دلایل افزایش مصرف دخانیات چیست؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
دلایل افزایش مصرف دخانیات چیست؟

آمارها حکایت از افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان توسط دختران دارد. طبق گفته مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات آمارها نشان می‌دهد ۱۲ درصد مردم در کشور سیگار و قلیان میکشند، ۸۸ درصد مردم در مقابل این‌ها یا آسیب می‌بینند یا از جیبشان خرج سلامتی آن‌ها می‌شود. وی می‌گوید: مصرف قلیان در دختران ۵۷ درصد و در پسران ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از جوان آنلاین، کاهش سن مصرف دخانیات در کشور این آمار در حالی است که هر ساله شاهد کاهش سن مصرف دخانیات در کشور هستیم. طبق بررسی که سال ۹۵ انجام شد، ۳.۴ درصد نوجوانان مصرف کننده سیگار بودند که در دختران ۲.۱ درصد و پسران ۴.۸ درصد بوده است. ۵.۷ درصد نوجوانان هم مصرف کننده قلیان بوده اند که ۷.۳ درصد در پسران و ۴.۳ درصد در دختران بوده است. آمارها نشان می‌دهد دخترها به مصرف قلیان و سیگار روی آوردند.

طبق گفته دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دخانیات مصرف می‌کنند که از این تعداد ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان هستند.سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود میزان مرگ و میر در ایران در ده سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

دود ناشی از مصرف دخانیات سالانه بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس می‌شود که از این تعداد ۶۵ هزار کودک در سال بر اثر بیماری‌های ناشی از دود غیر مستقیم دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

آنچه در صحبت‌های مسجدی قابل تامل بوده نگاه نوجوانان به مصرف قلیان یا سیگار است. وی گفته است: نوجوانان می‌گویند برای گذران اوقات فراغت و امکانات تفریحی و ورزشی رایگان نداریم.محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات پیشتر از این گفته بود فروش سیگار به زیر ۱۸ ساله ممنوع است. حتی تک فروشی به این افراد ممنوع است.

طبق تاکید وی دکه و کیوسک و سوپر مارکت … بر اساس قانون تعریف شده هستند و لذا طبق قانون فقط مکان‌هایی قادر به فروش دخانیات هستند که از شهرداری و اداره بهداشت مجوز داشته باشند.

عرف شکنی بانوان در مصرف دخانیات
گزارش‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان در میان زنان نیز روبه افزایش است. در این میان شاید بتوان از تغییرات فرهنگی و نگرشی به عنوان یک عامل مهم یاد کرد. گذر از سنت به مدرنیته در ایران به سمت تغییرات گسترده‌ای پیش رفته است.

همه ما کم و بیش شاهد تغییراتی در روزمرگی‌های خیابانی شده ایم. یکی از این تغییرات شکسته شدن قبح سیگار کشیدن بین بانوان در سطح جامعه شده است، همانگونه قبح کشیدن قلیان در این سال‌ها از میان رفت و شاهد قلیان کشیدن بانوان در شب نشینی‌های پارک و مراسمات خاص مثل ۱۳ بدر بودیم.

قبلا این حد و مرز از عرف شکنی تا اینجا پیش نرفته بود که در ماشین بین انگشتان یک خانم سیگار ببینیم، اما این روزها حتی ماجرا فراتر از این هم رفته و حتی در تردد عادی شهری، در گوشه خیابان، پارک شاهد استعمال دخانیات بین خانم‌ها هستیم. این موضوع جدا از مصرف سیگار و کشیدن قلیان در سطح کافه‌های شهر است. بی شک همین تعدد مشاهدات ما گویای افزایش مصرف مواد دخانی بین خانم‌ها است. یعنی به موازات افزایش مصرف، شاهد قبح شکنی بیشتری در عرف جامعه هم خواهیم بود.

گویی رابطه معقول و منطقی میان افزایش مصرف و شکسته شدن عرف در جامعه هستیم. عرفی که ما از آن صحبت می‌کنیم این نگرانی را ایجاد می‌کند که در ادامه به شکستن حریم خانواده هم گسترش پیدا کند.

اینجاست که اشاره به صحبت‌های نوجوانان در رابطه با نداشتن اوقات فراغت قابل تامل می‌شود که شاید آنچه موجب هدایت نسل جدید به سمت مصرف دخانیات است فقدان تفریح مناسب، معقول، در دسترس و رایگان باشد. موضوعی که لازم است مسئولان برای آن تدبیر جدی داشته باشند.