تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه دارویی ضروری است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایرنا، محمد عبده زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری، افزود: اکنون مطالبات شرکت‌های دارویی در زمینه نقدینگی به ۱۵ همت رسیده و در وضعیت بودجه دارو نیز ۷۳ همت در سال گذشته بود که امسال به ۶۹ همت کاهش یافته است، البته وزیر بهداشت نیز تلاش‌های زیادی دارد که این‌ رقم افزایش یابد.

وی اظهار داشت: به طور کلی تخصیص ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از ۴.۸ میلیارد دلار در سال گذشته باید به ۳۲ میلیارد دلار افزایش یابد. اکنون در حوزه دارو با بلاتکلیفی ارز نیمایی روبرو هستیم زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد تامین مواد اولیه دارویی متاثر از ارز است و استوک مواد اولیه صنایع داروسازی پایین آمده و موجودی مواد اولیه دارو نگران کننده است.

عبده زاده تصریح کرد: قیمت برخی مواد، بسته‌بندی دارویی و بهای تمام شده دارو افزایش یافته است که این عوامل می‌تواند صنعت دارویی کشور را در بخش تامین و تدارک دچار چالش کند.

به گفته عبده‌زاده، البته پیگیری‌های متعددی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و بانک مرکزی انجام شده است زیرا برای تامین مواد اولیه دارویی نیاز به تخصیص ارز داریم؛ در غیر این صورت با کمبود دارویی مواجه می‌شویم.

دپوی داروها رو به کاهش است

وی اظهار داشت: در خرداد و تیر امسال احتمال کمبود برخی اقلام دارویی وجود دارد و در این رابطه از مسئولان می خواهیم که هر چه سریعتر نسبت به تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه دارویی کشور تدابیری اتخاذ کنند.
عبده زاده تصریح کرد: برای حمایت از بیماران باید صنعت داروسازی کشور سرپا بماند تا دارو با کیفیت و قیمت مناسب تولید شود زیرا وقتی دارو دچار کمبود شد، داروهای فوریتی وارد می شود که ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشند و بهترین کار این است که با حمایت از صنایع داروسازی دارو در کشور به میزان لازم تولید شود.
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، یادآوری کرد: تخصیص ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی باید زودتر انجام شود زیرا ثبت سفارش شرکت های تولیدکننده در نوبت است و تامین ارز فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه باید نهادهای مربوطه از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت نیز همکاری لازم را انجام دهند.

عبده زاده تاکید کرد: وظیفه ما این است که پیش بینی درستی در حوزه صنعت دارویی به دولتمردان ارائه دهیم.