علائم عجیب بارداری که تا به حال نشنیده اید - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
علائم عجیب بارداری که تا به حال نشنیده اید

اکثر زنان از علائم اولیه بارداری مثل عقب انداختن عادت ماهانه، خستگی مداوم و درد در سینه های خبر دارند. اما کمتر کسی می داند که علائم عجیب بارداری چیست.
به گزارش بانک پزشکان به نقل از توتال هلث، شناخته ‌شده‌ترین نشانه‌های بارداری شامل پریود نشدن، احساس تهوع و بزرگ شدن شکم است. بارداری نه تنها شادی و رویا های داشتن یک نوزاد سالم و تندرست را به ارمغان می آورد، بلکه می تواند مجموعه ای از بیماری های جدید را با خود به همراه داشته باشد. برخی از آنها بسیار غیرمنتظره هستند و حتی کاملاً عجیب! خوشبختانه، بسیاری از آنها بی ضرر هستند و به مرور از بین خواهند رفت، اما برخی دیگر به مراقبت های پزشکی نیاز دارند، بنابراین مهم است که از تغییرات برای اطمینان از بارداری و زایمان سالم و دور شدن از هر گونه نگرانی در مورد سلامتی خود و کودکتان با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

مدام طعم فلز را می چشید

این طعم عجیب و غریب و فلزی که ۹۳ درصد از زنان باردار تجربه می کنند، دیسگوزیا نامیده می شود، معمولاً پس از سه ماه اول فروکش می کند. شما می توانید تغییرات هورمونی خود را به خاطر تغییرات عجیب و غریب در چشیدن طعم مواد سرزنش کنید. اعتقاد بر این است که سطوح بالای استروژن دلیل بروز این اتفاق است.

حس بویایی شما بسیار قوی می شود.

افزایش حس بویایی در اوایل بارداری رایج است . اعتقاد بر این است که این روش هوشمندانه ای است که بدن شما برای محافظت از شما در برابر مسمومیت غذایی از آن کمک گرفته و خود را با شرایط جدید سازگار میکند. به همین دلیل است که در دوران بارداری بعضی از غذاها را کنار میگذاریم. این ممکن است توضیح دهد که چرا زنان ژاپنی از نظر آماری بیشتر از تهوع صبحگاهی رنج می برند؛ رژیم غذایی غنی از ماهی آنها دارای فواید زیادی برای سلامتی است، اما غذاهای دریایی نیز خطر مسمومیت غذایی را افزایش می دهد.

احساس خستگی می کنید

ممکن است در چند ماه اول باردار به نظر نرسید. اما شما احساس شکستگی و خستگی مداوم دارید. افزایش شدید هورمون پروژسترون همراه با تغییرات دیگری که بدن شما با آن روبرو می شود، مقصر است .

ترشحات واژن شما تغییر می کند

ممکن است در چند ماه اول متوجه ترشحات زرد متمایل به سفید از واژن شوید. معمولاً ناشی از نوسانات هورمونی است و بدن شما از این روش برای جلوگیری از عفونت استفاده می کند.

ضربان قلب شما تندتر است

ضربان قلب شما در اوایل بارداری به دلیل افزایش ناگهانی حجم خون در گردش در بدن شما تند می شود. اگر تپش قلب شما را نگران می کند، نگرانی های خود را با یک متخصص در میان بگذارید .

خواب های عجیبی می بینید

خواب دیدی که تازه یک بیگانه به دنیا آورده ای؟ یا به تازگی با موسیقیدان مورد علاقه خود ازدواج کرده اید؟ بارداری باعث تغییراتی در الگوی خواب و نحوه پردازش اطلاعات و احساسات مغز شما می شود. منتظر رویاهای عجیب تر و واضح تر و همچنین یادآوری بهتر باشید!

احساس می کنید پف کرده اید

پروژسترون می تواند باعث احساس تنگی نفس در اوایل بارداری شود. ممکن است جدی نباشد، اما در صورت کم خونی، احساس تنگی نفس نیز خواهید داشت، بنابراین آن را با پزشک یا ماما خود در میان بگذارید.

آب دهان بیشتر است!

تولید بزاق در دوران بارداری افزایش می یابد، پس منتظر کمی آب دهان روی بالش خود باشید!

خون دماغ !

هورمون ها نیز عامل خونریزی بینی هستند که برخی از زنان باردار آن را تجربه می کنند. اینها معمولاً در خانه قابل کنترل هستند، اگرچه اگر خونریزی بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول کشید یا احساس ضعف کردید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

احساس سرگیجه ی مداوم

احساس سبکی سر و گاهی اوقات حتی سرگردانی یک علامت به دلیل شل شدن و گشاد شدن عروق خونی است . این اتفاق باعث می شود که جریان خون بیشتری به کودک شما برسد، اما خون را به شما (و مغزتان!) محدود می کند. نتیجه ی آن چیست؟ سرگیجه!

احساس سوزش سینه

زنان ممکن است احساس سوزش در زیر سینه راست خود داشته باشند. در بیشتر موارد، علت درد دنده بی ضرر است. نوزاد در حال رشد اغلب به دلیل موقعیت آنها در رحم باعث د بروز درد در اطراف ناحیه دنده ها می شود . فقط در صورتی که نشان دهنده چیز جدی تری باشد، در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

لثه های شما متورم می شوند

یک کودک در حال رشد ممکن است بر روی سلامت دندان های شما اثر بگذارد. تومورهای حاملگی (یا گرانولوم ها) می توانند باعث تورم های دردناکی شوند که در امتداد خط لثه ایجاد می شوند.

دندان های لق می شود

سال ها پیش، لق شدن دندان های زنان در دوران بارداری رایج بود. تغذیه بهتر و مراقبت از دندان به این معنی است که احتمال کمتری وجود دارد، اما تغییرات هورمونی می تواند اسیدیته دهان را افزایش دهد و منجر به افزایش حفره ها و پوسیدگی ها شود. درست است که رباط‌ها و استخوان‌های دهان ممکن است در دوران بارداری شل شوند، بنابراین گاهی اوقات ممکن است دندان‌ها تکان بخورند، اما با مراقبت صحیح این مسپله حل می شود.

هوس های غیر معمول

هوس های غیر معمول در دوران بارداری به نام پیکا شناخته می شود . آنها معمولاً به دلیل کم خونی یا کمبود مواد مغذی و مواد معدنی ایجاد می شوند. خوردن یک تکه زغال برای خانم ها بی سابقه نیست، اما توصیه نمی شود! خوشبختانه، هوس بیشتر زنان میوه اضافی است! در صورت نیاز به بررسی با ماما صحبت کنید. یک متخصص تغذیه ی خوب نیز می تواند به شما مشاوره کاملی بدهد.

باسن شما به خصوص در شب درد می کند

بسیاری از زنان در دوران بارداری درد اطراف ران خارجی یا ناحیه لگن را تجربه می کنند. این به عنوان سندرم درد تروکانتریک بزرگ یا GTPS شناخته می شود. با بزرگ‌تر شدن نوزاد، نمی‌توانید به پشت یا جلو بخوابید و راحت‌ترین حالت برای خوابیدن، به سمت پهلو است.. با این حال، می تواند منجر به درد شود. سعی کنید قسمتی از شب را به پهلو مخالف بخوابید حتی می توانید یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا از عبور و افتادن پای دردناک به سمت جلو جلوگیری کنید.

شما بیشتر باد دفع می کنید

حتی در اوایل بارداری، تغییر سطح هورمونی به این معنی است که باد به دام افتاده می تواند مشکل ساز باشد. پروژسترون ماهیچه های بدن شما را شل می کند از جمله روده شما که باعث نفخ، آروغ و نفخ می شود. نگویید ما به شما هشدار ندادیم!

سایز کفش شما بالا رفته است

بله، پاهای زن در دوران بارداری متورم می شود. در طول بارداری، شل شدن رباط ها در سراسر بدن شما وجود دارد. حتی پس از زایمان، ممکن است سایز کفش دائماً متفاوت باشد. ممکن است درد پا نیز وجود داشته باشد

سردرد شدید

افزایش سطح استروژن می تواند به معنای سردرد های بیشتر باشد، اما این سردرد ها معمولا سه ماهه پایانی کاهش می یابند ، اکثر سردردها هیچ مشکل جدی ایجاد نمی کنند، اما از حدود ۲۰ هفتگی می توانند نشانه ای از پره اکلامپسی باشند. اگر سردرد شما سردرد شدید است، اختلالات بینایی مانند تاری یا چشمک زدن، استفراغ و درد معده و تورم ناگهانی صورت، دست‌ها، پاها یا مچ پا وجود دارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

جوش و لک

گفته می شود که زنان باردار از درخشان شدن پوست خود لذت می برند اما احتمالاً پیدایش خال ها و جوش های مختلف آن چیزی نیست که شما در ذهن داشتید! افزایش پروژسترون در سه ماهه اول منافذ مسدود شده ی پوست را افزایش داده و باعث ایجاد شدن آنها می شود.

خارش بی پایان است

خارش بیش از حد و بی پایان می تواند ناشی از کشیدگی پوست یا اگزما باشد. با پزشک یا مامای خود مشورت کنید، زیرا در موارد نادر، این خارش ها ممکن است نشانه مشکلات کبدی یا کلیوی باشد.

شما خیلی یبوست دارید

تغییرات هورمونی دیواره‌های روده را شل می‌کند ، به این معنی که شما نمی‌توانید به آسانی قبل مدفوع کنید. این ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، اما احتمال آن در اواخر بارداری بیشتر خواهد بود.

خروپف با صدای بلند

همه چیز در بارداری متورم می شود – از جمله رگ های خونی در بینی شما! این افزایش وزن را در نظر بگیرید و و تعجب نکنید که اگر صدای خروپف شما بسیار بلند است.

دچار واریس می شوید

افزایش حجم خون و کاهش سرعت حرکت خون از پاها به سمت لگن همراه با تغییرات هورمونی به این معنی است که حدود نیمی از زنان دچار واریس می شوند. آنها به نظارت پزشک نیاز دارند و ممکن است تحت درمان تخصصی قرار بگیرند.

رگهای عنکبوتی

این رگ‌های خونی کوچک گشاد شده که به عنوان رگ‌های عنکبوتی شناخته می‌شوند، شبیه تار عنکبوت هستند و می‌توانند روی صورت، بازوها و سینه ظاهر شوند. آنها باید پس از زایمان شما از بین بروند؛ اگر این کار را نکردند، نظر یک متخصص را جویا شوید.

بیشتر از قبل عرق می کنید

ممکن است متوجه شوید که در دوران بارداری کمی عرق کرده‌اید ؛ بدیهی است که وزن اضافی حمل می‌کنید و حدس زده‌اید این هورمون‌های مزاحم مقصر هستند. برخی از زنان گزارش می دهند که بوی شیرین تری دارند – تا زمانی که زایمان کنند!

گرگرفتگی سریع

ممکن است تصور کنید که این موارد فقط در زنان در دوران یائسگی اتفاق می افتد. اما اینطور نیست! افزایش دما یکی از علائم رایج بارداری است و حتی ممکن است احساس کنید که گرگرفتگی ناگهانی شما را فرا می گیرد . بی ضرر اما آزار دهنده است!

خط تیره نازک

خط سیاهی که برروی شکم بین ناف و لگن ظاهر می شود و ممکن است در مراحل بعدی بارداری ایجاد شود، فقط رنگدانه‌ای از خط پوستی هستند که پررنگ تر شده و بیشتر دیده می شوند.

خال ها ممکن است ظاهر شوند یا بزرگ تر شوند
این یک عارضه جانبی افزایش جریان خون در بدن زن به دلیل بارداری است.

کلواسما

کلواسما ملاسما یک مشکل شایع پوستی است که باعث ایجاد لک های پوستی روشن تا تیره بر روی پوست بویژه در ناحیه صورت می شود.. اغلب متقارن است و زنان رنگین پوست یا پوست زیتونی نسبت به آنهایی که رنگ پریده دارند بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. سایر نواحی بدن شما که اغلب در معرض آفتاب هستند نیز می توانند به ملاسما مبتلا شده و حتی ممکن است خود به خود برطرف شوند.

فوق العاده دست و پا چلفتی می شوید

بارداری – به ویژه ماه های بعدی – باعث می شود که شما بسیار دست و پا چلفتی شوید. همانطور که شکم شما بزرگ می شود، توانایی شما برای مانور دادن نیز کاهش می یابد. ممکن است برای جلوگیری از افتادن شما به کفش های معقول نیاز باشد!

سوزش سر دل

شاید تا به حال مشکلات گوارشی را تجربه نکرده باشید، اما برای بسیاری از زنان، بارداری مقدمه ای بی ادبانه است! سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید می تواند ناشی از تغییرات هورمونی و فشار کودک در حال رشد بر سیستم گوارش شما باشددکتر سایمون مارک گرینفیلد ، متخصص گوارش ، می‌گوید: «قبل از خواب از خوردن دیرهنگام میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های دیرهنگام بپرهیزید، زیرا غذا یا مایعات موجود در معده‌تان هنگامی که صاف دراز می‌کشید به سمت بالا به داخل روده شما بر می گردد»

بسیار احساساتی می شوید

برای کوچکترین چیزی گریه می کنید؟ بعد ناگهان می خندید؟ نوسانات خلقی در دوران بارداری به دلیل افزایش هورمون ها ایجاد می شود. این معمولاً با ادامه بارداری برطرف می‌شود، اگرچه افسردگی قبل از زایمان به نسبت افسردگی پس از آن بسیار نادر است، اما همچنان ممکن است رخ بدهد. حساسیت هورمونی و سابقه افسردگی و عوامل دیگر احتمالاً با هم ترکیب می شوند تا برخی از زنان را آسیب پذیرتر کنند. سعی کنید راه هایی برای کاهش استرس بیابید .

درد شدید واژن به خصوص در اواخر بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مادر، همانطور که سر کودک بزرگتر شده و پایین تر پایین‌تر قرار می گیرد، فشار بیشتری بر لگن شما و تمام اعصاب آن وارد می‌کند.

فعال ماندن (به ویژه انجام فعالیت هایی که باسن شما حرکت می کند) می تواند کمک کننده باشد، زیرا لگن شما را باز می کند و به کودک فضای بیشتری می دهد. یوگا، رقصیدن و شنا عالی هستند!

اگر بیش از پنج بار در یک ساعت دچار این درد شدید و زودتر از هفته ۳۷ بارداری هستید، با پزشک یا ماما تماس بگیرید تا مطمئن شوید که زایمان زودرس نیست.

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی که به عنوان رینیت بارداری شناخته می‌شود، باعث می شود در طول دوران بارداری مدام احساس آلرژی یا سرماخوردگی داشته باشید و حتی ممکن است گرفتگی، آبریزش بینی و عطسه را نیز تجربه کنید.

در دوران بارداری، خون بیشتری به غشای مخاطی شما (مناطقی مانند دهان و بینی) جریان یافته که باعث می شود بینی شما تحریک شود.

ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که موضوع جدی تری نیست. اگر به دلیل آن در تنفس مشکل دارید، فورا تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

ترشح از سینه ها

همان شیر مادری که در دوران بارداری از نوک پستان شما ترشح می شود.

در حالی که سینه‌های شما برای تولید شیر برای نوزادتان آماده می‌شود، ممکن است متوجه شوید که در حالی که هنوز باردار هستید شروع به ترشح شیر دارید. این اتفاق برای همه نمی‌افتد و به نظر نمی‌رسد از نظر توانایی شیردهی اهمیت زیادی داشته باشد

تا زمانی که خونی نباشد، معمولاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد (و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد).

تغییر میل جنسی

تمایل ناگهانی برای داشتن رابطه جنسی بیش از حد معمول، یا بسیار کمتر از حد معمول می شود.

نوسانات هورمون‌ ها می‌توانند تأثیر واقعی بر میل جنسی شما داشته باشند، مانند میزان خستگی، حالت تهوع و کمردرد که البته همه این‌ها می‌توانند احساس رمانتیک شما را کاهش دهند.

خبر خوب این است که هورمون ها می توانند تمایلات جنسی شما را نیز افزایش دهند و، تمام این افزایش جریان خون به لگن شما می تواند باعث ایجاد حالت روحی بیشتر شود و می تواند باعث ایجاد احساس بهتر در رابطه جنسی شود.

به بدن خود گوش دهید. اگر به شما می گوید نیاز به استراحت دارد، بخوابید. اگر به شما می گوید که به رابطه جنسی نیاز دارد، خوب لذت ببرید! ( البته قبل از آن از پزشک خود درباره بی خطر بودن وضعیت خود سوال بپرسید)

احساس آسیب به سر، گرفتگی بدن و نیاز به ادرار کردن

تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در دوران بارداری می تواند به سردرد منجر شود.

برخی از زنان نیز گرفتگی شبیه به دردهای قبل از پریود دارند. این درد در دو طرف قسمت تحتانی شکم بیشتر احساس می شود. بیشتر زنان در زمان بارداری احساس می کنند که نیاز به ادرار کردن بیش از قبل دارند. دلیل این مشکل این است که رحم در حال بزرگ شدن است و همین بزرگ شدن رحم به مثانه فشار وارد می کند.

احساس اجابت مزاج

احساس نفخ ناشی از گاز زیاد در شکم باعث می شود شما احساس کنید به اجابت مزاج نیاز دارید. دلیل این اتفاق این است که تغییرات هورمونی دوران بارداری می تواند به یبوست منجر شود. و یبوست نیز باعث می شود روده به طور کامل تخلیه نشده و فرد احساس کند مدام به دستشویی نیاز دارد.
علاوه بر این دستگاه گوارش شما در دوران بارداری کند می شود. اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و ورزش منظم می تواند در حل این مشکل به شما کمک کند. اگر مشکلات جدی است از پزشک درخواست کنید تا یک ملین بی خطر برایتان تجویز کند.

خونریزی و قاعدگی ناقص

حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از زنان باردار، خونریزی به شکل لکه بینی را در اوایل بارداری خود تجربه می کنند. خونریزی خفیف می تواند هنگامی رخ دهد که تخمک بارور شده به دیواره رحم وصل می شود. این خونریزی به نام خونریزی لانه گزینی نیز شناخته می شود. این خونریزی حدود دو هفته پس از لقاح ایجاد می شود.

خونریزی می تواند با التهاب دهانه رحم، حاملگی خارج رحمی و یا سقط جنین نیز ایجاد شود. خونریزی های شدید که با گرفتگی شکم و درد کمر همراه است باید توسط متخصص بررسی شود.

افزایش خطر ابتلا به بیماری

بارداری ایمنی بدن شما را کاهش می دهد. این به این معنی است که شما بیشتر در معرض ابتلا به سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا هستید. برای زنان باردار تجربه سرماخوردگی و آنفلوآنزا در اوایل حاملگی غیر معمول نیست. اما اگر در این دوران سرماخورده اید حتما به پزشک مرجعه کنید تا بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد کند. زنان باردار در برابر بیماری های شدید مثل آنفلوآنزا آسیب پذیرتر هستند. این شدت می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.