آیا تزریق دوزهای تقویت کننده متعدد واکسن کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آیا تزریق دوزهای تقویت کننده متعدد واکسن کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟

از روز اول شروع همه گیری کرونا در جهان، اخبار نادرست و اصطلاحا فیک نیوز مرتبط با این بیماری در سطح گسترده منتشر شد و پس از ساخته شدن واکسن‌ها این اخبار شدت زیادی پیدا کرد و انگار «ضدواکسن‌ها» در سرتاسر جهان متحد شدند تا برعلیه واکسن تبلیغ کنند: از کشنده بودن واکسن‌ها گرفته تا عقیم شدن مردان توسط آن‌ها و کارگذاری چیپ‌های مغناطیسی در داخل واکسن‌ها تا آهنربا شدن افراد توسط آن‌ها!

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سالون، جدیدترین تئوری توطئه منتشر شده در رسانه های اجتماعی ضد واکسن، این است که دوزهای بوستر(تقویت کننده) متعدد COVID-19 سیستم ایمنی افراد را از بین می برد.

این ادعا هفته گذشته دوباره به شدت مطرح شد، احتمالاً به دلیل اخباری در مورد احتمال تزریق دوزهای بوستر مخصوص اومیکرون از پائیز امسال. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تولیدکنندگان واکسن ها توصیه کرد که دوزهای تقویت کننده خود را برای محافظت خاص در برابر انواع جدید اومیکرون به روزرسانی کنند. حالا و در یکی از ویدئوهای پخش شده در فضای مجازی، یک گوینده خبری نشان داده می‌شود که می گوید ناظران بهداشتی اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند که تزریقات مکرر دوزهای تقویت کنندهواکسن کرونا می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

این ادعا به ژانویه ۲۰۲۲ بازمی‌گردد، زمانی که کارشناسان آژانس دارویی اروپا (EMA) در یک کنفرانس مطبوعاتی استدلال کردند که نباید واکسن‌های بوستر کرونا با فاصله زمانی نزدیک به هم تزریق شوند.

مارکو کاوالری، رئیس تهدیدات سلامت بیولوژیکی و استراتژی واکسن ها در کنفرانس مطبوعاتی EMA آن زمان گفت: ما نسبت به این استراتژی نگران هستیم که واکسیناسیون مکرر را در کوتاه مدت مدنظر دارد؛ واقعاً نمی توانیم به طور مداوم هر ۳ یا ۴ ماه یک دوز تقویت کننده تزریق کنیم. اگر ما این باشد که تقویت کننده ها، فرض کنید هر ۴ ماه یکبار تزریق شوند، در نهایت با مشکل پاسخ ایمنی بدن مواجه خواهیم شد، و پاسخ ایمنی بدن بعد از مدتی ممکن است به میزان ایده آل نباشد.»

همانطور که کاوالری درآن کنفرانس مطبوعاتی اشاره کرد، به چند دلیل نگرانی هایی در مورد دوزهای تقویت کننده های متعدد وجود داشت. یکی از نگرانی‌ها این بود که واکسن سازان به دلایل اقتصادی تمایل دارند که یک بازی دائمی برای رسیدن به نسخه بعدی واکسن انجام دهند، و حتی در حالت بدبینانه ممکن است آن‌طور که می‌توانند واکسن ها را مؤثر نسازند. بعد هم این خطر وجود دارد که عموم مردم از نیاز به تزریق های جدید خسته شوند.

کاوالری گفت: «خطر خسته شدن مردم با تداوم تجویز تقویت کننده ها وجود دارد.»

کاوالری همچنین گفت: «بسیار بهتر است که درباره مدیریت دوزهای تقویت‌کنندهایی فکر کنیم که فاصله زمانی بیشتری دارند. در حالت ایده‌آل، اگر بخواهیم به سمت یک سناریوی بومی‌ شدن ویروس حرکت کنید، این تقویت‌کننده‌ها باید با فرا رسیدن فصل سرما در هر یک از نیمکره‌ها، مشابه کاری که با واکسن آنفولانزا انجام می‌دهیم، تزریق شوند.»

کارشناسان تأیید می کنند که این تصور که تقویت کننده های “بیش از حد” سیستم ایمنی افراد را از بین می برد، درست نیست. در واقع، تقویت کننده ها دقیقا برعکس عمل می کنند.

دکتر مونیکا گاندی متخصص عفونی و استاد دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص گفت: «هیچ مدرکی دال بر اینکه تقویت‌کننده‌های مکرر سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، وجود ندارد. در واقع، تحقیقات جدید نشان می دهد هر گونه قرار گرفتن در معرض هر تقویت کننده ای در واقع گنجینه حافظه سلول های T را گسترده و متنوع می کند (به عنوان مثال پاسخ ایمنی شما را گسترش می دهد)»

تنها یک چهارم افراد بالای ۵۰ سال آمریکا که دوز سوم زده اند و واجد شرایط هستند، دومین دوز تقویتی را دریافت کرده اند. این جدیدترین اطلاعات غلط، که تقویت‌کننده‌ها سیستم ایمنی فرد را «از بین می‌برند» یا «تخریب» می‌کنند، توسط سران ضد واکسن آمریکا مانند رابرت مالون و الکس جونز تداوم یافته است.

گاندی به مقاله دوم منتشر شده در نیچر اشاره کرد که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض ویروس یا تزریق واکسن های تقویت‌کننده می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا بهتر برای پاسخگویی به زیرشاخه‌های جدیدتر ویروس آماده شود.

ویلیام شافنر، پروفسور بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، هم در این مورد گفت: «به نظر می‌رسد تقویت‌کننده‌های مکرر محافظت بیشتری را ارائه می‌کنند و به نظر می‌رسد که در واقع پاسخ ایمنی را گسترش می‌دهند. یک دوز تقویت کننده، به طور کلی، آنچه از نامش برمی آید را انجام می دهد. به عبارت دیگر، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند – نه اینکه آن را ضعیف کند.»

دکتر شافنر گفت: «تقویت کننده ها به سیستم ایمنی یادآوری می کنند که دوباره فعال شود، و سیستم ایمنی ابزار محافظت – آنتی بادی ها – را ایجاد می کند و این کار را به روشی پیشرفته انجام می دهد. حتی این کار را بهتر از قبل انجام می دهد – این همان چیزی است که تقویت کننده برای انجام آن طراحی شده است – بنابراین شما آنتی بادی های بیشتری دریافت می کنید و طیف گسترده تری از آنتی بادی ها را دریافت می کنید.»

وی گفت در مورد واکسن‌های COVID-19، تقویت‌کننده‌ها به دو دلیل ضروری هستند. اولین مورد این است که ویروس جهش یافته است، که ممکن است اثربخشی واکسن اولیه را کاهش دهد. دلیل دوم این است که طبق مطالعات متعدد، ایمنی ایجاد شده با واکسن‌ها پس از چند ماه کاهش می یابد:« این ویروس بسیار متفاوت از، به عنوان مثال، ویروس سرخک عمل می کند. ویروس سرخک پایدار است، جهش نمی یابد، و هنگامی که به طور ایمن در برابر سرخک واکسینه شوید، واکسن مادام العمر از شما محافظت می شود. اما کل کروناویروس‌ها خانواده‌ای متفاوت هستند و پاسخ ایمنی آنها به اندازه سرخک طولانی نیست.»