یکی از راه‌های انتقال آبله میمون تماس با حیوانات است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
یکی از راه‌های انتقال آبله میمون تماس با حیوانات است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از راه‌های انتقال آبله میمونی تماس با لاشه حیوان یا حیوان زنده است، همچنین تماس نزدیک با انسان آلوده به ویروس آبله میمونی هم می‌تواند منجر به انتقال این بیماری شود.

به گزرش بانک پزشکان به نقل از ایرنا، دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان اینکه تاکنون مورد مثبت آبله میمونی در کرمانشاه گزارش نشده است، افزود: این بیماری از طریق قطرات تنفسی و ذرات تنفسی، ترشحات انسان آلوده و رابطه جنسی با فرد آلوده و تماس با وسایل شخصی بیمار منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: موارد مشکوک آبله میمونی کسانی هستند که دارای علایم بالینی از قبیل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشد و همچنین فرد سابقه تماس با مورد مثبت یا مسافرت به مناطق آلوده داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: البته مردم نگران نباشند، نحوه ابتلا به این بیماری مانند کووید۱۹ نیست که از طریق هوا و تنفس دچار آبله میمونی شوند، بلکه فقط تماس مستقیم و خیلی خیلی نزدیک با فرد دچار بیماری و بخصوص ضایعات پوستی می‌تواند سایرین را مبتلا کند.

وی اظهار داشت: برای تشخیص آبله میمونی، مراکز سلامت که در تشخیص کرونا فعال می باشند، اقدامات تشخیصی رایگان انجام می‌ دهند، اما لازمه آن مراجعه فرد به متخصص عفونی و معرفی نامه است.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرد: تاکنون ۳۵ هزار نفر از ۹۲ کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند که از میان این تعداد ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند.

نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در کشورمان مربوط به یک زن ۳۴ ساله در اهواز گزارش شده است.