دیفن هیدرامین - Diphenhydramine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

آنتی هیستامین ها

پیشینه دارو

اثر ضد آلرژی دیفن هیدرامین – Diphenhydramine به علت رقابت با هیستامین برای اتصال به گیرنده‌های H۱ است. اثر ضد استفراغ و ضد سرگیجه آن را می‌توان به اثر ضد موسکارینی آن ارتباط داد. اثر ضد سرفه دیفن هیدرامین به علت اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل‌النخاع است.
دیفن هیدرامین – Diphenhydramine بر گیرنده‌های H۱ مغز اثر گذاشته موجب اثرات خواب‌آور می‌گردد.

موارد مصرف

دیفن هیدرامین علائم مربوط به تب یونجه، انواع آلرژی‌ های دستگاه تنفسی فوقانی و علائم رایج سرماخوردگی نظیر گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خارش گلو و بینی، آبریزش و خارش چشم را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌تواند خارش‌ های پوستی ناشی از حساسیت پوستی را کاهش دهد.
داروی دیفن هیدرامین ترکیبی از آنتی هیستامین (ضد حساسیت) و آنتی کولینرژیک است که اثر آنتی‌ هیستامینی آن موجب متوقف کردن عملکرد ماده هیستامین در بدن می‌شود که نتیجه آن کاهش علائمی چون اشک ریزش چشم و عطسه و غیره می‌باشد. اثر آنتی کولینرژیک آن نیز با مهار استیل کولین در مغز انجام می‌گیرد که باعث تسکین درد می‌شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:
سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و بینی و گلو، تحریک پذیری، زیاد شدن ترشحات چسبنده بینی و گلو
نکته مهم: در صورت بروز نوع شدید هریک از عوارض جانبی و یا استمرار آن، حتماً با پزشک مربوطه مشورت نمایید خصوصاً در موارد زیر:
واکنش‌ های آلرژیک شدید (سرخی پوست و دانه‌ های پوستی، کهیر، تنفس سخت، احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه، متورم شدن دهان، صورت، لب‌ ها و یا زبان)، تشنج، زنش سریع قلب یا حس کردن کوبش در قفسه سینه، کاهش هشیاری، کاهش هشیاری، هذیان گویی، رعشه، خس خس یا خر خر
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی دیفن هیدرامین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آسمتاسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
در صورت داشتن آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)، برونشیت مزمن، آمفیزم، مشکلات ریوی، نفس نفس زدن، وقفه تنفسی در خواب (آپنه).
در صورت داشتن انسداد معده، روده، مجاری ادرار، مشکل دفع ادرار، دیابت، زخم معده، بزرگی پروستات، گلوکوم یا ازدیاد فشار در چشم، بیماری‌ های قلبی، فشار خون بالا، پورفیری و بیماری‌های تیروئید.
گر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو ها شامل تمام دارو های در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو های گیاهی و داروهای مکمل.
اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID (مانند آسپیرین، ناپروکسن و دیکلوفناک) حساسیت داشته‌اید.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از دارو هایی که ممکن است با داروی دیفن هیدرامین تداخل کنند عبارت‌اند از:
آنتی‌ هیستامین‌ های پوست (مانند کرم، پماد، اسپری دیفن هیدرامین).
اگر دارو هایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله:
الکل، آنتی‌هیستامین‌ ها (از قبیل ستیریزین)، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده‌های عضلانی و دارو های ضد درد و مسکن (مانند کدئین).
برچسب بر روی تمام دارو های خود را (مانند دارو های آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این دارو ها استفاده کنید.

اشکال دارویی

Elexir : 12.5 mg/5 ml Tab : 25 mg Inj : 50 mg/ml Cap : 25 mg