مادر شدن احتمال زنده ماندن بازماندگان سرطان پستان را کاهش نمی دهد - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
مادر شدن احتمال زنده ماندن بازماندگان سرطان پستان را کاهش نمی دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بازماندگان سرطان پستان که دوست دارند بچه دار شوند، مطمئن باشند که مادر شدن شانس بقای آینده آن ها را کاهش نمی دهد.
به گزارش بانک پزشکان به نقل از مهر ، به گفته محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، میزان بقا در زنان جوان‌تر، زنانی که قبلاً باردار نشده بودند یا مبتلایان به سرطان پستان با گیرنده هورمونی مثبت بدتر نبود.

به گزارش هلث دی نیوز،«ریچارد اندرسون»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که بچه دار شدن بعد از ابتلاء به سرطان پستان تأثیر منفی بر مدت زنده ماندن ندارد و به زنانی که می‌خواهند خانواده خود را پس از درمان سرطان پستان تشکیل دهند و بچه دار شوند، اطمینان می‌دهد.»

بسیاری از سرطان‌ های پستان به هورمون‌ ها حساس هستند و تصور می‌شود که افزایش سطح هورمون در دوران بارداری ممکن است احتمال بازگشت سرطان پستان را افزایش دهد یا شانس بقا را کاهش دهد. سلول‌ های تومور توسط هورمون‌ های استروژن و پروژسترون برای رشد تحریک می‌شوند.

محققان داده‌ های بیماران را از مرکز رجیستری سرطان اسکاتلند و بانک‌ های اطلاعاتی ملی زایمان بررسی کردند. حدود ۵۲۰۰ زن جوان‌ تر از ۴۰ سال بین سال های ۱۹۸۱ و ۲۰۱۷ مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شدند. حاملگی تا پایان سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شد. مدت بقا نیز تا اواخر سال ۲۰۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان داده‌ های ۲۹۰ زن را که پس از تشخیص سرطان پستان تولد زنده داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که بقای کلی آن ها در مقایسه با کسانی که پس از تشخیص سرطان پستان زایمان ندارند بیشتر است.

این تیم تحقیقاتی دریافت که مدت بقا در کسانی که بارداری بار اول داشتند، بیشتر بود. زنانی که قبل از ابتلاء به سرطان پستان باردار بودند، میزان بقا مشابهی با زنانی داشتند که بعداً بچه دار شدند یا اصلاً بچه دار نشدند.