واکسن بزنید تا تصادف نکنید! - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
واکسن بزنید تا تصادف نکنید!

اگر واکسن کووید را از دست دادید، ممکن است به احتمال زیاد دچار تصادف رانندگی شوید!

به گزارش بانک پزشکان، روزنامه جام جم نوشت: «بر اساس یک پژوهش جدید، افرادی که از تزریق واکسن کووید امتناع کرده‌اند، در معرض خطر تصادفات رانندگی هستند. در ابتدا شاید ارتباط دریافت‌نکردن واکسن کووید با تصادفات رانندگی عجیب به نظر برسد، اما محققان یافته‌های جالبی کشف کرده‌اند. پس اگر واکسن کووید را از دست دادید، ممکن است به احتمال زیاد دچار تصادف رانندگی شوید!

یافته‌های جدید از یک مطالعه طولانی که از تابستان سال گذشته توسط دانشمندان کانادایی آغاز شده بود، به تازگی در «مجله انجمن پزشکی آمریکا» منتشر شد. پژوهشگران در این مطالعه سوابق رمزگذاری‌شده دولتی بیش از ۱۱میلیون بزرگسال را بررسی کردند که ۱۶درصد از آنها واکسن کووید دریافت نکرده بودند. آنها دریافتند افرادی که واکسینه نشده بودند ۷۲درصد بیشتر از افرادی که واکسینه شده بودند درگیر تصادفات شدید رانندگی شده‌اند که در آن حداقل یک نفر به بیمارستان منتقل شده است.

محققان دریافتند که چنین ارتباطی بسیار مشابه با افزایش خطر تصادفات رانندگی در افراد مبتلا به آپنه خواب است.خطر بیش از حد تصادف خودرو توسط رانندگان واکسینه‌نشده از دستاوردهای ایمنی ناشی از پیشرفت‌های مهندسی خودروهای مدرن فراتر می‌رود و همچنین خطراتی را بر سایر رانندگان جاده تحمیل می‌کند. البته نادیده‌گرفتن واکسن کووید به این معنی نیست که کسی حتما دچار تصادف رانندگی می‌شود. بلکه نویسندگان این نظریه را مطرح می‌کنند افرادی که در برابر توصیه‌های بهداشت عمومی مقاومت می‌کنند، ممکن است دستورالعمل‌های اساسی ایمنی جاده‌ها را نیز نادیده بگیرند. بی‌اعتمادی به دولت، اعتقاد به آزادی، تصور نادرست از خطرات روزانه، ایمان به حفاظت طبیعی یا اعتقاد به حفاظت از طریق باورهای دینی، عدم حمایت از مقررات، فقر، اطلاعات نادرست، کمبود منابع و باورهای شخصی دلایل بالقوه پیشنهادشده توسط نویسندگان این پژوهش هستند.

دانشمندان معتقدند که یافته‌های این پژوهش به اندازه‌ای قابل توجه است که پزشکان مراقبت‌های اولیه باید مشاوره بیماران واکسینه‌نشده را در مورد ایمنی ترافیک در نظر بگیرند. آنها همچنین پیشنهاد می‌کنند که شرکت‌های بیمه باید تغییراتی را در سیاست‌های بیمه بر اساس داده‌های واکسیناسیون اعمال کنند.

این اولین بار نیست که محققان ارتباط بین رفتارهای فردی و اجتماعی و وضعیت واکسیناسیون را بررسی می‌کنند. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۱ در مجله بیواکونومیکس منتشر شد، ارتباط بین رانندگی پرخطر و نادیده‌گرفتن واکسن آنفلوآنزا را نشان داد. در این پژوهش داده‌های نظرسنجی از ۱۰۰ هزار کانادایی بزرگسال مورد بررسی قرار گرفت.»