آشنایی با مراقبت های بعد از ساکشن چربی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آشنایی با مراقبت های بعد از ساکشن چربی

آیا می‌دانستید ساکشن چربی، دومین عمل زیبایی در دنیا محسوب می‌شود؟ در سال ۲۰۱۸، جراحان زیبایی، بیش از ۲۵۰هزار عمل لیپوساکشن در آمریکا انجام داده‌اند. با وجود امن بودن این عمل، رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از عمل ساکشن چربی، می‌تواند به روند بهبود کمک کند. اطلاع درباره روند بهبود و مراقبت‌های بعد از عمل در هفته‌های مختلف، به شما در گذراندن راحت دوره نقاهت کمک شایانی خواهد کرد. ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین مراقبت‌ های بعد از ساکشن چربی در روز اول تا هفته ششم می‌پردازیم. با مطالعه این مطلب، همه نکات مهم بعد از عمل را متوجه خواهید شد.

مراقبت‌های سه روز اول؛ پوشیدن گن بعد از عمل لیپوساکشن

مهم‌ترین نکته قبل از انجام عمل لیپوساکشن یا ساکشن چربی، مشورت با پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه است. پزشک متخصص، باتوجه‌به شرایط هر فرد، بهترین روش را برای ساکشن چربی تجویز می‌کند. برای مثال، پزشک در بسیاری از موارد، دستگاه لیپوماتیک را به‌جای لیپوساکشن انتخاب می‌کند که دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد. با استفاده از دستگاه لیپوماتیک فقط کافی است ۱۰ روز گن مخصوص بپوشید.

بااین‌وجود، مراقبت‌ های بعد از ساکشن چربی در سه روز اول، در روند بهبود بسیار تاثیرگذار است. در سه‌ روز اول، پزشک، گن مخصوص بعد از عمل تجویز می‌کند. اهمیت پوشیدن این گن‌ها در جلوگیری از ورم بیش‌ازحد ناحیه عمل‌شده و شکل‌گیری بهتر آن می‌باشد.

در برخی از افراد، در ناحیه جراحی، درن گذاشته می‌شود تا مایع جمع‌شده در بافت بدن، خارج شود. پزشک متخصص نحوه نگهداری و تمیز کردن این درن را به شما خواهد گفت. در روزهای ابتدایی، برای تاثیر بیشتر مراقبت های بعد از ساکشن چربی، استراحت مهم‌ترین نکته است. تا حد امکان، هیچ فعالیت سنگینی نداشته باشید و برای انجام کارهای خانه، از کسی کمک بگیرید.

نکات مهم هفته اول تا دوم؛ بهبود ورم بعد از ساکشن چربی با رعایت رژیم غذایی

بعد از گذشت یک یا دو هفته از مراقبت‌ های بعد از ساکشن چربی، سریعاً متوجه بهبود ورم و کاهش درد در ناحیه عمل‌شده خواهید شد. بسیاری از افراد بعد از دو هفته می‌توانند به سرکار خود بازگردند. البته اگر شغل‌ شما نیاز به فعالیت بدنی دارد، بهتر است چند روز دیگر را برای بهبود بیشتر در خانه بمانید.

علاوه‌بر این، همچنان باید به پوشیدن گن مخصوص ادامه دهید. انجام فعالیت‌های سنگین، مانند ورزش‌های تخصص یا بلند کردن اجسام سنگین، به محل جراحی آسیب می‌زند. هرچه بیشتر به مراقبت های بعد از عمل ساکشن چربی پایبند باشید، دوره نقاهت سریع‌تری خواهید داشت.

یکی از مواردی که قبل از عمل ذهن بیمار را به‌خود مشغول می‌کند، هزینه ساکشن چربی است. موارد مختلفی بر روی هزینه نهایی تاثیرگذار است. نوع دستگاه، محل عمل، سن و وضعیت بیمار از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار هستند.

دستگاه‌های ساکشن چربی، تنوع بالایی دارند که معروف‌ترین آن دستگاه لیپوساکشن است. بااین‌حال، قیمت دستگاه لیپوساکشن از جدیدترین تکنولوژی ساکشن چربی، یعنی لیپوماتیک، کم‌تر برآورد می‌شود. بااین‌وجود، کلینیک‌ها و جراحان زیبایی برای خرید دستگاه‌ها باید با مراکز معتبر فروش تجهیزات پزشکی تماس بگیرند تا از قیمت روز هر دستگاه مطمئن شوند.

ترک عادت مصرف الکل و کشیدن سیگار؛ کاهش روند بهبودی با مصرف نیکوتین

مصرف سیگار یا هر شکل دیگری از نیکوتین در همه حالات به بدن آسیب می‌رساند. بااین‌وجود، در طول دوره نقاهت بعد از ساکشن چربی، این آسیب چند برابر خواهد شد. نیکوتین باعث کاهش سرعت گردش خون در بدن و در نتیجه، روند بهبود کند خواهد شد. همین موضوع، بیمار را در معرض عفونت‌های شدید قرار می‌دهد.

هفته سوم تا پنجم؛ مراقبت‌های بعد از لیپولیز شکم با پیاده‌روی سبک

بعد از گذشت یک ماه از عمل ساکشن چربی، احساس درد و بی‌حسی به‌طورکامل ازبین می‌رود. شاید هنوز آثاری از ورم باشد ولی کاملاً طبیعی است. البته این ورم یا کبودی، بستگی به نوع دستگاه دارد. برخی از دستگاه‌های لاغری موضعی، غیرتهاجمی‌اند و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارند.

یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه کویتیشن است که با ایجاد نیروی برشی عرضی، باعث تخریب غیرتهاجمی بافت چربی می‌شود. یک ماه پس از مراقبت های بعد از ساکشن چربی، نتیجه عمل را روی بدن خود متوجه خواهید شد. با کاهش ورم، لاغری و شکل‌گیری اندام بیشتر از قبل معلوم می‌شود.

در هفته چهارم، اکثر افراد می‌توانند فعالیت‌های سبک خود را از سر بگیرند. انجام پیاده‌روی سبک باعث کاهش سریع‌تر ورم خواهد شد. بهتر است برای انجام فعالیت‌ها و سایر نرمش‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

پوشیدن لباس‌های تنگ ممنوع!
پوشیدن لباس‌های تنگ برای مشاهده تغییرات و حالت جدید بدن، حس خوبی به زیباجو می‌دهد. بااین‌وجود، لباس‌های آزاد برای دوران نقاهت بهترین انتخاب است. بلافاصله بعد از عمل، گن مخصوص به شما داده می‌شود تا به شکل‌گیری فرم بدن کمک کند. پس تا پایان پوشیدن گن، نیازی به لباس‌های تنگ نخواهید داشت.