تداوم چالش‌های آموزشی کودکان اوتیسم / لزوم فراهم‌سازی شرایط ورود این کودکان به مدرسه - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
تداوم چالش‌های آموزشی کودکان اوتیسم / لزوم فراهم‌سازی شرایط ورود این کودکان به مدرسه

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایسنا، سعیده صالح‌ غفاری با اشاره به اینکه در خصوص برنامه‌های آموزشی کودکان مبتلا به اوتیسم همچنان چالش‌هایی وجود دارد، گفت: این چالش‌ها از گذشته تاکنون پیش روی ما است. در امر سنجش فرزندان اوتیسم گاها خانواده‌ها از اینکه فرزندان‌شان از سنجش‌ها رتبه لازم را نمی‌آورند و از آموزش‌های رسمی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مدارس اوتیسم محروم می‌شوند، گلایه دارند.

وی افزود: برای کودکان طیف اوتیسم که در سن سنجش قرار دارند باید از ابزارهای متناسب با سن خودشان در جهت آزمون‌های مورد نیاز استفاده شود و حداکثر امکانات و شرایط برای ورود کودک اوتیسم به مدارس اوتیسم فراهم شود. از طرفی برای کودکان اوتیسمی که در طیف شدید بیماری قرار دارند باید بتوانیم به گونه‌ای از خانواده حمایت کنیم که مراقبین آموزش دیده‌ای در منازل در کنار خانواده با کودک اوتیسم در حوزه مهارت‌های اولیه ارتباطی و سایر مهارت‌های زندگی آموزش ببینند.

صالح غفاری ادامه داد: بخش دیگری از کودکان هم که در طیف خفیف اوتیسم قرار دارند، وارد مدارس ابتدایی عادی می‌شوند؛ ولی به شدت دچار چالش‌هایی نظیر عدم ارتباط و عدم تمرکز خواهند بود و متاسفانه توسط هم‌شاگردی‌های خود مورد قضاوت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

او با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی جامعه از اختلال اوتیسم، اظهار کرد: در این زمینه خصوصا از طریق آموزش و پرورش باید بتوانیم آموزش‌های عمومی برای کودکان دوره دبستان را داشته باشیم تا کودکان با نیازهای ویژه را به سایر کودکان معرفی کنیم که آنها بدانند لازم است در کنار آنها چگونه زندگی کنند و بالندگی داشته باشند و بتوانند در کنار آنها درس بخوانند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، بیان کرد: روز شنبه ۱۶ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۲ نشستی تحت عنوان “۳+۲۰” خواهیم داشت که از مسئولین محترم در قوای مقننه،‌ مجریه و قضاییه دعوت کرده‌ایم و گزارشی که تاکنون برای رسیدگی به افراد طیف اوتیسم ارائه شده است را اعلام می‌کنیم و امیدواریم مسئولان محترم هم بتوانند کمک کنند که سرفصل‌های باقی مانده از نیازهای این افراد بویژه موارد در نظر گرفته شده برای سال جاری اجرایی شود.