علل بیماری کبد چرب غیر الکلی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علل بیماری کبد چرب غیر

کارشناسان هنوز در حال بررسی علل بیماری کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت غیر الکلی هستند. تحقیقات نشان می دهد که شرایط خاص سلامتی باعث می شود که افراد به کبد چرب غیر الکلی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی مبتلا شوند.
در این افراد احتمال بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی – چه از نوع کبد چرب ساده و چه از نوع استئاتوهپاتیت غیر الکلی- بیشتر است:

•    اضافه وزن یا چاقی
•    مقاومت به انسولین
•    سطوح غیر طبیعی چربی ها در خون، که می تواند شامل موارد زیر باشد:
o    سطح بالای تری گلیسرید
o    سطوح غیر طبیعی کلسترول: سطح بالای کلسترول کل، سطح بالای LDL، سطح پایین HDL

•    سندرم متابولیک: سندرم متابولیک گروهی از صفات و شرایط پزشکی است که با اضافه وزن و چاقی مرتبط است. در افراد مبتلا به سندرم متابولیک احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی بیشتر است. کارشناسان فکر می کنند که ممکن است بیماری کبد چرب غیر الکلی با سندرم متابولیک ارتباط نزدیکی داشته باشد. پزشکان سندرم متابولیک را به عنوان وجود هر سه مورد زیر تعریف می کنند:

o   دور شکم بالا
o    سطح بالای تری گلیسیرید در خون
o    سطح پایین کلسترول HDL در خون
o    فشار خون بالا
o    سطوح بالاتر از حد طبیعی گلوکز خون
•    دیابت نوع ۲

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ژنهای خاصی ممکن است احتمال ابتلای افراد را به بیماری کبد چرب غیر الکلی زیاد کند. کارشناسان هنوز در حال مطالعه ژن هایی هستند که ممکن است در بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی نقش داشته باشند.

در بیماری کبد چرب غیر الکلی، افراد دارای چربی در کبد هستند که به دلیل مصرف الکل ایجاد نمی شود. اگر فرد سابقه مصرف الکل سنگین و چربی در کبد خود را داشته باشد، پزشک ممکن است به جای تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری کبد چرب الکلی را تشخیص دهد