زنگ خطرهای رنگ ادرار کودک - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
زنگ خطرهای رنگ ادرار کودک

عواملی مانند سوخت ‌و ساز طبیعی یا غیر طبیعی بدن، میزان مصرف مایعات و نوع این مایعات، میزان فعالیت فیزیکی، مواد خورده شده و بیماری‌های مختلف در تغییر رنگ ادرار موثر هستند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از کانورسیشن عواملی مانند سوخت ‌و ساز طبیعی یا غیر طبیعی بدن، میزان مصرف مایعات و نوع این مایعات، میزان فعالیت فیزیکی، مواد خورده شده و بیماری‌های مختلف در این رنگ موثر هستند.

کلیه ها به طور شبانه روزی کار می کنند تا مطمئن شوند بدن تعادل مناسبی از آب، نمک و مواد شیمیایی دارد و مواد زائد محلول در آب زیادی در آن وجود ندارد.

کلیه ها دارای فیلترهای ویژه ای هستند که به جداسازی ذرات مفید از زباله ها کمک می کند. آنها همچنین مسئول انتقال مواد زائد محلول در آب از کلیه های شما، به پایین دو لوله مخصوص به نام “حالب” و به مثانه شما (که نزدیک اندام تناسلی است) هستند.

وقتی مثانه پر می شود، پیامی را در طول اعصاب به مغز شما می فرستد که باعث می شود احساس کنید نیاز به ادرار کردن دارید.

کلیه‌ها همچنین وظیفه انتقال مواد زائد محلول در آب را از کلیه‌ها، به دو لوله مخصوص به نام «حالب» و به مثانه بر عهده دارند. شاتر استاک

چرا ادرار زرد است؟

یکی از مواد زائد محلول در آب که کلیه‌ها وارد ادرار می‌کنند، ماده‌ای شیمیایی به نام اوروبیلین است که زرد رنگ است.

رنگ ادرار شما بستگی به مقدار urobilin و مقدار آب در آن دارد.

اگر ادرار شما زرد روشن است، به این معنی است که مقدار زیادی آب نوشیده اید و مقدار زیادی آب در ادرار شما وجود دارد. ما به این حالت “هیدراته” می گوییم.

اگر ادرار شما زرد تیره است، به این معنی است که آب کمتر و مقدار نسبتاً بالایی اوروبیلین وجود دارد. احتمالاً به این معنی است که شما به اندازه کافی آب ننوشیده اید و ممکن است دچار کم آبی شده باشید.

اگر ادرار شما زرد روشن است، به این معنی است که مقدار زیادی آب مصرف کرده اید.
وقتی به اندازه کافی آب ننوشیده اید، کلیه ها از مغز شما پیامی دریافت می کنند که سعی می کند آب بیشتری را در بدن (و خارج از مثانه) نگه دارد. شما همچنین شروع به احساس تشنگی خواهید کرد.

اگر بیش از نیاز بدنتان آب نوشیده اید، بدن به فیلترهای کلیه می گوید که آب اضافی را از بین ببرند. آن وقت است که ادرار شما رنگ پریده تر به نظر می رسد.

در یک فرد کاملا سالم صرف دریافت کم یا محدود آب و گرمای هوا می‌تواند باعث تیرگی و حتی مختصری کدورت ادرار شود.

رنگ سبز

اگر بیماری در حین دریافت داروهای وریدی، ترکیبات فنلی دریافت کند، رنگ ادرار سبز می‌شود. در عفونت میکروب پسودومونا ائروژینوزا هم ادرار سبز می‌شود، البته در مورد این عفونت رنگ ادرار سبز تیره است.

اگر بیمار آمی‌تریپتیلین و یا متوکاربامول نیز دریافت کند، ادرار می‌تواند سبزآبی باشد.

رنگ صورتی

اگر گلبول‌های قرمز ادرار زیاد باشد، مثلا در شروع عفونت‌ ادراری یا در بیماران با سنگ‌های ادراری ریز و یا در ساعات اولیه شروع دوره عادت ماهیانه در دخترانی که به بلوغ جنسی رسیده اند، ادرار قرمز صورتی است.

گاهی دفع هموگلوبین و یا میوگلوبین نیز همین رنگ را سبب می‌شود. در یک بیماری نادر به نام پورفیریا نیز ادرار به همین رنگ قرمز صورتی در می‌آید.

پس دیدن این رنگ در ادرار همیشه نیاز به بررسی و دقت کامل در سلامت عمومی و سیستم ادراری بیمار را طلب می‌کند.

گاه جمع کردن ادرار مریض در کیسه ادرار و تاثیر داروها و یا میکروب‌ها رنگ ادرار را در کیسه تغییر می‌دهد، در حالی که همین ادرار اگر به طریق دیگری بررسی شود، ممکن است تغییر رنگ نداشته باشد.

رنگ زرد و نارنجی

در موقع مصرف ترکیبات پریدیوم ادرار به رنگ زرد نارنجی در می‌آید، البته اگر بیمار تب بالا داشته باشد، مصرف مایعات محدود باشد و یا در بیماران دچار سوختگی و در زردی‌ها نیز رنگ ادرار زرد نارنجی است، البته وجود یا عدم وجود کدورت گاه در افتراق این موارد کمک می‌کند و مسلم است که تشخیص قطعی نیازمند شرح حال دقیق و انجام آزمایشات است.

مصرف تعداد زیاد کاروتنوئیدها و ویتامین A هم رنگ ادرار را زردتر از معمول می‌کند.

شفاف – کدر

در حال حاضر در آزمایشگاه‌ها برای توصیف ظاهر ادرار آن را جلوی منبع نور گرفته و توصیف می‌کنند، البته باید ادرار در یک ظرف کاملا شفاف باشد.

برای توصیف ادرار از کلماتی مثل کدر، شیری، شفاف و غیره استفاده می‌کنند. در شرایط سلامت کامل ادرار تازه شفاف است و با گذشت زمان رسوب مواد فسفاته و کربنات‌ها کمی کدورت ایجاد می‌کند.

ادراری که به طور عادی اسیدی باشد نیز به دلیل رسوب اورات‌ها و یا کلسیم اگزالات و یا کریستال‌های اسیداوریک کدر می‌شود.

کدورت در ادرار اسیدی شبیه رنگ پودر آجر است. وجود سلول‌های پوششی و موکوس در دختران تازه بالغ نیز کمی ادرار را کدر و غیر شفاف می‌کند.

به غیر از کریستال‌های عادی در ادرار که میزان آنها به غلظت ادرار بستگی دارد، ۴ عامل مهم تعیین کننده میزان کدورت ادرار است:

۱- سلول‌های سفید خون ۲- سلول‌های قرمز خون ۳- سلول‌های پوششی ۴- میکروب‌ها

سایر علل

سایر علل شامل قطرات چربی، سرم، موکوس، لنف، قارچ‌ها، مواد مدفوعی و البته آلودگی از محیط خارج است مثل پودر تالک و یا مواد ناشی از تماس بدن بیمار با مواد حاجب مخصوص رادیولوژی.

در بسیاری از این موارد اگرچه ظاهر ادرار تغییر می‌کند، اما اینها نشان‌دهنده وجود بیماری نیست، اما چون وجود ۴ عامل اول نشانگر بیماری است، اگر ادرار تازه گرفته شده کدر باشد، باید بیماری بررسی شود.

انواع آزمایش بر روی ادرار چیست؟

نمونه هایی از آزمایش های خاص آنالیز ادرار که ممکن است برای بررسی مشکلات انجام شود عبارتند از:

-آزمایش ادرار گلبول قرمز.
-آزمایش ادرار گلوکز
-آزمایش ادرار پروتئین
-تست سطح pH ادرار
-آزمایش ادرار کتون.
-آزمایش ادرار بیلی روبین
-آزمایش وزن ادرار