چرا باید دوباره ماسک بزنیم - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
چرا باید دوباره ماسک بزنیم

نوع اومیکرون کووید ۱۹ مدام در حال تغییر است و انواع جدیدتر و مسری تری ایجاد می کند. به نظر می رسد BA.5 مسری ترین نسخه ویروس تا به امروز است و باعث بیشترین موارد فعلی کووید ۱۹ در جهان است. به نظر نمی رسد BA.5 باعث بیماری شدیدتر از انواع قبلی شود، و واکسن ها هنوز در پیشگیری از بیماری شدید و مرگ موثر هستند.

ویروس عامل کووید ۱۹ هنوز در حال جهش است. جهشی که در حال حاضر مسئول اکثر موارد کووید ۱۹ است، نوعBA.5 است که یک زیرشاخه از اومیکرون است.

پزشکان می گویند به دلیل ترکیب جدیدترین نوع ایجاد کننده موارد کووید ۱۹، افرادی که قبلاً کووید ۱۹ داشته اند به اندازه ای که در صورت مواجهه با انواع قبلی محافظت می شدند، محافظت نمی شوند. ین می تواند افزایش در مواردابتلا به کووید ۱۹ و مهمتر از آن افزایش بستری در بیمارستان را توضیح دهد. دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل بیماری های آمریکا، گفته در حالی که میانگین بستری جدید در طی یک هفته به میزان اندکی در حال افزایش است، اما این میزان در مقایسه با ماه گذشته دو برابر شده است.

دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی رئیس جمهور امریکا هم توضیح داد که چگونه ویروسی که باعث کووید-۱۹ می شود به جهش ادامه می دهد. او گفت، اگرچه جدیدترین فرزیرشاخه ویروس «به طور قابل توجهی» از آنتی بادی های ناشی از ابتلای قبلی و واکسن ها فرار می کند، اما به روز بودن با یک دوز تقویت کننده واکسن (یا دو تقویت کننده، اگر ۵۰ سال یا بیشتر دارید) همچنان افراد را در برابر ابتلا به بیماری شدید و مرگ محافظت می کند. وی همچنین گفت براساس داده‌های فعلی به نظر نمی رسد که نوع BA.5 نسبت به انواع قبلی باعث بیماری شدیدتری شود.

دکتر آشیش جیها مدیر تیم واکنش آمریکا از تمام افراد واجد شرایط خواست در صورتی که دوز بوستر دریافت نکرده اند یک دوز دریافت کنند، وی گفت این دوز ربطی به دریافت دوز تقویت کننده واکسن های به روز شده در پاییز یا زمستان ندارد. وی همچنین گفت پیش‌بینی می‌شود که درمان‌های کووید-۱۹، از جمله داروی پاکسلوئید، همچنان بر این نوع هم موثر باشند.

نوعBA.5 یک زیرشاخه از اومیکرون است، به این معنی که با اومیکرون “اصلی” متفاوت است، اما آنقدر متفاوت نیست که یک نوع جدید ایجاد کند. به عنوان مثال، دلتا یک نوع متفاوت از اومیکرون و بتا است. نوع BA.5 مسری ترین نسخه ویروس تاکنون شناخته شده است و در حال فرار از مصونیت های ایجاد شده با واکسن یا ابتلای قبلی است. این به آن معنا است که افراد بیشتری امکان دارد مجددا به کووید ۱۹ مبتلا شوند یا تعداد بیشتری افراد بیش از یک بار به این نوع مبتلا می شوند، که می تواند آنها را در معرض خطر حالت کووید طولانی مدت قرار دهد، حتی اگر خود بیماری خفیف باشد.

دکتر اریک توپول، استاد پزشکی مولکولی در Scrips Research، در تجزیه و تحلیل یک گزارش مقدماتی (هنوز بررسی نشده) از موسسه کربی در استرالیا، نوشت توانایی زیرشاخه BA.5 برای آلوده کردن سلول ها ممکن است بیشتر شبیه به نوع دلتا شبیه باشد تا سایر نسخه های اومیکرون. او همچنین می‌نویسد که تغییرات در BA.5 ممکن است روند علامت دار بودن طولانی تر این نوع و مثبت ماندن طولانی تر آزمایشات در این نوع بخصوص را توضیح دهد

انتظار می‌رود واکسن‌ها و دوزهای تقویت‌کننده‌ همچنان افراد را در برابر بیماری‌های شدید و مرگ محافظت کنند. دوز تقویت‌کننده دوم – به ویژه برای محافظت از افراد مسن و سایر افراد آسیب‌پذیر در برابر بیماری‌های شدید بسیار مهم بوده و به طور قابل‌توجهی خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ را کاهش داده‌اند.

علائم نوع جدید چیست؟

در حال حاضر اطلاعاتی در دسترس نیست که نشان دهد تفاوتی میان علائم انواع مختلف اومیکرون از جمله BA.5 وجود دارد. برای بسیاری از افرادی که این روزها به COVID-19 مبتلا می شوند (به ویژه آنهایی که واکسینه شده و دوز تقویتی دریافت کرده اند)، علائم بیماری شبیه علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، آبریزش بینی و احساس خستگی است. کمردرد یک علامت عجیب و غریب جدید از بیماری است که برخی از افراد مبتلا به اومیکرون آن را گزارش کرده‌اند. به نظر می‌رسد از دست دادن حس چشایی یا بویایی در انواع اومیکرون کمتر از سویه‌های قدیمی‌تر است.