راهکارهایی برای کاهش گرگرفتگی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
راهکارهایی برای کاهش گرگرفتگی

درباره نشانه های گرگرفتگی ،علائم و دلایل آن چه میدانید؟ اکثر زنان کاهش زمان و حجم خون‌ریزی و نامنظمی در قاعدگی را تجربه می‌کنند. تغییرات جسمانی دیگری نیز ممکن است در دوره یائسگی اتفاق بیفتد که بسیاری از آنها با اتخاذ شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری است.

در دوران یائسگی به دلیل کاهش ترشح هورمون استروژن، زنان علایمی را تجربه می‌کنند که برخی از آنها برایشان آزاردهنده است. به‌طور کلی تغییراتی که در یائسگی ایجاد می‌شود به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی است که به دنبال قطع ناگهانی هورمون‌ها رخ می‌دهد. در ۵۰ درصد افراد بعد از یک سال این علایم بهبود می‌یابد اما در برخی دیگر ممکن است بعد از ۵ سال این علایم برطرف شود.

گرگرفتگی چیست؟

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مایوکلینیک گرگرفتگی احساس ناگهانی گرما در قسمت فوقانی بدن است که معمولاً در صورت، گردن و سینه شدیدتر است. ممکن است پوست شما قرمز شود، انگار در حال سرخ شدن هستید. گرگرفتگی نیز می تواند باعث تعریق شود. اگر بیش از حد گرمای بدن خود را از دست بدهید، ممکن است پس از آن احساس سرما کنید. تعریق شبانه، گرگرفتگی است که در شب اتفاق می افتد و ممکن است خواب شما را مختل کند.

اگرچه سایر شرایط پزشکی می توانند باعث ایجاد آنها شوند، گرگرفتگی بیشتر به دلیل یائسگی است – زمانی که دوره های قاعدگی نامنظم می شود و در نهایت متوقف می شود. در واقع، گرگرفتگی شایع ترین علامت گذار یائسگی است.

در طول یک گرگرفتگی، ممکن است این احساسات را داشته باشید:

احساس ناگهانی گرما در سینه، گردن و صورت شما پخش می شود
ظاهری برافروخته با پوست قرمز و لکه دار
ضربان قلب تند
تعریق، بیشتر در قسمت بالایی بدن شما
احساس سردی با خاموش شدن گرگرفتگی
احساس اضطراب
فراوانی و شدت گرگرفتگی در زنان متفاوت است. یک قسمت ممکن است یک یا دو دقیقه – یا تا ۵ دقیقه طول بکشد.

گرگرفتگی ممکن است خفیف یا آنقدر شدید باشد که فعالیت های روزانه را مختل کند و در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد. گرگرفتگی شبانه (تعریق شبانه) ممکن است شما را از خواب بیدار کند و باعث اختلال خواب طولانی مدت شود.

تعداد دفعات بروز گرگرفتگی در بین زنان متفاوت است، اما بیشتر زنانی که گزارش می‌دهند گرگرفتگی را روزانه تجربه می‌کنند. به طور متوسط، علائم گرگرفتگی بیش از هفت سال باقی می ماند. برخی از زنان بیش از ۱۰ سال آنها را دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گرگرفتگی فعالیت‌های روزانه یا خواب شبانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای بحث در مورد گزینه‌های درمانی به پزشک مراجعه کنید.

علت گرگرفتگی چیست؟

گرگرفتگی معمولاً به دلیل تغییر سطح هورمون قبل، حین و بعد از یائسگی ایجاد می شود. دقیقاً مشخص نیست که تغییرات هورمونی چگونه باعث گرگرفتگی می شود. اما بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که گرگرفتگی زمانی رخ می‌دهد که کاهش سطح استروژن باعث شود ترموستات بدن (هیپوتالاموس) نسبت به تغییرات جزئی دمای بدن حساس‌تر شود. وقتی هیپوتالاموس فکر می‌کند بدن شما خیلی گرم است، زنجیره‌ای از رویدادها را آغاز می‌کند – یک گرگرفتگی – تا شما را خنک کند.

به ندرت، گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از چیزی غیر از یائسگی است. سایر علل بالقوه عبارتند از عوارض جانبی دارو، مشکلات تیروئید، برخی سرطان ها و عوارض جانبی درمان سرطان.

عوامل خطر گرگرفتگی

همه زنانی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند، گرگرفتگی ندارند، و مشخص نیست که چرا برخی از زنان دچار گرگرفتگی می‌شوند. عواملی که ممکن است خطر شما را افزایش دهند عبارتند از:

سیگار کشیدن. زنان سیگاری بیشتر در معرض گرگرفتگی هستند.
چاقی. شاخص توده بدنی بالا (BMI) با فرکانس بالاتر گرگرفتگی همراه است.
نژاد. زنان سیاه‌پوست در طول یائسگی بیشتر از زنان دیگر نژادها دچار گرگرفتگی می‌شوند. گرگرفتگی کمتر در زنان آسیایی گزارش شده است.

عوارض گرگرفتگی

گرگرفتگی ممکن است بر فعالیت های روزانه و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. گرگرفتگی شبانه (تعریق شبانه) می تواند شما را از خواب بیدار کند و به مرور زمان باعث اختلال خواب طولانی مدت شود.

تحقیقات نشان می دهد که زنانی که گرگرفتگی دارند ممکن است در مقایسه با زنانی که گرگرفتگی ندارند، در معرض خطر بیماری قلبی باشند.

نشانه‌های یائسگی را بیشتر بشناسیم

گرگرفتگی که به‌صورت احساس ناگهانی گرم‌شدن و تعریق شبانه در سر، گردن و تنه است حتی گاهی باعث بیدارشدن فرد از خواب می‌شود و وقوع این حالات کیفیت زندگی را به هم ریخته و سبب ناراحتی فرد می‌شود. در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد، گرگرفتگی اولین علامت یائسگی است.

شدت و حدت آن در افراد متفاوت است و معمولا ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما در مواردی که شدید یا بعد از عمل جراحی و بیرون آوردن تخمدان باشد. تحمل آن برای فرد سخت می‌شود. گرگرفتگی یا برافروختگی و تعریق شبانه یک علامت شایع در دوره یائسگی است و اکثر زنان آن را تجربه می‌کنند. این حالت مشابه گرما و برافروختگی است که هنگام عصبانیت در چهره و بدن خود احساس می‌کنیم.

در این حالت فرد به صورت ناگهانی دچار احساس گرما در قسمت بالایی بدن خود می‌شود، صورت و گردن قرمز و لکه‌های قرمزرنگ روی سینه، پشت و بازوها پیدا می‌شود. گاهی این احساس با تعریق در انتها و احساس سرما همراه است. گرگرفتگی به علت کاهش و قطع هورمون استروژن به وجود می‌آید و معمولا درطول شب بیشتر از روز است و ممکن است باعث اختلال در خواب شبانه شود.
علامت دوم که ممکن است با نزدیک شدن سن یائسگی ایجاد شود، داشتن احساس متفاوت نسبت به فعالیت جنسی است. همچنین تغییرات هورمونی دوره یائسگی سبب نازکی، خشکی و کاهش خاصیت ارتجاعی واژن و در نتیجه احساس سوزش و خارش می‌شود.

احساس خستگی علامت شایعی در دوره یائسگی است. سخت به خواب رفتن، زود از خواب بیدار شدن، نیمه شب بیدار شدن به خصوص به دلیل تعریق شبانه یا احساس نیاز به دستشویی ممکن است وجود داشته باشد.

اجتناب از مصرف کافئین و مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب به رفع مشکل خواب شبانه کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که زنان در دوره یائسگی تحریک‌پذیرتر و غمگین‌تر هستند و تغییرات خلقی آنها بیشتر می‌شود. این مساله علاوه بر تغییرات سطح استروژن می‌تواند ناشی از عکس‌العمل افراد و همسران‌شان به این دوره، استرس‌های خانوادگی و دور شدن فرزندان باشد.

تمرین‌های ورزشی به کاستن استرس کمک می‌کند. علایم دیگر با سلامت کلی بدن مرتبط است. توده‌ استخوانی در اثر کمبود هورمون کم می‌شود. البته این پوکی هم بستگی به وضعیت قبل بدن خانم‌ها دارد. میزان دریافت کلسیم و فعالیت قبل از یائسگی همه در ایجاد یا تاخیر در کاهش توده استخوانی موثر است. بنابراین بهتر است زنان قبل از رسیدن به سن یائسگی با انجام ورزش و پیاده‌روی و مصرف لبنیات از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری کنند.

گرگرفتگی در چه مرحله ای از یائسگی است؟

دوره ۳ تا ۵ ساله قبل از یائسگی که سطح استروژن و هورمون شما شروع به کاهش می کند، پری یائسگی نامیده می شود. شما معمولاً در اواخر دهه ۴۰ خود وارد دوران پیش از یائسگی می شوید و ممکن است سیکل های قاعدگی نامنظم و علائمی مانند: گرگرفتگی را تجربه کنید.

گرگرفتگی یائسگی چقدر طول می کشد؟

قبلاً گفته می شد که گرگرفتگی مربوط به یائسگی پس از شش تا ۲۴ ماه از بین می رود. اما برای بسیاری از زنان، گرگرفتگی و تعریق شبانه اغلب بسیار طولانی‌تر باقی می‌مانند – طبق برخی تخمین‌ها بین ۷ تا ۱۱ سال.

چه ویتامینی برای گرگرفتگی مفید است؟

مطالعات بالینی انجام شده توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) نشان داده است که ویتامین E می تواند به طور قابل توجهی به ناراحتی ناشی از گرگرفتگی را کاهش دهد. ویتامین E یک ضد زنان قوی است که می تواند در دوران بارداری یائسگی با علائم مختلف یائسگی حمایت کند.

در طول گرگرفتگی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

بررسی اجمالی. گرگرفتگی احساس ناگهانی گرما در قسمت فوقانی بدن است که معمولاً در صورت، گردن و سینه شدیدتر است. ممکن است پوست شما قرمز شود، انگار در حال سرخ شدن هستید. گرگرفتگی نیز می تواند باعث تعریق شود.

برای رفع گرگرفتگی چه کار کنم؟

تغییر سبک زندگی برای بهبود گرگرفتگی
لایه‌هایی بپوشید که می‌توان در شروع گرگرفتگی آن را جدا کرد.
یک فن قابل حمل به همراه داشته باشید تا در هنگام بروز گرگرفتگی از آن استفاده کنید.
از مصرف الکل، غذاهای تند و کافئین خودداری کنید. …
اگر سیگار می کشید، سعی کنید نه تنها برای گرگرفتگی، بلکه برای سلامت کلی خود آن را ترک کنید.
سعی کنید وزن مناسبی داشته باشید.

چرا گرگرفتگی بدتر می شود؟

غذاهای تند مانند فلفل تند، پودر چیلی و کاین ممکن است گرگرفتگی را بدتر کنند، زیرا حاوی موادی هستند که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند و به نوبه خود باعث گرم شدن بدن و تعریق بیش از حد می‌شوند.

چه میوه ای برای گرگرفتگی مفید است؟

اگر از گرگرفتگی رنج می برید، طبق گفته طب چینی، به اصطلاح «غذاهای خنک کننده» از جمله سیب، موز، اسفناج، کلم بروکلی، تخم مرغ و چای سبز ممکن است به خنک شدن شما کمک کند.

چند بار گرگرفتگی در روز طبیعی است؟

در حالی که برخی از زنان به طور متوسط یک گرگرفتگی در روز دارند، برخی دیگر در تمام شبانه روز هر ساعت یک گرگرفتگی دارند. گرگرفتگی علاوه بر نگران‌کننده و ناراحت‌کننده، می‌تواند خواب را در هنگام بروز اختلال در شب ایجاد کند.

چه چیزی گرگرفتگی ها را تحریک می کند؟

غذاهای تند، کافئین و الکل تنها مواردی هستند که می توانند باعث گرگرفتگی شما شوند. گرگرفتگی نیز می تواند در اثر گرما ایجاد شود. ممکن است وقتی هوا گرم است یا حتی زمانی که در اثر یک فعالیت بیش از حد گرم می شوید، گرگرفتگی بیشتری را تجربه کنید.

چه شرایط پزشکی دیگری باعث گرگرفتگی می شود؟

در حالی که علل احتمالی دیگری نیز وجود دارد، گرگرفتگی زمانی که افراد در دوران پیش از یائسگی/ یائسگی هستند بسیار رایج است.

عفونت
عفونت دستگاه ادراری (UTI)
بیماری سل
ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
اندوکاردیت (التهاب قلب)
استئومیلیت (عفونت استخوان)
آبسه (عفونت پوستی دردناک)

راهکارهایی برای کاهش گرگرفتگی

• متخصصان اعتقاد دارند با ورزش کردن، اضطراب، عرق شبانه و بی‌خوابی زنان یائسه کاهش خواهد یافت. علاوه براین درمان‌های هورمونی جایگزینی را می‌توان برای کاهش گرگرفتگی دریافت کرد. این درمان را باید حداقل به مدت ۱۲ هفته اجرا کرد تا موثر باشد. هورمون درمانی جایگزینی، استفاده از استروژن است و گاهی همراه با پروژسترون باشد.

• استفاده از غذاهای حاوی استروژن گیاهی باشند غذاهایی که حاوی فیتواستروژن نظیر سویا، انواع حبوبات و عدس می‌توانند در کاهش گرگرفتگی کمک‌کنند. بنابراین سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سویا حاوی فیتواستروژن‌ها یا همان استروژن گیاهی است و در بسیاری از کشورهای آسیایی به‌عنوان یک غذای اصلی مصرف می‌شود. در کشورهایی مانند ژاپن که فرآورده‌های مختلف سویا در غذاهای اصلی مصرف می‌شود گرگرفتگی در زنان یائسه بسیار نادر است. سویا به عنوان یک ماده پروتئینی با ارزش، اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می‌کند و از این نظر با گوشت برابری می‌کند در حالی که میزان چربی و کلسترول آن پایین است. سویا دارای موادی است که بدون ایجاد مشکلات ناشی از استروژن، با تنظیم سطح هورمون بدن زنان حالت گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده که مصرف مرتب سویا به مدت ۴ تا ۶ بار در هفته می‌تواند گرگرفتگی را تاحد قابل‌ملاحظه‌ای کم کند. امروزه انواع غذاهای تهیه شده از سویا در بازار در دسترس است از جمله می‌توان از آجیل سویا، شیر سویا، آرد سویا که مانند آرد سفید در تهیه انواع غذاها به کار می‌رود و پروتئین سویا که جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است، استفاده کرد.

• کاهش مصرف چای و قهوه غذاهای ادویه‌دار و تند و نوشابه‌های کولادار است. کافئین موجود در نوشابه‌های کولادار موجب تشدید گرگرفتگی می‌شود.

• دوش‌گرفتن با آب خنک که در کاهش برافروختگی و گرگرفتگی دوران یائسگی مفید است. اگر از گرما و گرگرفتگی خسته شده‌اید با یک دوش آب سرد خود را خنک کنید و درجه حرارت بدنتان را به صورت فیزیکی کاهش دهید.

• استرس نقش مهمی در تحریک گرگرفتگی دارد. سعی کنید یا شیوه‌های آرام‌سازی و ورزش‌های هوازی و تنفس عمیق از حملات استرس جلوگیری کند و طی حملات، احساس برافروختگی خود را کاهش دهید.

• دمای اتاق هم در افزایش یا کاهش این گرگرفتگی بسیار موثر است. در طول زمستان دمای اتاق را پایین و در تابستان اتاق را خنک نگه ‌دارید.

• لباس خواب شما بهتر است از جنس پنبه باشد. در طول روز طوری لباس‌ بپوشید که در صورت حملات گرگرفتگی بتوانید لباس‌های اضافی‌تان را درآورید و خنک شوید.

• می‌توانید در طول روز مقدار زیادی آب خنک بنوشید. هنگام خواب هم در کنار خود یک لیوان آب خنک بگذارید.

• مکمل‌های ویتامین E به طور خاص در کاهش علائم یائسگی و از جمله گرگرفتگی موثر است. تحقیقات نشان داده که ویتامین E یک تنظیم‌کننده هورمونی است و سطح استروژن خون را ثابت نگه می‌دارد. مکمل‌های ویتامین E معمولا به صورت ۴۰۰ میلی‌گرمی موجود است و مصرف روزانه یک عدد از مکمل‌های مذکور توصیه شده است.

• خانم‌هایی که در روز وقتی را برای پیاده‌روی و شنا در نظر می‌گیرند، کمتر دچار عارضه گرگرفتگی یائسگی می‌شوند. وقتی میزان استروژن در خون خانم‌ها به دنبال یائسگی کاهش یابد به راحتی وزنشان افزایش خواهد یافت. به این ترتیب ورزش علاوه بر فواید دیگر، به کنترل وزن نیز کمک می‌کند و روحیه بانوان را شاداب خواهد کرد.