10 حرکت ورزشی شگفت‌انگیز - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
10 حرکت ورزشی شگفت‌انگیز

پژوهشی که به تازگی در انگلستان انجام شده نشان داده است که فعالیت بدنی به بهبود خلق و خوی دو سوم پاسخ دهندگان کمک کرده است شاید شما هم بعد از انجام فعالیت بدنی احساس کنید حال بهتری دارید و ذهن تان آرام‌تر شده‌است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان، باید بگوییم شما تنها نیستید، طبق آخرین تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند مشخص شد دو سوم پاسخ دهندگان با انجام حرکات فیزیکی، ذهن آرام‌تری دارند. با ورزش‌هایی چون شنا کردن می‌توان استرس‌ها را تسکین داد و پیاده‌روی هم می‌تواند بهترین دارو برای رفع انسدادهای ذهنی باشد.

نظرسنجی «ما شکست‌ناپذیر هستیم» چه بود؟

به تازگی یک نظرسنجی توسط کمپین بهداشتی «ما شکست‌ناپذیر هستیم» انجام و در چارچوب آن سوالاتی از۳ هزار بزرگ سال
انگلیسی که هزار نفر از آن‌ها برای مدت طولانی دچار بیماری‌هایی بودند، پرسیده شد.نتایج این نظرسنجی نشان داد ۶۷ درصد از پاسخ دهندگانی که به نوعی فعالیت بدنی داشته‌اند، ادعا می‌کنند این فعالیت به بهتر شدن خلق و خوی آن‌ها کمک کرده است.

یک سوم از پاسخ دهندگان هم گفته‌اند که احساس می‌کنند انجام ندادن ورزش‌های روزانه و معمول، تاثیر منفی روی خلق و خوی‌شان می‌گذارد.۱۸ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند فعالیت بدنی و ورزش باعث باز شدن ذهن شان می‌شود.در مجموع ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که پس از انجام چنین فعالیت‌های بدنی، احساس آرامش می‌کنند.

احساس خستگی در بی‌تحرکی

اگر بدن خود را برای مدت طولانی به اطراف حرکت ندهیم، احساس خستگی بر ما غالب می‌شود. اما در مقابل، کوچک ترین حرکات مانند راه رفتن یا حرکات کششی می‌تواند به شما احساس شادی و سلامتی بیشتری بدهد. حرکت دادن بدن آن‌ هم به هر شکل و فرمی در طول روز، می‌تواند خلق و خو را بهتر و به سلامت ذهنی ما کمک کند.

در نهایت این که اگر به پایان روز رسیدید و متوجه شدید آن قدر که می‌توانستید حرکت نکرده‌اید، می‌توانید چند حرکت کششی ساده را قبل از خواب انجام دهید تا به شما کمک کند راحت‌تر بخوابید.

افزایش تمرکز با پیاده‌روی

دکتر زوئه ویلیامز، پزشک انگلیسی معتقد است که حرکات مختلف می‌توانند مشکلات روحی خاصی را بهبود ببخشند. بر همین اساس او توصیه می‌کند که اگر در حین کار، احساس بی‌انگیزگی می‌کنید یا یک مشکل ذهنی دارید، با پیاده‌روی حال تان را تغییر دهید و کمی هوای تازه دریافت کنید تا به شما برای بهبود شرایط روحی‌تان کمک کند.

پیاده‌روی باعث می‌شود ضربان قلب‌تان افزایش یابد و با این کار، خون و اکسیژن تازه‌ بیشتری به مغزتان برسد و به این ترتیب شما می‌توانید بهتر فکر کنید و تمرکز بیشتری داشته باشید.او می‌گوید که به طور کلی استنشاق هوای تازه و حرکت دادن بدن و رفتن به بیرون از محیط، راهی عالی برای پاک سازی ذهن است. این تغییر فضا حتی می‌تواند خروج از خانه برای انجام خرید، پیاده‌روی یا حتی باغبانی باشد.

مدیریت استرس با شنا کردن

شنا کردن هم باعث می‌شود که بتوانید ذهن خود را متمرکز کنید، میزان استرس تان را کاهش دهید و با این ورزش بدن تان را مجبور کنید که کورتیزول بیشتری ترشح و به مدیریت استرس کمک کند.حرکات شنا برای بدن و تمرکز ذهن عالی است. لازم نیست برای این کار حتما به استخر بروید؛ حرکات شنا را می‌توانید در حالت نشسته روی مبل یا پشت میزتان انجام دهید و به سادگی آن‌ها را در فعالیت‌های روزانۀ خود بگنجانید.

۱۰ حرکت ورزشی شگفت‌انگیز

دکتر ویلیامز در مجموع ۱۰ فعالیت فیزیکی مختلف را معرفی کرده و معتقد است که بهتر است افراد دست‌کم یک بار در هفته آن‌ها را انجام دهند.این فعالیت‌ها عبارت اند از: پیاده‌روی، انجام حرکات کششی، تمیزکاری، باغبانی، انجام ورزش‌های تیمی مانند فوتبال و تنیس، شنا کردن، دویدن نرم، انجام حرکت اسکات، تکرار دراز و نشست و درنهایت دویدن خارج از خانه.