آنتی توکسین ضد کزاز - Tetanus Antitoxins - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • آنتی توکسین ضد کزاز – Tetanus Antitoxins

نام دارو: آنتی توکسین ضد کزاز – Tetanus Antitoxins

گروه دارویی

واکسن ها، ایمنوگلوبولین ها و ضد سرم ها

پیشینه دارو

آنتی توکسین ضد کزاز – Tetanus Antitoxins محلولی استریل و غیر پوژن از پروتئین های کنسانتره و خالص شده ( بیشتر گلوبولین ها) است و حاوی آنتی بادی های آنتی توکسیکی است که از سرم پلاسما های اسب های سالمی که برعلیه سم یا توکسوئید کزازایمنی سازی شده اند به دست می آید. هر میلی لیتر از این فراورده نباید قدرتی کمتر از ۴۰۰ واحد آنتی توکسین ( براساس واحد US) داشته باشد. TATتوکسین حاصل از کلستریدیوم تتانی را خنثی می کند.

موارد مصرف

آنتی توکسین ضد کزاز – Tetanus Antitoxins برای ایجاد ایمنی انتقالی بر علیه بیماری کزاز درافراد زخمی که زخم آن ها با اسپور باکتری کزاز آلوده شده باشد، اتوجه: پیش از مطالعه این تک نگار، مراجعه به تک نگارکلی آنتی توکسین ها ضروری است.
این فرآورده برای ایجاد ایمنی انتقالی بر علیه بیماری کزاز درافراد زخمی که زخم آنها با اسپور باکتری کزاز آلوده شده باشد، استفاده می شود.

عوارض دارو

شوک آنافیلاکتیک، کاهش فشار خون، کهیر، اختلال تنفسی، و بیماری سرمی از عوارض جانبی این فراورده است.

هشدار دارویی

۱. قبل از تزریق، آزمون حساسیت انجام شود.
۲. به دلیل کوتاه بودن اثر این پادزهرنباید از آن برای پیشگیری استفاده شود. اگر چه می توان برای کودکان واکسینه نشده و در معرض خطر ابتلا استفاده کرد. در این صورت باید به طور همزمان برای ایجاد ایمنی فعال توکسوئیدکزاز نیز تزریق شود.
۳. آزمون حساسیت: مقدار ۲/۰ میلی لیتر از محلول رقیق شده (۱:۱۰ برای افراد بدون سابقه آلرژی و ۱:۱۰۰ برای افراد با سابقه آلرژی) سرم طبیعی اسب یا پادزهر را باید زیرجلدی تزریق کرد. برای نتیجه آزمون لازم است ۳۰ دقیقه صبر کرد و در صورت عدم واکنش ۲/۰ میلی لیتر از فرآورده رقیق نشده باید تزریق شود، در صورت عدم واکنش حساسیتی می توان مقدار کافی از این پادزهر را مصرف کرد.

تداخلات دارویی

تداخلی برای دارو ذکر نشده است.

اشکال دارویی

injection