آمیل نیتریت - Amyl Nitrite - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

آنتی دوت ها ،شلات کننده ها و آنتاگونیست ها

پیشینه دارو

آمیل نیتریت – Amyl Nitrite به نظر می رسد که اثر ضد آانژین آمیل نیتریت در نتیجه کاهش فشار شریانی سیستمیک و ریوی باشد و کاهش برونده قلبی به دنبال مصرف آمیل نیتریت، ناشی از گشاد شدن عروق محیطی می باشد. به عنوان پاد زهر مسمو میت با سیانید،آمیل نیتریت موجب تشکیل متهموگلوبینمی می گردد. این ماده با سیانید تر کیب شه و تبد یل به تر کیب غیر رسمی سیانومتهموگلوبین می شود.

موارد مصرف

آمیل نیتریت – Amyl Nitrite برای درمان حملات حاد آنژین صدری به کار می رود . ولی به دلیل وجود دارو هایی با سمیت کمترمانند نیترات ها کمتر مورد استفاده می گیرد . این تر کیب عموماً در درمان مسمومیت با سیانید مصرف می شود.این دارو همچنین به عنوان داروی کمک تشخیصی در بررسی عملکرد ذخیره ای قلب استفاده می شود .

عوارض دارو

عوارض شایع آمیل نیتریت – Amyl Nitrite سر گیجه، و منگی هنگام بر خاستن از حالت خوابیده و یا نشسته، بر افروختگی صورت و گردن، سردرد خفیف، تهوع یا استفراغ، نبض سریع و بی قراری می باشد.

هشدار دارویی

-در بیماران سالخورده ،احتمال بروز کمی فشار خون در حالت ایستاده بیشتر است .
-در کم خونی شد ید، خو نریزی مغزی و ضربات وارده به سر، پر کاری تیروئید و انفارکتوس اخیر میو کارد با احتیاط مصرف گردد.
-بیمار باید آمپول را در میان دستمالی شکسته ۶-۱ بارآن را استنشاق کند و سپس در حالت نشسته و خوابیده قرار گیرد .
-این دارو قابل اشتعال است.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان با دارو های پایین آورنده فشار خون و سایر دارو های گشاد کننده عروق اثرآن را تشدید می کند. اثرات آنتی هیستامین و نوراپی نفرین و استیل کوین در مصرف همزمان با آمیل نیتریت کاهش می یابد .اروهای مقلد سمپاتیک اثر آمیل نیتریت را کم می کنند.

اشکال دارویی

Amp