این ویتامین با ضریب هوشی بالاتر مرتبط است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
این ویتامین با ضریب هوشی بالاتر مرتبط است

یافته های تحقیقات اخیر نشان می دهد سطوح بالاتر ویتامین D در دوران بارداری با ضریب هوشی بالاتر در بین کودکان مرتبط است ولی متاسفانه کمبود این ویتامین بسیار شایع است.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از سیناپرس از spring، متاسفانه کمبود ویتامین D در جمعیت عمومی شایع است. به گفته پژوهشگران، حدود ۸۰ درصد از زنان باردار ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند.

ملیسا ملو (Melissa Melough) پژوهشگر ارشد این مطالعات توضیح می دهد: رنگدانه ملانین از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند، اما با مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش، ملانین تولید ویتامین D در پوست را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل، ما از مشاهده میزان بالای کمبود ویتامین D در میان زنان باردار مخصوصا در افرادی که پوست تیره دارند تعجب نکردیم.

او در ادامه می افزاید: حتی اگر بسیاری از زنان باردار از یک مکمل ویتامین در دوران بارداری استفاده کنند، این امر ممکن است کمبود ویتامین D موجود را اصلاح نکند. وی توضیح می دهد که امیدوارم تحقیقات ما آگاهی بیشتری را نسبت به این مشکل به ارمغان بیاورد چراکه پیامدهای طولانی مدت کمبود ویتامین D قبل از تولد برای کودک و رشد عصبی او حیاتی بوده و باید بیشتر به آنها توجه شود.

ملو توضیح می دهد که به طور کلی آزمایش های گسترده ای برای سنجش سطوح ویتامین D توصیه نمی شود، اما من فکر می کنم ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید بیشتر مراقب افرادی باشند که در معرض خطر بالاتری هستند.

نتایج پژوهش ها روی ۱۵۰۰ مادر و فرزند نشان داد که کودکان در سنین ۴ تا ۶ سالگی زمانی که مادرانشان سطح ویتامین D بیشتری در دوران بارداری داشته اند، ضریب هوشی بالاتری دارند. ملو افزود: کمبود ویتامین D بسیار شایع است اما خبر خوب این است که راه حل نسبتا آسانی برای رفع آن وجود دارد. دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی می تواند دشوار باشد و یا همه نمی توانند این میزان را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید جبران کنند، بنابراین یک راه حل خوب مصرف مکمل است.

مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامینD ، ۶۰۰ واحد بین المللی است. به گفته محققان، می توان به طور متوسط ۲۰۰ واحد بین المللی از تغذیه و مابقی آن را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین کرد.

پژوهشگران توصیه می کنند که از غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از ویتامین D هستند مانند شیر گاو، غلات، ماهی چرب و تخم مرغ را باید در رژیم های غذایی روزانه استفاده کرد. ملو در پایان اضافه می کند که می ‌خواهم مردم بدانند که کمبود این ویتامین یک مشکل رایج است و می ‌تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. او می افزاید، کمبود ویتامین D حتی در صورت داشتن رژیم غذایی سالم ممکن است رخ دهد و گاهی اوقات به سبک زندگی، رنگدانه های پوست یا سایر عوامل خارج از کنترل ما مربوط می شود.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nutrition منتشر شده است.