زنان سحرخیز افسردگی نمی‌گیرند - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
زنان سحر خیز افسردگی نمی‌گیرند

بانک پزشکان: معمولا افراد با بالا رفتن سن، خواب شان هم بیشتر می‌شود و ممکن است صبح ها دیرتر از خواب بیدار شوند اما نتایج مطالعات تازه‌ای باز هم به فواید سحر خیزی تاکید کرده و نشان داده است زنانی که همزمان با افزایش سن، صبح‌ها زودتر از خواب بیدار می‌شوند، کمتر از خانم‌هایی که دیر بیدار می‌شوند، در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

محققان می‌گویند بهرمندی از روشنایی صبحگاهی، احتمال ابتلا به افسردگی را در فرد کاهش داده و خانم‌هایی که زود بیدار می‌شوند، ۱۲ تا ۲۷ درصد کمتر از دیگران در معرض افسردگی قرار دارند.

مطالعه بیش از ۳۲ هزار زن با میانگین سنی ۵۵ سال نشان داد کسانی که خودشان را افراد شب زنده دار می‌دانند، بیشتر در معرض بیماری های روانی قرار دارند.

البته به عقیده پژوهشگران این افراد می‌توانند کمی زودتر بیدار شوند تا مدت بیشتری از روشنایی صبحگاهی استفاده کنند. ضمن اینکه محققان دریافته اند شب زنده دارها با احتمال بالاتری، ازدواج نمی‌کنند و تنهایی را ترجیح می‌دهند، سیگار می‌کشند و الگوی خواب نامنظمی دارند که همه این موارد، می‌تواند ریسک افسردگی را افزایش دهد.

البته اگر باردار هستید یا تازه زایمان کرده‌اید، بهتر است مراقب افسردگی بارداری یا افسردگی بعد از زایمان باشید؛ ضمن اینکه ممکن است با ماندن در رختخواب، حالات افسردگی در شما تقویت شود.