باید ها و نباید های تابستان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
باید ها و نباید های تابستان

با شروع فصل تابستان بسیاری از افراد نگران سلامت پوست و موی خود می شوند. در این فصل خورشید با تمام نیرو و توان خود پرتوهایش را به سمت ما روانه کرده و باعث مشکلات بسیاری از جمله آفتاب سوختگی، تعریق زیاد و زبری و خشکی موها می شود.

برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است نکات مراقبت از پوست و مو در فصل تابستان را بدانید و همچنین در رابطه با روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی صورت در تابستان تحقیق کنید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله تمامی باید ها و نباید های فصل تابستان را به صورت کامل شرح دهیم.

نکات مراقبت از پوست در تابستان

به نظرتان چگونه در تابستان سیاه نشویم ؟ بسیاری از خانم ها و آقایان نگران تغییر رنگ پوست خود در فصل تابستان هستند و به دنبال راهی برای جلوگیری از این مشکل می گردند.

برای این کار می توانید به صورت مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. امروزه این محصولات توسط برند های مختلفی تولید می شوند که از آنها می توان به کرم ضد آفتاب الارو ، وچه، سینره، مای و… اشاره کرد.

در ادامه ابتدا خواص ضد آفتاب برای پوست را بررسی کرده و سپس دیگر نکات مراقبتی را شرح می دهیم.

هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید!

از مهم ترین نکات مراقبت از پوست در تابستان می توان به استفاده از ضد آفتاب اشاره کرد. زمانی که از این محصول مراقبتی پوست استفاده می کنید، سد محافظی در برابر اشعه های مضر خورشید ایجاد می شود و اشعه های UVA و UVB خورشید نمی توانند به پوست حساس صورت شما نفوذ کنند.

اگر برایتان سوال است که چگونه در تابستان سیاه نشویم ؟! بهتر است ساده ترین نکته یعنی استفاده منظم از ضد آفتاب را فراموش نکنید. به این صورت تولید ملانین یا رنگدانه پوست تنظیم شده و احتمال تغییر رنگ پوست صورت از بین می رود. همچنین با استفاده از ضد آفتاب می توانید از ابتلا به سرطان پوست نیز جلوگیری کنید.

در فصل تابستان بهتر است از ضد آفتاب های مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید و برای تاثیر بیشتر این محصولات حتما ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید نمایید.

باید ها و نباید های تابستان

استفاده از آبرسان و مرطوب کننده را فراموش نکنید

از نکات مراقبت از پوست در تابستان می توان به آبرسانی به پوست اشاره کرد. در این فصل گرمای هوا، تعریق بیشتر بدن را به دنبال دارد و به همین دلیل پوست صورت خشک و دهیدراته می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است حتما از یک آبرسان و مرطوب کننده قوی استفاده کنید.

البته آبرسانی به پوست باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی صورت در تابستان و رفع التهابات پوستی نیز می شود. زمانی که از آبرسان و مرطوب کننده استفاده می کنید یک لایه محافظ روی پوست صورتتان ایجاد می شود که تا حدودی مانع از ورود پرتوهای مضر به پوست شده و از خروج رطوبت پوست نیز جلوگیری می کند.

ذکر این نکته ضروری است که محصولات آبرسان و مرطوب کننده دارای SPF نمی توانند جایگزین مناسبی برای ضد آفتاب باشند.

پوست صورت خود را پاکسازی و لایه برداری کنید

از روش های مراقبت از پوست در هوای گرم می توان به پاکسازی و لایه برداری صورت اشاره کرد. در واقع در این فصل میزان تعریق افزایش پیدا می کند و تجمع عرق و چربی روی پوست باعث مشکلاتی مانند جوش و آکنه می شود.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است پوست صورتتان را دو بار در روز بشویید. همچنین می توانید هفته ای یک یا دو بار از یک لایه بردار فیزیکی مناسب پوست خود استفاده کنید.

لوازم آرایشی خود را تغییر دهید

از راه های مراقبت از پوست در هوای گرم می توان به استفاده از محصولات آرایشی سبک اشاره کرد. در این فصل اگر از کرم های سنگین استفاده کنید منافذ پوستتان بسته شده و اکسیژن مورد نیاز به سطح پوست نمی رسد. به این صورت پوستتان حساس تر شده و احتمال تولید بیشتر سبوم پوست وجود دارد.

از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید

به نظرتان چگونه در تابستان سیاه نشویم ؟ آیا راهکاری وجود دارد که با استفاده از آن بتوان از تابش مستقیم نور خورشید به پوست صورت جلوگیری کرد؟!

اگر نگران تیره شدن رنگ پوستتان در فصل تابستان هستید بهتر است حتما از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. به این صورت از تابش مستقیم پرتوهای خورشید به پوست جلوگیری می شود و دیگر نیازی نیست نگران تغییر رنگ پوست خود باشید.

البته کلاه و عینک آفتابی هرگز جایگزین ضد آفتاب نمی شوند و نباید استفاده از این محصول مراقبتی پوست را فراموش کنید.

مراقبت از پوست لب ها را فراموش نکنید

اکثر افراد به دنبال راهی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی صورت در تابستان می گردند. اما کمتر کسی به پوست حساس لب ها توجه دارد! در این فصل با تابش مستقیم خورشید احتمال خشکی، پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست لب ها وجود دارد.

به همین دلیل توصیه می کنیم حتما از بالم لب حاوی ویتامین E و ویتامین C استفاده کنید. البته بهتر است بالم لبی را انتخاب کنید که دارای SPF باشد و از نفوذ اشعه های UVA و UVB به پوست لب ها جلوگیری کند.

نکات مراقبت از مو در تابستان

متاسفانه پرتوهای فرابنفش UVA و UVB تاثیر مخربی بر موها دارند و به کوتیکول موها آسیب می رسانند. به همین دلیل است که در فصل تابستان موها شکننده و خشک می شوند! برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است نکات مراقبت از مو در تابستان را جدی بگیرید.

باید ها و نباید های تابستان

از محصولات مراقبت از مو استفاده کنید

از نکات مراقبت از مو در تابستان می توان به استفاده از محصولات مراقبت از مو اشاره کرد. این محصولات حاوی فیلترهای UV هستند و از موهای شما در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می کنند.

موهای خود را کوتاه کنید

خشکی موها در فصل تابستان باعث مشکلاتی مانند موخوره می شود. در این فصل بهتر است حداقل ۵ سانت موهای خود را کوتاه کنید تا موخوره موهایتان برطرف شده و رشد موها سرعت بگیرد.

موهای خود را تغذیه کنید

یکی از نکات مراقبت از مو در تابستان تغذیه مو با مواد مغذی است. برای این کار می توانید از روغن های گیاهی مانند روغن آرگان استفاده کرده و با روغن تراپی موها باعث سلامت بیشتر آن ها شوید.

از یک شامپوی ملایم استفاده کنید

در فصول گرم سال تعریق زیاد بدن باعث می شود تا اکثر افراد هر روز یا یک روز در میان حمام کنند. اما به این صورت رطوبت پوست سر و فولیکول های مو کاهش پیدا می کند! بنابراین بهتر است در این فصل از شامپوهای ملایم استفاده کنید و موهای خود را بین ۲ تا ۳ بار در هفته بشویید.

جمع بندی

در این مقاله روش های مراقبت از پوست در هوای گرم را شرح دادیم و به بررسی راهکار های جلوگیری از آفتاب سوختگی پرداختیم. سپس روش های مراقبت از مو را بررسی کردیم و نکات لازم را شرح دادیم.

اگر در فصول گرم سال موهایتان خشک و شکننده می شوند یا پوست صورتتان تیره تر از قبل شده و مشکلاتی مانند خشکی و التهابات پوستی را تجربه می کنید، حتماً موارد بیان شده در این مقاله را جدی بگیرید.

با استفاده از راهکار های ذکر شده می توانید بسیاری از مشکلات پوست و موی خود را برطرف کرده و بدون نگرانی به سفرهای تابستانی بروید!