وظایف پرستار سالمند در منزل چیست؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند در منزل به فردی گویند تمام مراقبت ها و خدمات پرستاری را برای رفع نیازهای روزمره سالمندان ارائه می دهد. با توجه به حجم کاری فردی و تعهد به برنامه هایمان، این امکان وجود دارد که هیچ یک از ما نتوانیم امور والدین سالخورده خود را مدیریت کنیم. در این شرایط رفتن به سرای سالمندان آخرین راه حل است و مراقبت از سالمندان در منزل که تنها از عهده خانه سالمندان برمی آید، بهترین جایگزین میباشد.

بسیاری از پرستاران به صورت تخصصی خدمات ارائه می دهند و بسیاری نیز که تخصص پایین تری دارند به صورت مراقب و نگهدار سالمند انجام خدمت می کنند. در ادامه این مقاله به وظایف مراقب و پرستار سالمند در منزل می پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

چه زمانی به یک پرستار سالمند در منزل احتیاج داریم؟ 

سالمندان معمولاً ممکن است به مراقبت خاصی نیاز نداشته باشند. با این حال، گاهی اوقات آنها فقط به یک دوست نیاز دارند تا با او صحبت کنند. بسیاری از خانواده ها به دلیل زندگی شخصی پرمشغله و پیچیده خود قادر به مراقبت شبانه روزی از سالمندان در خانه نیستند. در نتیجه، آنها به راه حل هایی مانند امکانات پرستاری روی می آورند که می تواند اوضاع را بدتر کند.

 

به طور کُلی باید گفت که هر گاه خود فرد سالمند یا خانواده او احساس کردند که نیازهای او به طور کامل برطرف نمی‌شود، استخدام پرستار شخصی لازم است. ما در اینجا نشانه‌هایی از نیاز به استخدام پرستار سالمند در منزل را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • عوارض ناشی از کم تحرکی سالمند
  • اتکا بیش از حد به ابزارها و وسایل کمکی
  • ناتوانی در رسیدگی به مراقبت‌های بهداشتی مثل استحمام یا مسواک
  • پرسه زدن و دور شدن از خانه
  • بروز علائم یا تشخیص بیماری آلزایمر
  • احساس تنهایی و نیاز به داشتن هم صحبت
  • افزایش سر درگمی و بروز نشانه‌های زوال عقل
  • احتیاج به کمک برای خوردن و نوشیدن
  • نیاز به خدمات توانبخشی
  • نیاز به مراقبت‌های درمانی و پرستاری تخصصی
  • از دست دادن قابلیت تحرک ناشی از سکته مغزی یا قلبی و سایر عارضه‌ها
  • نیاز به کمک برای مصرف مرتب داروها

 

یک پرستار سالمند در منزل باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

یک پرستار سالمند در منزل باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

قبل از هر چیزی پرستار سالمند در منزل باید قادر باشد نگهداری سالمند در منزل را به خوبی اجرا کند؛ یعنی متعهد باشد و از نظر اخلاق و هوش ویژگی‌های برجسته‌ای داشته باشد. در واقع شما باید بتوانید تا حدی به پرستار اعتماد کنید که او را با پدر یا مادر سالمند تنها بگذارید. همچنین پرستار باید دلسوز و باتجربه باشد و شرایط افراد سالمند را درک کند؛ به طوری که سالمند در کنار او احساس راحتی و آرامش داشته باشد و فکر نکند که با یک فرد خشک و غیر منعطف مواجه است.

اما مهم‌تر از هر چیزی پرستار سالمند در منزل باید حرفه‌ای بوده و به مهارت‌های ضروری برای مراقبت از سالمند در منزل مسلط باشد. این مهارت‌ها ممکن است از رسیدگی به شخصی‌ترین امور یا کارهای خانه باشد. علاوه بر آن پرستار باید بتواند مهارت‌های تخصصی مثل تعویض پانسمان، دارو دهی، سرُم درمانی، مراقبت و تعویض سوند ادراری، استفاده از لگن، اکسیژن درمانی و تزریق انواع سرم و آمپول در منزل را انجام دهد.

 

وظایف پرستار سالمند در منزل

رعایت بهداشت سالمند

پیروی از توصیه های بهداشتی برای افراد مسن بسیار مهم است. توصیه های بهداشتی باید توسط افراد مسن دارای ناتوانی جسمی با کمک پرستار یا مراقب رعایت شود. برای حفظ سلامتی سالمندان، مراقبان باید آنها را حمام کنند، به دستشویی ببرند، دندان هایشان را مسواک بزنند، موها، ناخن ها و حتی موهای زائد بدنشان را کوتاه کنند و همچنین لباس هایشان به ویژه لباس های زیرشان را بشویند.

افراد مسن ممکن است زخم پوشک یا زخم بستر داشته باشند. پرستار باید به طور مرتب و زیر نظر پزشک زخم های این عزیزان را تمیز کند و پرستار سالمند نیز به طور مرتب پوشک بیمار سالمند را تعویض کند.

سلامت جسمانی سالمند

همانطور که می دانید با افزایش سن افراد دچار مشکلاتی از جمله کاهش بینایی، شنوایی، استقامت بدنی، مشکلات قلبی عروقی و غیره می شوند. تشویق بیماران مسن به ورزش منظم یکی از حیاتی ترین مسئولیت های پرستار سالمند است. زیرا اگر یک فرد سالخورده به فعالیت بدنی نپردازد، قدرت بدنی روز به روز بدتر می شود.

 

مسئولیت دیگر پرستار پیر، تجویز داروهایی است که سالمندان تحت نظر پزشک مصرف می کنند. پرستار خانه باید مرتباً سالمند را در صورت ضعیف بودن و فلج بودن معاینه کند تا خدای ناکرده دچار زخم بستر نشود. به محض مشاهده علائم زخم بستر به پزشک مربوطه اطلاع دهید. زخم بستر به صورت لکه های قرمز، آبی و بنفش ظاهر می شود.

 

 رسیدگی به سلامت روحی و روانی سالمند

ورزش بهترین راه برای تقویت روحیه افراد مسن است. پرستاران سالمند برای اینکه این عزیزان از نظر جسمی و روحی قوی تر شوند باید سعی کنند آنها را به پیاده روی ببرند

سالمندان از ورزش و پیاده روی سود می برند زیرا ضربان قلب و گردش خون آنها را افزایش می دهد و تمام سموم را از طریق تعریق از بدن آنها خارج می کند. علاوه بر این، پرستاری پیری باید با انجام تمرینات بالاتنه به بیمارانی که روی صندلی چرخدار و بی حرکت هستند حرکت کنند.

 

وظایف پرستار سالمند در منزل

تشویق عزیزان ارشد به خواندن کتاب و روزنامه، ملاقات با دوستان و آشنایان، تماشای فیلم و فعالیت های دیگر نیز می تواند روحیه آنها را تقویت کند

تغذیه سالمند

پرستاری که از مراجعین مسن در خانه مراقبت می کند، ممکن است آشپزی کند و کارهای خانه را انجام دهد. این کارها شامل مواردی مانند آشپزی، شستن ظرف ها، خرید خانه و غیره است

سخن آخر

امروزه بدلیل افزایش هزینه های نگهداری در بیمارستان و کاهش کیفیت خدمات به علت وجود بیماران زیاد، خدمات پرستاری در منزل پیشنهاد بهتری برای خانواده هایی که افراد بیمار یا سالمند دارند میباشد. مرکز خدماتی طنین سلامت البرز ارائه دهنده انواع خدمات پزشکی و پرستاری در منزل، تمامی خدمات خود را با مجرب ترین پرستاران و پزشکان انجام میدهد. همچنین این مرکز پرستاری دارای مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی البرز میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمامی خدمات این مجموعه کافیست نام “طنین سلامت البرز” را در گوگل سرچ کنید و یا به نشانی اینترنتی  taninsalamatalborz.com مراجعه نمایید و با کارشناسان مرکز تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت نمایید تا در سریع ترین زمان ممکن خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.