ایمی پنم+سیلاستاتین - Imipenem+Cilastatin - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • ایمی پنم+سیلاستاتین – Imipenem+Cilastatin

نام دارو: ایمی پنم+سیلاستاتین – Imipenem+Cilastatin

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

سیلاستاتین به عنوان مهارکننده آنزیم دهیدروپپتیداز در کلیه سبب مهار متابولیسم کلیوی ایمی پنم و تولید متابولیت های نفروتوکسیک و غیر فعال می شود. این دارو فی نفسه فاقد فعالیت آنتی باکتریال بوده و نیز تاثیری روی اثرات آنتی باکتریال ایمی پنم ندارد.
ملح سدیم این دارو همراه با آنتی بیوتیک ایمی پنم تجویز شده و سبب مهار متابولیسم کلیوی ایمی پنم و تولید متابولیت های نفروتوکسیک و غیر فعال می شود و در نتیجه غلظت ادراری بالا و مطلوبی از ایمی پنم حاصل می شود.

موارد مصرف

ایمی پنم یک کاباپنم آنتی باکتریال بتالاکتام است که با پنی سیلین در غیر اشباع بودن ۵ آمین حلقۀ غشایی که به جای اتم گوگرد حاوی کربن می باشد تفاوت دارد. از آنجا که این دارو توسط آنزیم دهیدروپپتیداز I در کلیه متابولیزه می شود همیشه همراه با سیلاستاتین تجویز می شود که یک مهار کننده آنزیم است و این امر باعث افزایش غلظت های ادراری فرم فعال دارو می شود و در مطالعات حیوانی مشاهده شده است که در تجویز دوزهای زیاد ایمی پنم از ایجاد نفروتوکسیستی جلوگیری می کند.
ایمی پنم جهت درمان عفونت هایی مثل عفونت های افراد مبتلا به نقص ایمنی (همراه با نوتروپنی)، عفونت های داخل شکمی، عفونت های استخوان و مفاصل، عفونت های پوست و بافت نرم، عفونت های راه ادراری و راه صفراوی، پنومونی اکتسابی بیمارستانی وسپتی سمی کاربرد دارد. هم چنین ممکن است از آن در درمان گوناره آ و به عنوان پروفیلاکسی در عفونت های ناشی از جراحی استفاده شود.

عوارض دارو

عوارضی که ممکن است این دارو داشته باشند عبارتند از:
کاهش هماتوکریت، کاهش هموگلوبین، افزایش سطح ائوزینوفیل، افزایش سطح پلاکت خون، افزایش سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز، افزایش سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز، فلبیت، تاکی کاردی، اسهال، تهوع، کاندیدیاز دهانی، استفراغ، گاستروانتریت، پروتئین در ادرار، تغییر رنگ ادرار، کم ادراری

هشدار دارویی

-مواردی از حساسیت های کشنده در مصرف این دارو گزارش شده است. در صورت بروز علائم آنافیلاکتیک دارو باید فورا قطع شود و درمان شوک آنافیلاکتیک در مراکز درمانی انجام شود.
-به علت جلوگیری از مقاومت میکروبی مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف فقط باید در شرایط خاص که سایر داروها موثر نیستند و پس از انجام آزمایشات آنتی بیوگرام تجویز شوند

تداخلات دارویی

گان سیکلوویر در ترکیب درمانی همراه با این دارو می تواند سبب بروز تشنج شود. کلرامفنیکل می تواند سبب به تاخیر افتادن اثر این دارو شود از این رو باید چند ساعت پس از تجویز این دارو مصرف شود.

اشکال دارویی

Powder For Inject