گل مژه - Stye - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: گل مژه – Stye

تعریف بیماری

گل مژه – Stye (شالازیون) یک برجستگی یا تورم بر روی پلک بالا و یا پایین است، که معمولا بدون درد می باشد و به آرامی رشد می کند. اگر شالازیون دارید، نگران نباشید، زیرا این یکی از رایج ترین توده های پلک است. همانطور که گفتیم، گل مژه – Stye ممکن است بر روی پلک فوقانی یا پلک پایینی شما ظاهر شود، اما در اکثر موارد بر پلک بالایی است. همچنین ممکن است در هر دو چشم ظاهر شود.

انواع بیماری

به طور کلی دو نوع گل مژه – Stye وجود دارد:
هوردئولوم (hordeolum): در این نوع از گلمژه، یکی از غدد عرقی که در گوشه چشم و مژه ها قرار گرفته یا یکی از غدد چربی که در پایین ترین قسمت مژه ها قرار دارد، مسدود می شود.
شالازیون (chalazion): در نتیجه انسداد غده میبومین به وجود می آید. غده میبومین یکی از غدد روغنی مخصوص است که فقط در نزدیکی مژه ها وجود دارد. غدد میبومین به صورت ردیفی در پلک ها قرار گرفته و منافذ خروجی آن ها در لبه پلک ها است.
علت بروز هر کدام از این دو نوع متفاوت است، در نتیجه درمان آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

علائم بیماری

گل مژه به صورت برجستگی قرمز رنگ و دردناک (که ممکن است شبیه به جوش باشد) در انتهای پلک بروز پیدا می کند و بعد از چند روز بهبود می یابد. این بیماری ممکن است با علائمی همچون ریزش اشک و تورم و درد پلک نیز همراه باشد.

علت بیماری

گل‌مژه معمولاً توسط باکتری استافیلوکوک ایجاد می‌شود. این میکروب در داخل بینی فراوان است و به راحتی ممکن است توسط دست از بینی به پلک ها منتقل شود.

عوارض بیماری

در اغلب موارد شالازیون هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما مانند هر بیماری دیگر، شالازیون نیز خطراتی دارد. ممکن است در یک کیست عفونت رخ دهد و تمام پلک ها و چشم را بگیرد. گاهی اوقات پلک ها بسیار متورم می شوند و مانع از باز شدن چشم می گردند. درد و تب نیز محتمل است. این مشکل سلولیت اوربیتال نامیده می شود و در این حالت باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید. می توان آن را با تزریق آنتی بیوتیک درمان کرد. بعضی عوارض دیگر نیز برای آن ذکر شده است:
آستیگماتیسم ناشی از فشار شالازیون بر روی قرنیه
در برخی موارد بیمار ممکن است مژه های خود را از دست بدهد
ممکن است منجر به خشکی چشم شود

تشخیص بیماری

پزشک برای تعیین محل باز شدن (سوراخ) غده گرفته شده ، پلک‌ها را معاینه می‌کند. این کار به تمایز میان یک گل مژه و یک چالاژیون (التهاب مزمن غده پلکی) کمک می‌کند. همچنین پزشک به دنبال علائم بافت اسکار ، جسم و آلودگی‌های خارجی و میبومیت مزمن زمینه‌ای خواهد بود.
علاوه بر این ، پزشک به دنبال هرگونه علائمی خواهد بود که ممکن است غده آلوده شده باشد. شناسایی عفونتی که از غده به چشم ، پوست مجاور یا حدقه پخش می‌شود ، بسیار مهم است.

درمان بیماری

گل‌مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز خوب می‌شود. می‌توان با کمپرس گرم روزی ۴ بار برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بهبود آن را تسریع کنید. اینکار سبب کاهش درد و سریع‌تر سرباز کردن گل‌مژه می‌شود. معمولاً سطح گل‌مژه پس از مدتی پاره شده چرک آن تخلیه می‌گردد و سپس ترمیم و خوب می‌شود.
در گل‌مژه‌های معمولی استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی فایده‌ای ندارد. اما در بچه‌های کوچک یا افرادی که گل‌مژه‌های شدیداً ملتهب دارند،ممکن است لازم باشد با نظر چشم‌پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت‌های مجاور استفاده شود.
هیچ‌گاه گل مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند.
اگر شما به طور مکرر دچار گل‌مژه می‌شوید بهتر است از پماد آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده نمایید. همچنین شستشوی مرتب لبه پلک‌ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می‌دهد.

پیشگیری بیماری

چشمان خود را لمس نکنید و مالش ندهید
دستان خود را مرتباً بشویید یا از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید
مواردی را که باعث خارش چشم می شوند مانند حساسیت ها درمان کنید
با شرایط زمینه ای مانند روزاسه ، درماتیت یا بلفاریت مقابله کنید
طبق دستورالعمل ها از لنزهای تماسی استفاده و تمیز کنید
دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید ، یا از ضد عفونی کننده دست که حاوی الکل است استفاده کنید
از آرایش چشم خودداری کنید و از لوازم آرایش قدیمی استفاده نکنید
در صورت امکان به جای لنز تماسی از عینک استفاده کنید