توبرکولین پی پی دی - Tuberculin PPD - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • توبرکولین پی پی دی – Tuberculin PPD

گروه دارویی

واکسن ها، ایمنوگلوبولین ها و ضد سرم ها

پیشینه دارو

توبرکولین پی پی دی – Tuberculin PPD از محصولات رشد باسیل مایکوباکتریوم توبرکلوز است که هرگاه داخل جلدی تزریق شود، واکنش حساسیتی به صورت سفتی و قرمزی در افراد حساس نمایان می شود. این واکنش از نوع تاخیری سلولی است. به دنبال آلوده شدن فرد با مایکوباکتریوم، Tcell ها در عقده های لنفاوی ناحیه ای حساس می شوند.
واکنش ایمنی با واسطه سلولی، برعلیه آنتی ژن های مایکوباکتریوم صورت گرفته است و سبب تکثیر Tcell ها و ایجاد Tcell های اختصاصی حساس برعلیه این آنتی ژن ها می شود. پس از چند دقیقه این لنفوسیت های Tوارد جریان خون شده و به مدت طولانی در بدن به گردش در می آیند . با تزریق انترادرمال PPD توبرکولین، لنفوسیت های Tمذکور باردیگر تحریک شده و منجر به بروز واکنش موضعی در محل تزریق می شوند. واکنش نسبت به PPD توبرکولین معمولا ۶-۵ ساعت پس از تزریق آن شروع می شود و طی ۲۴ ساعت ( معمولا ۷۲-۴۸ ساعت) به حداکثر می رسد.

موارد مصرف

توبرکولین پی پی دی – Tuberculin PPD در آزمایش مانتو برای تشخیص عفونت سل مصرف می شود.

عوارض دارو

در افراد با حساسیت زیاد، واکنش های مثبت شدید مثل بروز تاول، زخم یا نکروز در محل زخم ظاهر می شود. کمپرس سرما و استروئید های موضعی ممکن است باعث درمان علامتی شوند. اسکار در محل زخم این افراد بوجود می آید.

هشدار دارویی

-این فرآورده نباید از راه زیر جلدی تزریق شود، زیرا در این صورت در افراد حساس باعث یک واکنس عمومی همراه با تب یا التهاب حاد در اطراف محل تزریق شود. -بهترین محل تزریق سطح قدامی یا خلفی ساعد به فاصله ۴ اینچ از آرنج می باشد. با استفاده از یک سوزن نیم اینچی با اندازه ۲۶ یا ۲۷ باید تزریق انجام شود. -پوشاندن محل تزریق لازم نیست.
-تا ۶ ماه بعد از عفونت های ویروسی، سل ریوی یا سل ارزنی، عفونت های باکتریائی، بیماری های تب دار شدید، سوء تغذیه، سارکوئیدوزیس، بدخیمی یا ضعف سیستم ایمنی، پاسخ نسبت به آزمایش توبرکولین ممکن است مهار شود.
-پاسخ نسبت به آزمایش توبرکولین در بین افراد مسن ممکن است کاهش یابد یا تأخیری انجام شود. در مورد کودکان، ۱۰ ماه بعد از پایان تماس کودک با فرد مسلول می توان نتیجه منفی آزمایش توبرکولین را ملاک قرار داد.
-هنگام آزمایش افراد مبتلا به سل فعال احتیاط لازم به عمل آید.
-واکنش مثبت الزاماً نشان دهنده بیماری فعال نیست. اعمال تشخیصی دیگر مثل عکسبرداری از قفسه سینه، آزمایشات باکتریولوژیک خلط برای اثبات تشخیص ضروری است.
-فرآورده باید در ۸-۲ درجه سانتیگراد و به دور از نور نگهداری شود. در صورت انجماد، و یا یک ماه بعد از اولین استفاده ویال را باید دور ریخت.

تداخلات دارویی

تزریق واکسن های حاوی ویروس زنده، مصرف داروهای کاهنده سیستم ایمنی و کورتیکوستروئیدها، باعث کاهش پاسخ نسبت به توبرکولین شده، در حالی که مصرف سایمتیدین (برای چند هفته) این پاسخ را افزایش می دهد.

اشکال دارویی

Inj : 5 Tuerculin unit /0.1ml