مهم ترین بیماری های که سلامت مردان را تهدید می کند - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
مهم ترین بیماری های که سلامت مردان را تهدید می کند

 ۱- بیماری های قلبی عروقی

 بیماری های قلبی عروقی، عمده ترین بیماری است که مردان را تهدید می کند. به گفته متخصصان بیماری قلبی و سکته عمده ترین علت مرگ و میر بین زنان و مردان در سراسر جهان است. این یک مشکل بهداشتی در تمام دنیا به حساب می آید.

 

۲ – سرطان ریه

سرطان یک بیماری ناخوشایند و تهاجمی است. اغلب سرطان ریه قبل از این که علامتی ایجاد کند گسترش می یابد. زمانی هم که علائم این بیماری مشخص می شود، اغلب در مرحله پیشرفته قرار دارد و به سختی می توان آن را درمان کرد.

۹۰ درصد تمامی سرطان های ریه به علت سیگار کشیدن است، ترک دخانیات در هر سنی خطر ابتلا را به سرطان ریه کاهش می دهد.

 

۳ – سرطان پروستات؛

این بیماری مختص مردان است و با بالا رفتن سن، آنان مستعد ابتلا به این بیماری می شوند. کارشناسان می گویند از هر ۶ مرد یک نفر به این بیماری دچار می شود از هر ۳۵ نفر مبتلا تنها یک نفر جان خود را از دست می دهد. اغلب این سرطان رشد کندی دارد و احتمال گسترش آن کم است.

۴ –افسردگی و خودکشی؛

  در گذشته متخصصان تصور می کردند افسردگی بیشتر در زنان دیده می شود اما امروزه بر این باورند که به علت تمایل مردان در پنهان کردن احساس افسردگی، کمتر متوجه افسردگی مردان می شویم. حالات بروز افسردگی در زنان و مردان متفاوت است. مردان به جای ابراز ناراحتی و گریه کردن، مهاجم و یا عصبی می شوند. مردان معتقدند که نیازی به بیان و ابراز افسردگی خود ندارند بنابراین به عادت های ناسالم پناه می برند که سیگار کشیدن یکی از آن ها است.

۵ –دیابت؛

این تهدید خاموش اغلب بدون هیچ علامتی آغاز می شود و با گذشت سال ها میزان قندخون افزایش می یابد. پیامد دیابت در هزاران مرد، سکته قلبی، کوری، از کار افتادن کلیه و قطع عضو است. اضافه وزن و چاقی مفرط احتمال ابتلا را به دیابت افزایش می دهد. ورزش به همراه رژیم سالم می تواند جلوی دیابت نوع ۲ را بگیرد.

 یک تحقیق نشان داده که کاهش وزن متعادل برای افرادی که از اضافه وزن رنج می برند همراه با روزی ۳۰ دقیقه ورزش خطر دچار شدن به دیابت را بیش از ۵۰ درصد کاهش می دهد.

نقش بیماریهای مزمن در ابتلا مردان به کرونا  :

با توجه به اینکه یک عامل خطر بسیار مهم در شدت ابتلا مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ ابتلا به بیماریهای زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی ) فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز(   می باشد، مردان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. از طرف دیگر با توجه به اینکه درصد کثیری از مردان بخصوص در گروه میانسال دارای بیماریهای مزمن زمینه ای غیرواگیر مانند انواع سرطانها، دیابت، بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی مزمن، بیماریهای سیستم عصبی، و … نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا و عواقب آن بوده و نیاز مند توجه و مراقبت بیشتری می باشند.

رفتارهای ناسالم  و غیر بهداشتی در مردان

رفتارهای ناسالم مردان نیز مزید بر علت است. به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ‌آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی بر سلامتی نیز می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی شود.