بودند و ۱۰ نفر را که به دلیل کووید شدید در دو تا سه ماه گذشته بستری شده بودند، بررسی کردند. از هر شرکت کننده نمونه خون و مایع ریه گرفته شد تا پاسخ ایمنی آنها به انواع SARS-CoV-2 تجزیه و تحلیل شود.

خبر خوب این است که افراد واکسینه شده پاسخ های ایمنی قوی علیه ویروس در خون خود داشتند – از جمله سطوح بالای آنتی بادی، سلول های B (که آنتی بادی تولید می کنند) و سلول های T (که به تنظیم پاسخ ایمنی کمک می کنند و مستقیماً ویروس را از بین می برند).

خبر نه چندان خوب: مایع ریه آنها فقط سطوح پایینی از آنتی بادی های خنثی کننده را علیه هر دو نوع دلتا و اومیکرون که تیم سان آزمایش کردند نشان داد. در مقابل، مایع ریوی بیمارانی که با کووید شدید در بیمارستان بستری شده بودند، دارای آنتی بادی، سلول‌های B و سلول‌های T مخصوص SARS-CoV-2 بودند – اگرچه پاسخ به نوع Omicron ضعیف شده بود.

به گفته Sun، همه اینها به یک چیز اشاره می کند: واکسن های استاندارد پاسخ قوی در سیستم ایمنی مخاطی ایجاد نمی کنند.

سان گفت، این چیزی است که بسیاری از محققان حدس می‌زنند و در حال حاضر واکسن‌های بینی برای مبارزه با کووید در دست توسعه هستند.

در بازوی دوم مطالعه‌شان، تیم سان به نکات اولیه‌ای دست یافتند که واکسن‌های بینی می‌توانند به عنوان یک تقویت‌کننده خوب برای واکسیناسیون mRNA عمل کنند – اگرچه این واکسن هنوز مبتنی بر مطالعات روی موش‌های آزمایشگاهی است.

محققان نشان دادند که موش هایی که پس از واکسیناسیون mRNA یک تقویت کننده بینی دریافت کردند، یک پاسخ آنتی بادی خنثی کننده “قوی” در برابر همه انواع SARS-CoV-2 آزمایش شده در خون و مایعات ریه داشتند.

با این حال، یک متخصص بیماری های عفونی که در این مطالعه شرکت نداشت، هشدار داد که یافته های موش اغلب به انسان تعمیم داده نمی شود.

دکتر پل گوپفرت، مدیر کلینیک تحقیقاتی واکسن آلاباما در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفت: «از نظر من، ما به داده‌های بسیار بیشتری نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: ارزش تقویت کننده های اسپری بینی برای مردم هنوز نشان داده نشده است.

گوپفرت گفت: “واکسن هایی که ما داریم در پیشگیری از بیماری های شدید فوق العاده خوب هستند.” و این نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی که در خون گشت‌زنی می‌کنند، زمانی که یک فرد واکسینه شده آلوده می‌شود، به سرعت به ریه‌ها می‌رسند.

گوپفرت خاطرنشان کرد: ممکن است واکسن بینی بتواند به پیشگیری از عفونت‌ها و انتقال کمک کند – اما «مشکل بزرگ» انواع جدید SARS-CoV-2 است که مدام در حال ظهور هستند.

او گفت: «ما نمی‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که [واکسن بینی] در برابر انواع جدید مؤثر است.

بر اساس سرمقاله ای که همراه با این مطالعه منتشر شده است، با این حال، حداقل ده ها واکسن بینی تحت مطالعه هستند که از رویکردهای مختلف برای تحریک پاسخ ایمنی مخاطی به SARS-CoV-2 استفاده می کنند.

در آن، دکتر. اریک توپول و آکیکو ایوازاکی خواستار سرمایه‌گذاری ملی در تحقیقات واکسن بینی هستند، مشابه عملیات Warp Speed که به توسعه واکسن mRNA کمک کرد.