سرفه ها را نباید سرکوب کنیم - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
سرفه ها را نباید سرکوب کنیم

فوق تخصص بیماری های ریه و مجاری تنفسی، درباره علت سرفه هایی که چند هفته طول می کشد، نکاتی را توضیح داد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مهر، مصطفی قانعی، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که سرفه‌های طول کشنده، چه نوع سرفه‌هایی هستند، گفت: سرفه‌هایی که بیش از سه هفته طول کشیده باشند را، سرفه‌های طول کشنده می‌نامیم، سرفه‌هایی که متعاقب بیماری‌های ویروسی رخ می‌دهند، معمولاً در پایان هفته اول بیماری، آرام می‌شوند، اگر سرفه‌ها بیش از این مدت طول بکشند قاعدتاً به بیماری اولیه ارتباط ندارند، ماندگاری سرفه در ادامه بیماری‌های ویروسی، از نظر علمی بی معناست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داروهای ضد سرفه جزو درمان‌های سرفه‌های طول کشنده هستند، افزود: در سرفه‌های طول کشنده، هرگز داروی ضد سرفه تجویز نمی‌گردد، زیرا این سرفه، علامت و نشانه‌ای از بیماری است، اگر سرفه‌ها را سرکوب کنیم، بیماری اصلی شناسایی نمی‌شود.

قانعی از سه دلیل سرفه‌های طول کشنده نام برد و با عنوان این مطلب اولین دلیل، برگشت اسید معده یا رفلاکس است، گفت: در گلو، نای و پرده دیافراگم گیرنده‌های قرار دارد که برای ایجاد سرفه، حتماً نیاز به تحریک شدن این گیرنده‌ها است، بنابراین برای ایجاد سرفه، حتماً باید دریچه معده، گلو و مجرای هوا تحریک شوند.

وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های اصلی رفلاکس این است که افراد مدام صدایشان را صاف می‌کنند، این افراد احساس می‌کنند، خلط ناحیه بالای گلو دارند.

قانعی به این افراد توصیه کرد: هرگز به اندازه‌ای غذا نخورید که قسمت فوندوس معده پر باشد. همچنین، از خوردن شام سنگین قبل از خواب پرهیز کنند؛ زیرا طبق قانون جاذبه محتویات معده به حلق و گلو باز می‌گردند که باعث سوزش حلق و گلو، و همچنین سرفه می‌گردد.

این متخصص ریه، به چند علامت ساده برای تشخیص رفلاکس معده اشاره کرد و افزود: افرادی که مدام احساس می‌کنند، غذا به گلویشان می پرد، بوی بد دهان دارند، مدام صدایشان را صاف می‌کنند و افرادی که هنگام بیدار شدن از خواب، خلط چسبنده به حلق دارند و همچنین صدایشان موقع برخواستن از خواب، دو رگه است.

وی گفت: یکی از عادت‌های بد افراد مبتلا به رفلاکس این است که مدام از مایعات و چای داغ، برای صاف شدن صدایشان استفاده می‌کنند که متأسفانه با ترشح بیشتر اسید معده، وضع بدتر می‌گردد.

قانعی، از عادت‌هایی مانند خوردن آب و نوشابه در میانه غذا و همچنین مصرف قهوه و نسکافه، که باعث شل شدن دریچه معده به مری می‌گردد، نام برد و با تأکید بر ترک این عادات، داشتن سبک زندگی سالم را به این افراد توصیه کرد.

استاد دانشگاه بقیه الله افزود: ۳ عامل رفلاکس، سینوزیت چرکی و آسم درمان نشده، از عوامل سرفه‌های طول کشنده محسوب می‌شوند. بنابراین باید از ابتدای زنجیره، با درمان رفلاکس آغاز کنیم. در صورت درمان تک تک این بیماری‌ها، اگر این سرفه‌ها بیش از ۴ هفته طول بکشند، انجام سی تی اسکن و در مرحله بعد، برونکوسکوپی، توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: قبل از بررسی این بیماری‌ها به هیچ وجه درمان سرفه را توصیه نمی‌کنیم.

قانعی گفت: حدود ۵۰ درصد از سرفه‌ها، دو علامتی هستند و ۲۵ درصد صرفه‌ها نیز سه علامتی اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر رفلاکس را کنترل نکنیم، ریه‌ها و سینوس‌ها نیز درگیر می‌شوند.

قانعی در پاسخ به این سوال که اگر فردی به هیچکدام از این بیماری‌ها مبتلا نباشد و پس از گذشت سه هفته نیز سرفه‌ها درمان نشود، چه باید کرد، گفت: ابتدا نیاز به گرفتن عکس ساده ریه است تا وجود ضایعه در ریه مورد بررسی قرار گیرد، اگر به جواب نرسیم، سی تی اسکن انجام می‌شود و در صورت عدم تشخیص و در مرحله آخر، برونکوسکوپی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: هم رفلاکس و هم آسم با درد سینه همراه هستند، برای افتراق این دردها با درد قلبی، توجه داشته باشید که درد قلبی با حرکت بیشتر می‌شود و با استراحت کمتر می‌گردد. در این بین، اگر فرد مبتلا به سرفه طول کشنده، تنگی نفس همراه با خس خس شبانه داشته باشد، باید به بیماری آسم مشکوک شویم.