آمادگی سازمان غذا و دارو برای تخصیص ارز در خصوص تامین داروهای بیماران تالاسمی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

به گزارش بانک پزشکان به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی با حضور در دومین روز اجلاس مدیران استانی انجمن تالاسمی ایران افزود: حمایت از شرکت های داخلی تولیدکننده داروها ضروری است.

وی از انجمن های تالاسمی استانها خواست نظرات علمی خود را درمورد کیفیت داروهای داخلی یا کمبود داروهای مورد نیاز بیماران از طریق انجمن تالاسمی ایران به سازمان غذا و دارو اطلاع رسانی کنند.

معاون وزیر بهداشت، تصریح کرد: در اولین جلسه شورای معاونان وزارتخانه مسائل و مشکلات بیماران تالاسمی را مطرح و با توجه به امکانات و مقدورات برای حل مشکلات موجود پیگیری های لازم انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به علت اختلال در کارایی گلبولهای قرمز خون پدید می آید. تالاسمی موجب کاهش هموگلوبین بدن نسبت به حالت طبیعی می شود. این بیماری تقریباً در همه نژادها دیده می شود ولی شیوع آن در اطراف مدیترانه، نواحی استوایی و مناطق نزدیک استوا در آفریقا وآسیا زیادتر است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۴درصد از جمعیت کشور ما، ناقل تالاسمی(تالاسمی مینور) هستند.

در حال حاضر بر اساس گزارش وزارت بهداشت، حدود ۲ تا سه میلیون نفر ناقل تالاسمی و بیش از ۲۰ هزار نفر بیمار تالاسمی ماژور در ایران وجود دارد و سالانه حدود ۸۰۰ نفر به جمعیت بیماران تالاسمی ماژور کشور ما، اضافه می شود.

شیوع تالاسمی در ایران برحسب منطقه جغرافیایی متفاوت است و بالاترین شیوع در کرانه دریای خزر و خلیج فارس وجود دارد استانهای مازندران، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان ۱۰ استان پر شیوع کشور و استان خراسان رضوی در رده دوازدهم قرار دارد.