چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم

خبر خوب این است که صرف نظر از وضعیت انعطاف پذیری ایمنی خود، می توانید هر روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن کارهایی انجام دهید. در اینجا چند روش موثر برای انجام این کار را به شما می‌گوییم:

  1. سیستم ایمنی خود را به خوبی تغذیه کنید

سلول های سیستم ایمنی بدن ما به مقدار زیادی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان نیاز دارند – یعنی بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه آنهایی که سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن هستند. روی مصرف روزانه سبزیجات با برگ های تیره مانند کلم پیچ، انواع توت های دارای رنگدانه عمیق مانند توت سیاه و بلوبری و سبزیجات چلیپایی غنی از فیبر مانند کلم و کلم بروکلی تمرکز کنید. روی و سلنیوم نیز حمایت کننده سیستم ایمنی هستند و در مغزها، دانه ها و برخی از گوشت ها یافت می شوند. در نهایت، چای سبز و ادویه هایی مانند زردچوبه، رزماری و میخک را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید

  1. کمی آفتاب بگیرید

فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، علاوه بر بهبود خلق و خوی شما، ممکن است ویتامین D کافی را که یک ویتامین مهم حمایت کننده سیستم ایمنی است، تامین کند. برخی از داده ها نشان می دهد که ویتامین D پایین یک عامل خطر برای عملکرد ضعیف سیستم ایمنی است،که باعث بروز بیماری‌های خودایمنی و کووید می‌شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بهتر است در معرض نور آفتاب باشید و با قرص های ویتامین D میزان موردنظر بدن خود را تکمیل کنید.

  1. روی خوابیدن تمرکز کنید

کیفیت و کمیت خواب تأثیر عمده ای بر انعطاف پذیری سیستم ایمنی دارد. کم خوابی مزمن با التهاب بیشتر بدن و عفونت های مکرر همراه است. وقتی بدن در حال استراحت است، سلول‌های سیستم ایمنی می‌توانند تمام انرژی خود را روی یک حمله قوی علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها متمرکز کنند. همچنین خواب باعث افزایش تشکیل آنتی بادی های موسوم به حافظه در برابر باکتری ها و ویروس ها می شود.

  1. سیگار را ترک کنید

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار حتی اگر خودتان سیگار نکشید ولی در معرض دود سیگار دیگران باشید، هم سرطان زا هستند. آسیبی که این محصولات در بافت ها ایجاد می کنند، بدن را ملتهب و در حالت ترمیم دائمی نگه می دارند. سیگار، ماری جوانا و ویپ ها همگی برای دستگاه تنفسی مضر هستند که اولین مانع ورود ویروس ها و باکتری های موجود در هوا است.

  1. الکل ممنوع

الکل اثرات منفی بر اکثر سلول های ایمنی ما دارد. نوشیدن الکل به پوشش دستگاه گوارش و همچنین سلول های T محافظ و سلول های های سیستم گوارش آسیب می رساند.