داروی معجزه آسای کرونا از راه رسید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
داروی معجزه آسای کرونا از راه رسید

به گزارش بانک پزشکان، یک داروی جدید کرونا می تواند برای بیماران بستری شده با کووید۱۹ در بیمارستان چیزی نزدیک به معجزه باشد و به نجات بحرانی ترین موارد کمک کند.

یک مطالعه دوسوکور اخیر که هفته گذشته به پایان رسید نشان داد که سابیزابولین، یک داروی خوراکی جدید از شرکت دارویی ورو، این پتانسیل را دارد که میزان مرگ و میر ناشی از ویروس را در موارد متوسط ​​و شدید به کمتر از نصف کاهش دهد. در واقع این دارو در تحقیقات آنقدر موفق بوده که محققان آزمایش را زودتر از زمان مقرر متوقف کردند.

میچل اشتاینر، مدیر عامل ورو به فورچون گفت: «علت توقف مطالعه این بود که نتایج کاملا مثبت بود و از این جا به بعد ادامه درمان افراد بیمار درگروه مشاهده مطالعه با پلاسبو(دارونما) غیراخلاقی است.»

این مطالعه در ابتدا قرار بود حدود ۲۱۰ بیمار بستری شده با کووید را شامل شود، اما تجزیه و تحلیل اولیه ۱۵۰ بیمار اول چنان موفقیت چشمگیری را نشان داد که کمیته نظارت بر داده های مستقل مطالعه، توقف آن را توصیه کرد. میزان مرگ و میر در بیماران بدحال که دارونما مصرف کردند، ۴۵ درصد بود، در حالی که گروه تحت درمان با سابیزابولین، تنها ۲۰ درصد مرگ و میر داشتند.

ابیزابولین هم به عنوان یک داروی ضد ویروسی و هم ضد التهابی عمل می کند که زیرساخت های سلولی به نام میکروتوبول‌ها را هدف قرار می دهد. ویروس کرونا از این زیرساخت برای رسیدن به سلول‌هایی استفاده می‌کند که در آنجا تکثیر می‌شود، قبل از اینکه دوباره به بیرون سلول سفر کند تا گسترش یابد.

اشتاینر می‌گوید: «ما چرخه حرکتی ویروس را مختل می‌کنیم،» وی افزود سابیزابولین هم خود ویروس و هم پروتئین‌های التهابی مرتبط با آن را مسدود می‌کند.

اشتاینر می‌گوید میزان مرگ و میر ۴۵ درصدی که در گروه دارونما در کارآزمایی سابیزابولین مشاهده شد، برای بیماران مبتلا به کووید شدید از زمان شروع همه‌گیری تقریبا عدد ثابتی بوده است:« ترسناک است فکر کنید زمانی که به بیمارستان می‌روید و اکسیژن دریافت می‌کنید، شانس زنده ماندن شما فقط پنجاه درصد است. داروی ما مقداری از این ترس را از بین می برد.»

محدودیت‌های کووید در سراسر ایالات متحده تقریبا ناپدید شده‌ و از آنجایی که همه‌گیری به سال سوم خود رسیده، بسیاری از آمریکایی‌ها از مراقبت کردن مداوم و داشتن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خسته شده‌اند. اما هنوز تقریباً روزانه ۵۰۰ مرگ ناشی از کووید در این کشور به طور میانگین وجود دارد، و دکتر آنتونی فائوچی پیش‌بینی کرده که موج جدیدی پاییز امسال در راه باشد.

به دلیل نیاز مداوم به درمان موثر برای کووید۱۹ شدید، مرحله سوم کارآزمایی سابیزابولین در ژانویه توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) امکان « مسیر سریع » را دریافت کرد. شرکت ورو در حال حاضر به دنبال مجوز استفاده اضطراری از سابیزابولین از FDA است، داروی رمدسیویر در ماه مه ۲۰۲۰ این مجوز را دریافت کرد. این به آن معناست که این دارو تنها چند ماه دیگر در دسترس خواهد بود.

جدا از تاثیر درخصوص کاهش مرگ، پژوهشگران  هنوز در حال مطالعه سایر اثرات مثبتی هستند که سابیزابولین ممکن است داشته باشد، از جمله کاهش تعداد روزهای بستری بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و تعداد روزهایی که بیمار نیاز به تهویه مکانیکی و ونتیلاتور خواهد داشت.

حوزه تخصص ورو تحقیقات انکولوژی با تمرکز بر سرطان سینه و پروستات است. اشتاینر می‌گوید که این شرکت قبلاً قبل از شروع تحقیقات درخصوص کووید ۱۹، روی سابیزابولین برای خواص مبارزه با سرطان آن تحقیق می‌کرد. او گفت: «ما یک شرکت سرطان‌شناسی هستیم و به صورت اتفاقی در دنیای ویروس شناسی وارد شدیم، زیرا در میانه یک بیماری همه‌گیر هستیم و احساس وظیفه می‌کنیم.»

او می‌گوید مطمئن است که این دارو در نهایت تاییدیه FDA را دریافت می‌کند، به‌ویژه با توجه به این واقعیت که این دارو هیچ موردی از عوارض جانبی نامناسب در طول آزمایش ایجاد نکرده است.