علویان: پیگیری حقوقی افرادی که واکسیناسیون کرونا را به تعویق انداختند - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علویان: پیگیری حقوقی افرادی که واکسیناسیون کرونا را به تعویق انداختند

به گزارش بانک پزشکان، دکتر محمد رئیس زاده در نشست خبری اولین همایش جامع کووید۱۹ نظام پزشکی تهران بزرگ که امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گفت: با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه‌های پیشگیری‌، درمان و واکسیناسیون داشتیم امروزه موفقیت بزرگی را کسب کردیم.

رئیس زاده افزود: ٨٠ درصد از افراد جامعه دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند اما در دریافت دوز سوم این عدد به ۵٠ درصد تقلیل یافت. باید بدانیم هنوز کرونا ریشه کن نشده است و هنوز نیاز به فداکاری کادر سلامت کشور است.

وی در خصوص تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۱ گفت: ۴۸ روز از سال ۱۴۰۱ گذشته و هنوز تعرفه‌های جدید ابلاغ نشده است. از سوی دیگر ۱۳ روز است که این تعرفه‌ها مصوب شده است. این ظلم است که تعرفه‌ها هم از سال قبل و هم از تصمیم شورای عالی بیمه کمتر بود.

سیاست های غلط و هزینه ساز در همه گیری کویید

در ادامه دکتر سید موید علویان رییس نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با انتقاد از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های غلط در مدیریت کرونا، گفت: تبعات ناشی از اتخاذ سیاست های غلط بدتر از خود کرونا بود. اشتباهات بسیار فاحشی داشتیم، عدم قرنطینه و تمرکز بر روی درمان به جای پیشگیری و اقدام دیرهنگام برای تهیه واکسن از جمله این سیاست ها بود.

وی افزود: حالا به سمت مرحله پسا کرونا می رویم ضرورت بسیاری برای واکسیناسیون و آموزش و مراقبت بیشتر جامعه وجود دارد البته که سیاست‌گذاران می‌ترسند برخی محدودیت‌ها را بردارند چرا که آنچه بر سلامت مردم و اقتصاد کشور گذشت بسیار سخت بود.

وی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از مسائل در حوزه کرونا قابل پیشگیری بود اما اقدام دیرهنگام سیاست‌گذاران در پیشگیری و درمان کرونا باعث ورود خسارت های بسیاری شد که البته تبعات حقوقی آن هم قابل پیگیری است و باید در محاکم قضایی به آن رسیدگی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این نشست گفت: هزینه‌ای که برای چند نوع داروی کرونا در بیمارستان‌ها صرف شد چیزی در حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود، در حالی که می‌توانستیم این هزینه را برای تهیه واکسن استفاده کنیم.
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین در این نشست با اشاره به نقش مهم شبکه‌های بهداشت در امر پیشگیری بیان کرد که اگر کشور در حوزه سلامت موفقیت هایی داشته به دلیل نظام شبکه بهداشتی بوده است،ضعف ما در نگاه درمان محور بود آن زمان باید بر واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه متمرکز می شدیم.
در ادامه دکتر داوود یادگاری نیا دبیر علمی نخستین همایش جامع کووید ۱۹، با بیان اینکه جامعه بشری هنوز در معرض چنین بیماری هایی است،اظهار کرد: این افکار غلط که بیماری‌های عفونی از بین رفته‌اند باید اصلاح شود، همه‌گیری کرونا این موضوع را به خوبی یادآور شد ما باید از این پس آماده مقابله با بیماری‌های عفونی و پاندمی ها باشیم.
یادگاری نیا با اشاره به این نکته که واکسیناسیون نقش تعیین کننده ای در کاهش روند کویید داشت تاکید کرد: کرونا در آینده به صورت آندمی(بومی) باقی خواهد ماند اما از بین نخواهد رفت.
وی در ادامه افزود: ممکن است برای افزایش ایمنی در برابر این بیماری لازم باشد هر سال واکسن یادآور تزریق شود
دکتر یادگاری نیا در خصوص زمان برگزاری این همایش گفت: این همایش از ۲۱ لغایت ۲۳ اردیبشت‌ماه در مجتمع ایران‌مال برگزار می‌شود در این همایش سعی شده از افراد با تجربه برای انتقال تجربیات و مسائل مربوط به پاندمی کرونا استفاده شود.