ورزش و کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
ورزش و کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات

ژن ها می توانند برخی از مردان را در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دهند اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که مردان بسیاری توانستند این خطرات احتمالی را با یک سبک زندگی سالم از بین ببرند.
به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه خراسان، به ‌گزارش «Consumer Healthday»، محققان آمریکایی دریافتند در میان مردانی که خطر ژنتیکی ابتلا به سرطان پروستات را دارند، افرادی که سبک زندگی سالمی را انتخاب می‌کنند، بسیار کمتر از دیگران درمعرض مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری قرار دارند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات یک سرطان بسیار شایع است. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، (ACS) از هر هشت مرد، یک نفر در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شود. این سرطان اغلب آهسته پیشرفت می‌کند و ممکن است هرگز به‌حدی پیشرفت نکند که زندگی فرد را تهدید کند. از هر ۴۱ مرد، یک نفر براثر سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهد.

سبک زندگی سالم

افراد دارای سبک زندگی سالم به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، وزن خود را پایین نگه می‌دارند، از سیگار کشیدن خودداری می‌کنند و ماهی را به گوشت فراوری ‌شده ترجیح می‌دهند. به‌گفته دکتر «آدام کیبل»، سرپرست این گروه تحقیقاتی و رئیس بخش اورولوژی بیمارستان «بریگهام» در بوستون، به‌نظر نمی‌رسد که عادت‌های سالم در وهله اول از مردان در برابر ابتلا به سرطان پروستات محافظت کنند ولی خطر ابتلا به نوع تهاجمی این سرطان را کاهش می‌دهند.

تأثیرات ژنتیک

مطالعه ای که به تازگی به‌ صورت آنلاین در نشریه «اورولوژی اروپا» منتشر شده‌ است، بیش از ۱۲هزار مرد را به مدت ۲۷سال مورد بررسی قرار داد. طی این مدت، بیش از ۳ هزار مرد به سرطان پروستات مبتلا شدند و ۴۳۵ نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند. در این میان، ژن‌ها تفاوت بزرگی ایجاد کردند؛ محققان دریافتند مردانی که خطر ژنتیکی ۲۵درصد به بالا را داشتند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری بودند اما در همان مردان سبک زندگی تأثیر زیادی داشت.

نقش ورزش و تناسب وزن

در افرادی که حداقل به چهار عامل از شش عامل سبک زندگی سالم پایبند بودند، شامل حفظ لاغری، ورزش شدید، دوری از سیگار، خوردن منظم ماهی‌های چرب، مصرف منظم سبزیجات و اجتناب از مصرف گوشت های فراوری شده ، احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات تا ۴۵درصد در مقایسه با مردانی که به هیچ کدام از این موارد پایبند نبودند، کاهش یافت. به‌گفته کیبل، از بین تمام عادت‌های سبک زندگی، ورزش و تناسب اندام، مهم‌ترین عامل برای کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات است.