منیزیم به خواب شما کمک می کند؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
منیزیم به خواب شما کمک می کند؟

منیزیم گلیسینات یک مکمل غذایی است که برای افزایش سطح منیزیم در بدن استفاده می شود. منیزیم به حفظ سلامت و رشد استخوان کمک می کند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از وری ول مایند، ممکن است شنیده باشید که گلیسینات منیزیم می تواند به عنوان یک خواب آور عمل کند. با این حال، شواهد علمی زیادی برای حمایت از این تصور وجود ندارد. اگرچه برخی از افراد اشاره کرده اند که این به آنها کمک می کند تا کیفیت خواب بهتری داشته باشند، اما ممکن است این مورد برای همه کسانی که آن را مصرف می کنند صدق نکند.

 

منیزیم گلیسینات چیست؟

منیزیم گلیسینات مکملی است که از منیزیم و اسید آمینه ای به نام گلیسین ساخته شده است.

 

چرا به منیزیم نیاز دارید

بدن شما برای بالا نگه داشتن سطح انرژی، تنظیم عملکرد اعصاب و ماهیچه ها و حفظ قند خون و فشار خون در سطوح بهینه به منیزیم نیاز دارد. وقتی بدن شما منیزیم کافی نداشته باشد، حالت تهوع، خستگی، استفراغ و از دست دادن اشتها را تجربه می کنید.

 

فواید مصرف منیزیم گلیسینات

تحقیقات نشان می دهد که مکمل ها برای افزایش سطح منیزیم شما فواید زیادی دارند. مزایا عبارتند از:

  • کاهش دفعات میگرن
  • کاهش فشار خون
  • حفظ سلامت استخوان ها
  • تقویت روحیه
  • بهبود خواب

 

آیا برای مصرف منیزیم گلیسینات به نسخه نیاز دارید؟

خیر. شما نیازی به نسخه برای گلیسینات منیزیم ندارید. می توانید آن را در فروشگاه ها یا آنلاین به عنوان یک مکمل غذایی پیدا کنید. منیزیم همچنین به طور طبیعی در غذاها، محصولات غذایی و برخی داروها یافت می شود.

با این حال، ممکن است پزشک شما توصیه کند که اگر کمبود منیزیم دارید، منیزیم گلیسینات بخرید.

 

آیا منیزیم گلیسینات می تواند به خواب بهتر کمک کند؟

تحقیق در مورد اینکه چگونه گلیسینات منیزیم به تنظیم خواب شما کمک می کند نسبتاً جدید است. در حالی که مدت‌ها ثابت شده است که مکمل‌های منیزیم می‌توانند به آرامش و تقویت خلق و خوی شما کمک کنند، تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که ممکن است به افراد مبتلا به بی‌خوابی نیز کمک کند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ در مورد اینکه چگونه مکمل‌های منیزیم می‌توانند به بهبود علائم بی‌خوابی در افراد مسن کمک کنند، محققان دریافتند که مکمل‌های منیزیم به طور قابل‌توجهی مدت زمان و چگونگی خواب شرکت‌کنندگان را بهبود می‌بخشد. همچنین نشان داد که سطوح پایین منیزیم می تواند بر کیفیت و طول خواب شما تأثیر بگذارد.

راه دیگری که منیزیم به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید، تنظیم سطح اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) است. گابا یک اسید آمینه است که نقش مهمی در خواب دارد.

هنگامی که می خواهید به رختخواب بروید، اسید آمینه به تدریج ارتباط مغز شما با سیستم عصبی را تا زمانی که به خواب بروید کند می کند. منیزیم به بدن شما کمک می کند تا سطح GABA سالم را حفظ کند.

منیزیم گلیسینات علاوه بر کمک به خوابیدن، می تواند به درمان سندرم پای بی قرار، استرس و اضطراب نیز کمک کند.

 

منیزیم برای سندرم پای بیقرار

سندرم پای بی قرار وضعیتی است که بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد. باعث حرکات ناگهانی و غیرقابل کنترل در پای شما در طول روز می شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که علائم در شب بدتر می‌شوند و به خواب رفتن و خوابیدن برای افراد مبتلا سخت می‌شود.

تحقیقات در مورد درمان‌های سندرم پای بی‌قرار هنوز ادامه دارد، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که منیزیم می‌تواند علائم آن را کاهش دهد و باعث استراحت شبانه بهتر شود.

 

منیزیم برای استرس و اضطراب

زمانی که استرس دارید یا مضطرب هستید، خواب راحت شبانه می تواند دشوار باشد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ برای تعیین اثرات منیزیم بر استرس و اضطراب، محققان دریافتند افرادی که از نظر روحی و جسمی استرس دارند از مصرف روزانه منیزیم سود زیادی می برند.

منیزیم همچنین علائم تحریک پذیری، افسردگی، عدم تمرکز و اختلال خواب را نیز بهبود می بخشد.

 

سایر فواید منیزیم گلیسینات

برخی از مزایای ثابت شده مصرف مکمل های منیزیم عبارتند از:

  • از میگرن جلوگیری می کند: سطوح پایین منیزیم با سردردهای مکرر و حملات میگرنی مرتبط است.
  • سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد: بدن شما برای سالم نگه داشتن استخوان ها و جلوگیری از شرایطی که بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد، مانند پوکی استخوان، به منیزیم نیاز دارد.
  • سلامت قلب را تقویت می کند: برخی تحقیقات نشان می دهد که منیزیم ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی و سایر شرایطی که بر قلب شما تأثیر می گذارد کمک کند.
  • سلامت روده را بهبود می بخشد: ثابت شده است که منیزیم به تنظیم سلامت روده کمک می کند. نشان داده شده است که افراد مبتلا به یبوست و سوزش سر دل از مصرف سطوح بالای منیزیم سود می برند.

 

چه مقدار منیزیم باید مصرف کنید؟

قبل از مصرف منیزیم یا سایر مکمل‌ها، باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که منع مصرف داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید نباشد.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، مصرف روزانه توصیه شده منیزیم برای یک زن بالغ بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلی گرم و ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم برای یک مرد بالغ است.

میزان توصیه شده مصرف روزانه منیزیم

  • زنان بالغ: بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلی گرم در روز
  • مردان بزرگسال: بین ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز

بدن شما به طور طبیعی منیزیم تولید نمی کند اما برای بهینه سازی بسیاری از فرآیندها به آن نیاز دارد. به همین دلیل است که خوردن غذاهای غنی از منیزیم و مصرف مکمل ها برای اطمینان از داشتن سطح منیزیم سالم بسیار مهم است.

منیزیم به طور طبیعی در غذاهایی مانند برنج قهوه ای، سبزیجات برگ سبز، بادام هندی و بادام وجود دارد.

 

نحوه مصرف منیزیم گلیسینات

توصیه می شود منیزیم را همراه با ویتامین B12 مصرف کنید. ویتامین B12 به افزایش جذب منیزیم در سیستم شما کمک می کند.

 

با مصرف بیش از حد منیزیم چه اتفاقی می افتد؟

مانند بسیاری از مکمل ها، مصرف بیش از حد منیزیم می تواند منجر به عوارض پزشکی شود. به همین دلیل است که توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد منیزیم می تواند منجر به علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، ضربان قلب نامنظم، گرفتگی عضلات و اسهال شود.

 

منیزیم چقدر در بدن شما باقی می ماند؟

کلیه ها معمولاً منیزیم را از طریق ادرار دفع می کنند. از طریق آزمایش ادرار، پزشکان می توانند تعیین کنند که پس از یک دوره ۲۴ ساعته چه مقدار منیزیم در بدن شما جذب شده است.

بسیار مهم است که مطمئن شوید بدن شما تمام منیزیم مورد نیاز خود را برای عملکرد مطلوب از طریق رژیم غذایی و گاهی اوقات از طریق مکمل ها دریافت می کند. توصیه می شود قبل از شروع مصرف منیزیم گلیسینات با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از صحبت با پزشک به کودکان منیزیم ندهید.