علایم هشدار دهنده سویه جدید کرونا - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علایم هشدار دهنده سویه جدید کرونا

تشخیص نشانه ها و مراجعه به موقع به پزشک باعث می شود با یک کرونای وخیم مواجه نباشیم شیوع سویه‌های جدید، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و غفلت از تزریق دوز یادآور واکسن، کم‌کم دارد شهرها را به وضعیت قرمز برمی‌گرداند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان، تشخیص نشانه ها و مراجعه به موقع به پزشک باعث می شود با یک کرونای وخیم مواجه نباشیم شیوع سویه‌های جدید، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و غفلت از تزریق دوز یادآور واکسن، کم‌کم دارد شهرها را به وضعیت قرمز برمی‌گرداند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر می‌گوید واریانت‌های جدید موجب افزایش سرایت بیماری، افزایش ظرفیت فرار ویروس از سیستم ایمنی، کاهش میزان آنتی‌بادی و افزایش ابتلای مجدد افراد شده و شاهدیم که شش هفته است در سراسر دنیا موارد ابتلا و متعاقب آن مرگ‌ومیر کرونا افزایش قابل‌ توجهی یافته ‌است. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به سویه جدید را بررسی می‌کنیم تا با مراجعه به‌موقع به پزشک و مصرف دارو، از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کنیم. دسته‌بندی زیر برگرفته از صفحه «دکتردات» است.

علایم هشدار دهنده

تب پایدار: پایداری تب بالای ۳۸.۵ درجه که در صورت کاهش بر اثر مصرف دارو یا پاشویه، باز هم سریع افزایشی شود.
اکسیژن خون: کاهشی بودن اکسیژن خون به‌ویژه زیر ۹۴، از نشانه‌های خطر است.تعداد تنفس در دقیقه: تعداد تنفس طبیعی در کودکان ۵ تا ۱۱سال، ۲۰ تا ۳۰ بار در دقیقه است و در بزرگ سالان، ۱۲ تا ۱۶ بار. بالاتر از این اعداد می‌تواند نشان‌دهنده علایم هشدار باشد.

ضربان قلب در دقیقه: ضربان قلب معمولی انسان بین ۷۰ تا ۹۰ است؛ درصورتی‌که این عدد بالای ۱۰۰ باشد و روند کاهشی نداشته‌ باشد، نشان‌دهنده خطر است.

سرفه شدید: سرفه شدید، پایدار یا همراه با خلط خونی، علامتی است که باید جدی گرفته‌ شود.

سایر نشانه‌های خطرناک

اختلال در سطح هوشیاری، ضعف و بی‌حالی شدید، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، خواب‌آلودگی و بی‌اشتهایی بیش ‌از حد، دیگر علایمی است که ممکن است در بیمار بروز کند.علایم معمولا دو تا چهار روز بعد از مواجهه با ویروس بروز می‌یابد. پس از چهار تا پنج روز بعد از شروع علایم، باید روند کاهشی بیماری شروع شود. اگر بعد از این مدت، علایم بهبود نیافت یا روند آن‌ها افزایشی بود، حتما با پزشک مشورت کنید.

افراد براساس شرایط مختلف مثل این‌که چند دوز واکسن تزریق کرده‌اند، با چه میزان از ویروس مواجه شده‌اند، چه زمانی از آخرین دوز واکسن‌شان می‌گذرد و سیستم ایمنی و شرایط ژنتیکی‌شان می‌توانند شدت علایم متفاوتی نشان بدهند اما افزایشی شدن علایم در هر شرایطی خطرناک است.