آیا تلفن همراه باعث نابینایی می‌شود؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آیا تلفن همراه باعث نابینایی می‌شود؟

بانک پزشکان : همه ما می‌دانیم نور آبی که از صفحه تلفن همراه ساطع می‌شود، برای چشم‌هایمان خوب نیست اما در مطالعه تازه‌ای، میزان این آسیب را مشخص کرده است.

محققان می‌گویند این نور که توسط مولکول‌های حیاتی داخل شبکیه جذب می‌شود و تولید ماده‌ای سمی را شروع می‌کند که سلول‌ها را از بین می‌برد.
این آسیب منجر به نقاط کور زیادی در دید ما می‌شود که نشانه «دژنراسیون ماکولا» یا «تباهی لکه زرد» است؛ بیماری چشمی که منجر به نابینایی می‌شود.

این تیم تحقیقاتی از دانشگاه تولدو در اوهایو به مردم هشدار داده‌اند از تلفن همراه در تاریکی استفاده نکنند چراکه می‌تواند مردمک چشم را گشاد کرده و به همین خاطر در مقایسه با نور آبی که در روشنایی به چشم می‌رسد، باعث صدمات شدیدتری می‌شود.

 

تلفن همراه باعث نابینایی می‌شود؟

دکتر آجیث کاروناراتنه، دستیار پروفسور دپارتمان شیمی و بیوشیمی UT می‌گوید: «چشم انسان نور UV (مثل امواج فرابنفش خورشید) را به خوبی منعکس می‌کند اما اجازه ورود به نور آبی می‌دهد و حتی نور آبی توسط شبکیه به خوبی جذب می‌شود».

سلول‌های شبکیه‌ای که نور آبی تلفن همراه را جذب می‌کند، باعث شروع واکنش‌هایی می‌شود که سلول‌های اکسیزن را به مولکول‌های سمی تبدیل می‌کند که سلول‌های گیرنده نور را می‌کُشد.

بعد از این نتایج، محققان نحوه آسیب سلول‌های شبکیه را بعد از جذب نور آبی، وقتی به دیگر سلول‌ها مثل سلول‌های سرطان و سلول‌های قلب تزریق شدند، آزمایش کردند که در نتیجه، تمام آن سلول‌ها هم از بین رفتند.

به گفته دکتر کاروناراتنه، در این آزمایش، نور آبی به تنهایی یا سلول‌های شبکیه‌ای که نور آبی جذب نکرده‌اند، هیچ اثری بر سلول‌های دیگر نداشتند.

ضمن اینکه سلول‌های شبکیه‌ای بعد از اینکه در معرض نورهای دیگر مثل سبز، قرمز یا زرد قرار می‌گیرند، هیچ فعالیتی ندارند.
البته این تیم تحقیقاتی کشف کرده که یک مولکول، که از مشتقات ویتامین E است و به «آلفا توکوفرول» معروف است، می‌تواند روند مرگ سلول‌ها را متوقف کند.

وقتی سلول‌های گیرنده نور آسیب می‌بینند، «آلفا توکوفرول» به مناطق آسیب‌دیده مهاجرت می‌کند تا آن را ترمیم کند. حالا محققان به دنبال مولکول‌های بیشتری هستند تا ببینند آنها می‌توانند واکنش‌های مخرب را متوقف کنند یا نه.

دکتر کاروناراتنه توصیه می‌کند برای محافظت از شبکیه می‌توان از عینک‌های فیلتر UV و نور آبی استفاده کرد یا فیلتر نور آبی روی گوشی‌های تلفن همراه نصب کرده و در تاریکی به صفحه موبایل و تبلت نگاه نکنید: «نگاه کردن به صفحه تلفن همراه در تاریکی می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌زننده باشد چراکه مردمک‌ها گشاد هستند و نور آبی بیشتری وارد شبکیه می‌شود و می‌تواند آسیب شدیدتری وارد کند».

منبع: DailyMail