قرص منیزیم و قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟ | به نقل از دارو رایان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
قرص منیزیم و قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟ | به نقل از دارو رایان

اگر به دنبال پاسخ سریع سوالاتی همچون قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟ و قرص منیزیم را کی بخوریم؟ هستید، می توانید با کلیک بر روی لینک های بالا وارد وب سایت دارو رایان شوید و به سرعت اقدام به مطالعه درباره زمان مصرف این دو قرص کنید اما اگر قبل از اطلاع از پاسخ سوال قرص منیزیم و قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز علاقه دارید تا با نقش این دو ماده در بدن آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله از وب سایت بانک پزشکان را تا انتها مطالعه نمایید.

قرص منیزیم و قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟ | به نقل از دارو رایان

نقش کلسیم در بدن

کلسیم در واقع یک عنصر معدنی در بدن می باشد و در عملکرد بدن نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه برخی از تاثیرات کلسیم در بدن را بررسی خواهیم کرد.

  1. استحکام استخوان و دندان‌: از آن جایی که حدود ۹۰ درصد کلسیم بدن انسان در استخوان و دندان وجود دارد، می توان گفت که کلسیم تاثیر بسیار زیادی در استحکام آن ها دارد.
  2. بهبود عملکرد عضلات بدن: وقتی اعصاب، سیگنالی را برای انقباض عضلات ارسال می‌ کنند، یون ‌های موجود در کلسیم وارد عضلات شده و موجب انقباض می شوند.

نقش منیزیم در بدن

منیزیم از دیگر مواد معدنی مهم برای بدن می باشد و تاثیر بسزایی در بهبود و تقویت عملکرد بدن دارد. برخی از این تاثیرات عبارت اند از:

سلامت استخوان: منیزیم سبب افزایش ​​جذب کلسیم و ویتامین D می شود. این ماده معدنی به جذب کلسیم در استخوان ها و حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند.
تنظیم ضربان قلب: این ماده معدنی برای حفظ ضربان قلب طبیعی و عملکرد مناسب قلب ضروری است.

استفاده از قرص های مکمل

قرص منیزیم و قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟ | به نقل از دارو رایان

 

تا این قسمت از مقاله فهمیدیم که این دو ماده معدنی، یعنی کلسیم و منیزیم، نقش های اساسی و مهمی در عملکرد بدن دارند. با این حال، گاهی اوغات برخی افراد دچار کمبود این مواد معدنی می شوند و به ناچار باید از قرص های مکمل استفاده کنند. البته حتما به این نکته توجه کنید که پیش از استفاده از قرص های مکمل، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین زمان خوردن قرص های مکمل و این که قرص را به همراه چه چیزی می خورید، تاثیر زیادی در جذب شدن آن دارد. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح خواهیم داد.

قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز

طبق نظر پزشکان، بهتر است قرص کلسیم را همراه با وعده های غذایی مثل شام استفاده کنید. از طرفی، حدود سه ساعت قبل و سه ساعت بعد از استفاده از این قرص، نباید از قرص مکمل دیگری استفاده کنید تا کلسیم به خوبی جذب بدن شود و اختلالی بهوجود نیاید.

همچنین اگر دوز مصرفی که استفاده میکنید بالا است، آن را به دو قسمت تبدیل کرده و در طور روز استفاده کنید. البته مشورت با پزشک را نیز فراموش نکنید. بهترین زمان مصرف قرص کلسیم، میل کردن ان به همراه شام است. هنگامی که از قرص مکمل کلسیم استفاده می کنید، میزان کلسیم خون بالا می رود و پس از گذشت حدود یک ساعت، مقدار آن کاهش میابد. حال اگر در طول روز از دیگر خوراکی های حاوی کلسیم استفاده کنید، مقدار کلسیم بدن شما مدام بالا و یا پایین خواهد آمد.

در هنگام خواب، به دلیل نخوردن خوراکی های حاوی کلسیم، مقدار کلسیم بدن به حداقل می رسد و به همین دلیل، بهتر است که این قرص را به همراه شام استفاده کنید.

قرص منیزیم را چه زمانی بخوریم ؟

بر خلاف قرص کلسیم، هیچ محدودیت زمانی برای استفاده از قرص منیزیم وجود ندارد. به همین دلیل می توانید در هر زمان، هنگام غذا و یا پیش از خواب از این قرص استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده، قرص مکمل منیزیم معمولا بدون عوارض است اما اگر دچار عوارض خاصی شدید، بهتر است هنگام خوردن غذا از این قرص استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دو ماده حیاتی در بدن، کلسیم و منیزیم پرداختیم. همچنین در رابطه با این که که نقش و عملکردی در بدن دارند صحبت کردیم. گفتیم که ممکن است برخی از افراد به دلیل کمبود منیزیم و یا کلسیم، نیاز داشته باشند تا از قر های مکمل آن ها استفاده کنند و گفتیم که بهتر است چه زمان از این قرص های مکمل استفاده کنید.