انجام بازی های کامپیوتری با عملکرد شناختی بهتر در کودکان مرتبط است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
انجام بازی های کامپیوتری با عملکرد شناختی بهتر در کودکان مرتبط است

بر اساس مطالعه‌ای که در جاما نتورک منتشر شد، کودکانی که بازی‌های کامپیوتری می‌کنند، عملکرد شناختی بهتری از خود نشان می‌دهند این یافته‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های کامپیوتری ممکن است با بهبود توانایی‌های شناختی شامل مهار پاسخ و حافظه کاری و با تغییرات در مسیرهای زیرین قشر مغز مرتبط باشد

خبر خوبی برای بچه هایی که عاشق بازی کامپیوتری هستند این است که برخی از مزایای شناختی مرتبط با کودکانی که بازی های کامپیوتری انجام می دهند وجود دارد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث دی بادر چارانی، دکترای دانشگاه ورمونت در برلینگتون، و همکارانش ارتباط بین بازی‌های کامپیوتری و شناخت را در کودکان با استفاده از داده‌های مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (۲۲۱۷ کودک) بررسی کردند.

محققان دریافتند که سیگنال بیشتر وابسته به سطح اکسیژن خون (BOLD) در MRI عملکردی در بازی‌کنندگان کامپیوتری در ناحیه پراکونئوس در طی کنترل مهاری تشخیص داده شد. سیگنال BOLD کوچک‌تری در بازی‌بازان کامپیوتری در بخش‌هایی از قشر اکسیپیتال و شیار آهکی و سیگنال BOLD بزرگ‌تر در شکنج‌های سینگولیت، میانی و جلویی و پراکونئوس در حین انجام وظایف حافظه کاری مشاهده شد.

نویسندگان می نویسند: «اگرچه نمرات چک لیست رفتار کودک در کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی های کامپیوتری انجام می دهند بالا بود، نتایج این احتمال جالب را افزایش می دهد که بازی کامپیوتری ممکن است یک تجربه آموزشی شناختی با اثرات عصبی شناختی قابل اندازه گیری ارائه دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مشبل بر اساس یک مطالعه جدید در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) کودکانی که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند در مقایسه با آنها که بازی‌های کامپیوتری بازی نمی‌کنند «عملکرد شناختی بهتری» نشان می‌دهند.

محققان ۲۲۱۷ کودک را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که “تفاوت سیگنال وابسته به سطح اکسیژن خون” در ارتباط با بازی های کامپیوتری در مناطقی از مغز وجود دارد که به وظایف مربوط به کنترل، مهار و حافظه فعال مربوط می شود.

این تحقیق بیان کرد: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های کامپیوتری ممکن است با بهبود توانایی‌های شناختی شامل مهار پاسخ و حافظه کاری و با تغییرات در مسیرهای زیرین قشر مغز مرتبط باشد».

این اولین مطالعه ای نیست که تجزیه و تحلیل شناختی را به کودکانی که بازی های کامپیوتری انجام می دهند مرتبط می کند. تحقیقات زیادی قبلاً بازی های کامپیوتری را با افزایش رفتار پرخاشگرانه در کودکان مرتبط می دانستند. اما، پس از محاسبه متغیرهایی مانند پرخاشگری قبلی، مطالعات کاملاً مختلط بوده است. برخی می گویند بازی های کامپیوتری برای بچه ها خوب است، برخی دیگر چندان موافق نیستند.