چه محتویات خطرناکی در سینک‌ها مخفی شده‌است؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
چه محتویات خطرناکی در سینک‌ها مخفی شده‌است؟

سینک‌ها میزبان ۳۷۵ جنس از قارچ‌ها بودند. محققان گزارش می‌دهند که علیرغم تنوع زیستی بالا در هر سینک، همه جوامع قارچی پروفایل‌های طبقه بندی به طور شگفت انگیزی مشابهی را نشان دادند، به این معنی که فهرست و نسبت قارچ‌ها از سینک به سینک یا حتی از ساختمانی به ساختمان دیگر تفاوت چندانی نداشت.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از خبرآنلاین، زهکشی سینک و لوله کشی به طور کلی مکان های ناخوشایندی هستند، حداقل از منظر انسانی، آنها زیستگاه‌های عالی برای میکروب‌های نامطلوب هستند.

در مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه ریدینگ و مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا انجام شد، دانشمندان با بررسی بیش از ۲۵۰ “جامعه قارچی سینک” در محوطه دانشگاه، به بررسی عمیق این اکوسیستم تیره پرداختند.

تیم تحقیقاتی به رهبری Soon Gweon، بیوانفورماتیک دانشگاه ریدینگ، نمونه‌هایی را از زهکشی سینک توالت و تله P در ۲۰ ساختمان در سراسر محوطه اصلی دانشگاه جمع‌آوری کرد؛ محققان از سواب‌های پنبه‌ای استریل برای جمع‌آوری نمونه‌ها از زهکشی‌ها و تله‌های P استفاده کردند و جزئیات مربوط به کیفیت هر سینک را ثبت کردند که شامل مکان، هدف، برچسب جنسیت حمام و گرم یا سرد بودن آبی بود. آنها با استخراج DNA از نمونه ها، از تقویت واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و پردازش بیوانفورماتیک برای کمک به شناسایی ساکنان میکروبی سینک استفاده کردند.

نتایج جنگل های کپک زده با تنوع قارچی، مانند جنگل های بارانی کوچک در زهکش ها را نشان داد.

ممکن است بدیهی به نظر برسد که مکان‌های تاریکی مانند این از حیات میکروبی پشتیبانی می‌کنند، اما صرف حضور قارچ‌ها مهم‌ترین چیز نیست. محققان گزارش می دهند که این جوامع قارچی متنوع هستند و در عین حال بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

سینک ها میزبان ۳۷۵ جنس از قارچ ها بودند. محققان گزارش می دهند که علیرغم تنوع زیستی بالا در هر سینک، همه جوامع قارچی پروفایل های طبقه بندی به طور شگفت انگیزی مشابهی را نشان دادند، به این معنی که فهرست و نسبت قارچ ها از سینک به سینک یا حتی از ساختمانی به ساختمان دیگر تفاوت چندانی نداشت.

محققان خاطرنشان کردند که مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این شباهت می شود، اما توجه داشته باشید که شباهت قارچ های سینک از سرویس های بهداشتی و ساختمان های مختلف می تواند منعکس کننده “استفاده مشابه” توسط افراد جامعه باشد.
جنگل‌های کپک و قارچ در سینک‌های خانه و محل‌کار!

گوئون می گوید: ما ۹۰ درصد زمان خود را در داخل خانه می گذرانیم، بنابراین در خانه و محل کار خود در معرض قارچ ها هستیم.

برای اکثر مردم، این مشکلی نیست، اما برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، گونه‌های قارچی خاص می‌توانند باعث عفونت‌های جدی شوند.

این مطالعه نشان می‌دهد که زهکش‌ها و تله‌های P نه تنها مکان‌های خوبی برای زندگی میکروب‌ها هستند، بلکه می‌توانند به عنوان مخزن برخی از کپک‌ها، مخمرها و سایر قارچ‌ها عمل کنند و به طور بالقوه گونه‌هایی را که می‌توانند انسان را بیمار کنند، در خود جای دهند و به آنها کمک کنند.

گوئون می‌گوید: پیدا کردن قارچ‌ها در یک محیط گرم و مرطوب تعجب‌آور نیست. اما سینک‌ها و تله‌های P تا کنون به عنوان مخازن بالقوه این میکروارگانیسم‌ها نادیده گرفته شده‌اند.

این می تواند یک یافته واقعاً مهم برای کسانی باشد که سعی می کنند به افراد دارای نقص ایمنی کمک کنند تا از عفونت های برخی از پاتوژن های فرصت طلبی که ممکن است در کمین سینک ها مانند فوزاریوم هستند جلوگیری کنند.

گوئون و همکارانش خاطرنشان می‌کنند که زهکش‌ها و لوله‌های سینک به لطف رطوبت مداوم، تغییرات موقت دما، pH بالای مواد شوینده و تجمع بالقوه مواد آلی، زیستگاه منحصربه‌فردی را برای قارچ‌ها در محیط ساخته شده ارائه می‌کنند.

با این حال، قارچ های موجود در سینک نیز باید سخت باشند. برای مثال، آن‌ها با انفجار آب داغ، به‌علاوه سطوح متغیر اسیدیته و در دسترس بودن غذا مواجه می‌شوند. برخی از قارچ‌ها ممکن است از مواد شوینده موجود در صابون به عنوان منبع غذایی غنی از کربن استفاده کنند.

محققان گزارش می دهند که فراوان ترین و فراگیرترین جنس موجود در مطالعه جدید Exophiala بود، یک “مخمر سیاه” که شامل گونه های خشکی زی و آبزی است.

آنها می نویسند: “گونه های Exophiala را می توان پاتوژن های فرصت طلبی در نظر گرفت که باعث عفونت های پوستی و سطحی می شوند.” اینها ممکن است به طور کلی خطر بالایی نداشته باشند، اما “عفونت های سیستمیک کشنده مستند شده اند.