نخل اره ای - Saw Palmetto - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

مطالعات مختلف نشان داده اند که عصاره نخل اره ای – Saw Palmetto قابلیت مهار رقابتی و غیر انتخابی ایزوفرم های آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز را دارد و با کاهش ظرفیت اتصال دی هیدروتستوسترون به گیرنده های آندروژن، مانع از جذب دی هیدروتستوسترون (DHT) در هسته سلول می شود.
عصاره Saw palmetto به دلیل خواص آنتی آندروژنیک، عوارض جانبی حداقلی و تداخل دارویی اندک به عنوان داروی مکمل در درمان آلوپسی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین از این عصاره به صورت مونوتراپی یا در ترکیب با سایر مکمل ها در درمان تلوژن افلوویوم، درماتیت سبورئیک و سبوم صورت استفاده می شود. این عصاره هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی تجویز می شود.

موارد مصرف

نام علمی گیاه : Serenoa repens
نخل اره ای – Saw Palmetto ممکن است به بهبود علائم مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، شرایطی که موجب بزرگ شدن غده پروستات و در نتیجه کاهش جریان ادرار می‌شود، کمک کند.
این گیاه با نام علمی «Serenoa Repens» نوعی درخت نخل بومی جنوب شرق آمریکاست. از میوه‌ های این درخت در تولید مکمل‌ هایی که سلامت پروستات را بهبود بخشیده، سطوح هورمون‌ ها را متعادل کرده، و از ریزش مو در مردان پیشگیری می‌کنند، استفاده می‌شود.
استفاده از نخل اره ای – Saw Palmetto با فواید دیگری از جمله کاهش التهاب و بهبود عملکرد دستگاه ادراری نیز پیوند خورده است.

عوارض دارو

نخل اره ای – Saw Palmetto به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود و با عوارض جانبی بسیار کمی مرتبط است. برخی از شایع‌ ترین عوارض جانبی گزارش شده نخل اره ای در مطالعات شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و یبوست می‌شوند.

توجه داشته باشید که مصرف نخل اره ای برای همه توصیه نمی‌ شود. به عنوان مثال، زنان باردار یا مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند باید از مصرف نخل اره ای پرهیز کنند زیرا ممکن است بر سطوح هورمونی تأثیرگذار باشد.

از آنجایی که می‌ تواند سطوح هورمونی را تغییر دهد، نخل اره ای ممکن است برای افرادی که درمان جایگزینی هورمون یا روش‌ های هورمونی ضد بارداری را دنبال می‌کنند، مناسب نباشد.
نخل اره ای – Saw Palmetto ممکن است با دارو های رقیق کننده خون، مانند وارفارین یا کومادین، تداخل ایجاد کند که می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

هشدار دارویی

اگر به هر گونه بیماری زمینه‌ ای مبتلا هستید و داروهایی خاص را مصرف می‌کنید، یا باردار هستید یا به فرزند خود شیر می‌دهید، پیش از استفاده از هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلی برای گیاه ذکر نشده است.

اشکال دارویی

نخل اره ای – Saw Palmetto به صورت گسترده به شکل مکمل در دسترس است که افزودن آن به روتین روزانه را بسیار آسان می‌سازد. نخل اره ای به شکل کپسول، ژل نرم، و قرص در دسترس بوده و برای کمک به تقویت سلامت پروستات اغلب با مواد دیگر مانند عصاره دانه کدو تنبل ترکیب می‌شود.