آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

در دوران بارداری عطسه کردن با بروز درد در ناحیه شکم همراه است. به همین دلیل بسیاری از خانم ها تصور می کنند عطسه کردن در بارداری خطرناک است. در این مقاله با جزئیات بیشتر به این مسئله می پردازیم.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از هلث لاین، موارد ناشناخته زیادی برای بارداری وجود دارد، بنابراین طبیعی است که سوالات زیادی داشته باشید. چیزهایی که قبلا بی ضرر به نظر می رسید اکنون ممکن است باعث اضطراب شما شود ، مانند عطسه. ممکن است در دوران بارداری بیشتر مستعد عطسه کردن باشید، اما مطمئن باشید که:

برای شما یا کودکتان مضر نیست
نشانه هیچ پیامدی نیست
نمی تواند باعث سقط جنین شود

عطسه و بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری بیش از حد معمول عطسه می کنند. پزشکان به این اتفاق رینیت بارداری می گویند. رینیت بارداری احتقان بینی است که در هر مرحله از بارداری شروع می شود و در عرض دو هفته پس از تولد کودک شما برطرف می شود. علائم عبارتند از:

آبریزش بینی
گرفتگی
عطسه کردن
علت ناشناخته است، اما احتمالاً مربوط به تغییرات هورمونی است.

آلرژی

زنان مبتلا به آلرژی ممکن است همچنان علائم آلرژی را در دوران بارداری تجربه کنند. این شامل آلرژی های فصلی (گرده، یونجه) و آلرژی‌های داخلی (پوس حیوانات خانگی، کنه‌های گرد و غبار) می‌شود.

مطالعه انجام شده ی اخیر داده‌های چند دهه از نظرسنجی ملی رشد خانواده را ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد که آلرژی در دوران بارداری خطر پیامدهای نامطلوب زایمان مانند وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهد.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

ممکن است به دلیل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا عطسه کنید . در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن شما به خطر می افتد. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن شما به سرعت به میکروب های مضری که باعث بیماری و بیماری می شوند پاسخ می دهد. با این حال، هنگامی که باردار هستید، سیستم ایمنی بدن شما مراقب است که کودک در حال رشد شما را با مهاجم مضر اشتباه نگیرد. این باعث می شود که واکنش کندتر به مهاجمان واقعی، مانند ویروسی که باعث علائم سرماخوردگی می شود، نشان دهد. این بدان معنی است که شما در برابر سرمای بدی که در اطراف دفتر می گذرد آسیب پذیر هستید.

سرماخوردگی هیچ خطری برای شما یا کودکتان ندارد، اما آنفولانزا می تواند خطرناک باشد. اگر مشکوک به آنفولانزا یا تب هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا عطسه برای کودک خطرناک است؟

بدن شما طوری ساخته شده است که کودک شما را بسیار ایمن نگه دارد. عطسه نمی تواند به کودک شما آسیب برساند. عطسه در هیچ مرحله ای از بارداری خطری برای کودک شما ایجاد نمی کند. با این حال، عطسه می تواند نشانه یک بیماری مانند آنفولانزا یا آسم باشد

هنگامی که شما آنفولانزا دارید، کودک شما نیز دچار آنفولانزا می شود. هنگامی که در تنفس مشکل دارید، کودک اکسیژن مورد نیاز خود را نیز دریافت نمی کند. اگر به آنفولانزا یا آسم مبتلا هستید، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ملاحظاتی وجود دارد که ممکن است برای بارداری انجام شود تا از نتایج خوب زایمان اطمینان حاصل شود.

برخی از زنان باردار هنگام عطسه درد شدیدی را در اطراف شکم خود احساس می کنند. این می تواند دردناک باشد، اما خطرناک نیست. با رشد رحم، رباط هایی که آن را به کنار شکم متصل می کنند، کشیده می شوند. پزشکان به این درد رباط گرد می گویند. عطسه و سرفه می تواند فشار بیشتری بر رباط وارد کند و باعث درد شدید شود.

نحوه مدیریت عطسه در دوران بارداری

هر چیزی که در دوران بارداری بخورید می تواند به کودک شما منتقل شود. این بدان معنی است که شما باید مراقب آنچه در بدن خود قرار می دهید، باشید، به خصوص در مورد دارو. استفاده از برخی مسکن ها، آنتی هیستامین ها و داروهای آلرژی در دوران بارداری بی خطر است. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.

مواردی که ممکن است بخواهید برای مدیریت عطسه امتحان کنید:

استفاده از دستگاه بخور: برای جلوگیری از تحریک مجاری بینی به واسطه ی هوای خشک در شب، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
استفاده از دستگاه تصفیه هوا: ممکن است به چیزی در خانه یا محل کارتان مانند کپک یا گرد و غبار حساسیت داشته باشید. یک دستگاه تصفیه هوا می تواند در این مورد کمک کننده باشد.
اسپری بینی نمکی: برای پاک کردن سینوس ها از اسپری بینی نمکی استفاده کنید .
اجتناب از محرک ها: اگر آلرژی فصلی یا شوره حیوانات خانگی شما را تحریک می کند، وقتی به خانه می آیید و دوش می گیرید، لباس های خود را عوض کنید.
گرفتن واکسن آنفولانزا: تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی خطر بوده و توصیه می شود سعی کنید این کار را تا نوامبر انجام دهید تا قبل از شروع فصل آنفولانزا از شما محافظت شود.
قرار گرفتن در وضعیت جنینی: اگر هنگام عطسه شکم درد دارید، سعی کنید شکم خود را نگه دارید یا در وضعیت جنینی به پهلو دراز بکشید.
مدیریت آسم: اگر آسم دارید ، با پزشک خود برنامه ریزی کنید و آن را به دقت دنبال کنید.
ورزش کردن: ورزش منظم و ایمن برای بارداری شما را سالم نگه می دارد و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.
پوشیدن پد: اگر عطسه باعث دفع ادرار می شود، یک پد جاذب می تواند به کاهش رطوبت و جلوگیری از خجالت زدگی شما کمک کند.
استفاده از کمربند بارداری: کمربند بارداری ممکن است به کاهش درد شکمی ناشی از عطسه کمک کند.
غذاهای غنی از ویتامین C : خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، ممکن است به طور طبیعی به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند.

اگر هر یک از علائم زیر را دارید فوراً کمک بگیرید

عطسه به ندرت چیزی برای نگرانی است. اگر آسم دارید، با پزشک خود در مورد اینکه کدام داروها در دوران بارداری بی خطر هستند صحبت کنید.

مشکل در تنفس
تب بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۸ درجه سانتیگراد)
مشکل در نگه داشتن مایعات
ناتوانی در خوردن یا خوابیدن
درد قفسه سینه یا خس خس سینه
سرفه کردن مخاط سبز یا زرد
ب این حال بسیاری از زنان در دوران بارداری بیشتر از قبل عطسه می کنند و کاملا رایج است. نگران نباشید ! کودک شما به خوبی محافظت می شود و عطسه به او آسیب نمی رساند.

پرسش و پاسخ های رایج درباره ی عطسه ی دوران بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، تصورات غلط زیادی در مورد عطسه در دوران بارداری وجود دارد. در زیر به برخی از سوالات رایج در مورد بارداری و عطسه پاسخ می دهیم:

آیا عطسه بر کودک تأثیر می گذارد؟

عطسه در دوران بارداری معمولاً آسیبی به جنین نمی رساند.

کودک در رحم به خوبی محافظت می شود و حتی یک عطسه شدید نیز روی کودک تاثیری نخواهد داشت.

تنها زمانی که عطسه ممکن است برای نوزاد مشکل ساز باشد این است که عطسه نشانه یک بیماری یا مشکل زمینه ای باشد. در این موارد، این بیماری زمینه ای است که ممکن است کودک را تحت تاثیر قرار دهد، نه عطسه کردن.

آیا عطسه در دوران بارداری بر جنسیت کودک تأثیر می گذارد؟

علیرغم بسیاری از داستان ها، داستان ها و افسانه ها که راه های تأثیرگذاری بر جنسیت نوزاد را برجسته می کنند، عطسه نمی تواند جنسیت کودک را تعیین یا تغییر دهد.

جنسیت نوزاد در زمان لقاح توسط کروموزوم اسپرم مرد مشخص می شود.

اگر اسپرم مرد دارای کروموزوم X باشد، نوزاد زن خواهد بود. اگر کروموزوم Y داشته باشد، نوزاد پسر خواهد بود.